از آنچه فکر می‌کنید سرسخت‌ترید!

Print Friendly
از آنچه فکر می‌کنید سرسخت‌ترید!

اولیویر لروی شناگر ملی پوش کانادا در مقاله ای به قدرت ذهن انسان برای کسب بازده حداکثری اشاره می‌کند و بالاترین توان هر ورزشکار را فرارتر از باور خودش می‌پندارد. در این نوشته به ترجمه بخشی از این مقاله و تأثیرات قدرت ذهن در ورزش شنا می‌پردازیم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ صحبت هایی از این دست را زیاد شنیده ایم. “او به دلیل ضربات محکمش به آب خیلی سریع است”، “او از نظر بدنی استعداد ویژه ای دارد”، “او ژنتیک فوق‌العاده ای دارد که می تواند به این سرعت شنا کند”. معمولا صحبت درباره شناگران نخبه درباره استعداد و آناتومی بدنی ویژه آن‌هاست.  اما بدون شک در رسیدن به بهترین عملکرد، معادله ای پیچیده تر از داشتن قد بلند و استعداد نهفته است.
قطعا عاملی برای تفاوت میان افرادی که از نظر بدن و استعداد در یک سطح هستند وجود دارد. عاملی که حتی ورزشکاران کمتر مستعد هم با بهره بردن از آن به عملکردهای خیره کننده ای دست می‌یابند.
این عامل کوچک، این عامل کوچک اما تأثیرگذار همان “قدرت ذهن” است.
شناگری با قدرت ذهن بالا در تمرینات ثابت قدم‌تر است؛ او اجازه نمی‌دهد لحظات سخت از پا درش بیاورد.
شناگری با قدرت ذهن بالا درباره تصمیم‌هایش بیرحمانه منظم است؛ او زمان گذاشتن برای فعالیت هایی که به جلو هلش میدهد و کم کردن و حذف کردن رفتارهایی که به عقب می راندش را کاملا درک کرده.
شناگری با قدرت ذهن بالا عاشق چالش است؛ او در هر جایی و در هر زمانی آمادگی مبارزه دارد.
شناگری با قدرت ذهن بالا کاری را که باید انجام شود انجام می‌دهد؛ او می‌داند صبر کردن برای به وجود آمدن حس انجام کاری بی معنیست. مایل است با هرچه در چنته دارند کارش را انجام دهد.
شناگری با قدرت ذهن بالا انتظاراتش را مدیریت می‌کند؛ ضعف در انتخاب بهترین میزان انتظار می‌تواند باعث بروز شگفتی، ناامیدی و تضعیف روحیه شود.
شناگری با قدرت ذهن بالا انعطاف‌پذیر است و خود را با شرایط جدید وفق می‌دهد؛ او مشکلاتی که از برداشتن گام های بلند برایش پیش می آید را به عنوان بخشی از پروسه پیشرفتش به حساب می‌آورد و همواره به دنبال یافتن راهی برای بهتر شدن است.

شما سرسختی ذهن را معمولا در مواقع بروز مشکلات چه در تمرین و چه در مسابقات حس می‌کنید. شناگری که از ذهنی قدرتمند برخوردار است، هرچقدرهم که شرایط از ایده‌آل دور باشد باز هم راه حلی خواهد یافت.
تجربه‌ای که از شنا کردن و دیدن دوستان شناگرم داشته‌ام  این است که وقتی با شرایط غیر منتظره و دوران سختی رو برو می‌شوید این باور وجود دارد که عملکردتان هم دچار مشکل می شود.
مثلا وقتی شب گذشته استراحت خوبی نداشتیم، عملکرد روز تمرین هم تحت الشعاع همان کم‌خوابی قرار می گرفت. یا مثلا اگر به خوبی قبل یک مسابقه بزرگ خودمان را گرم نکنیم و دستورات حرکات کششی را کاملا منطبق بر روند تعریف شده پیش نبریم عملکرد همیشگی خود را نخواهیم داشت.

برای آزمایش این موضوع و دیدن میزان نزدیکی عملکرد یک شناگر به پیش بینی های خودش، سازمان ورزش استرلیا چند آزمون ساده بر روی تعدادی از واترپلوئیست های نخبه انجام داد.
· آزمون اول شنای ۸ در ۵۰متر بود. نتایج با بهترین زمان ثبت شده شناگران مقایسه شد. بازیکنان ۹۷٫۵% نسبت به هدف تعیین شده موفقیت داشتند.

· آزمون دوم مربوط به دقت بود. هر شناگر سه بار طول استخر را شنا کرد و اقدام به شوت زنی از جهات مختلف کرد. ورزشکاران موفقیتی نزدیک به ۳۱٫۸% داشتند.
یک هفته بعد از همان واترپلوئیست ها پرسیده شد که اگر برای مدت ۲۴ ساعت بیدار بمانید، نتایج تان در همان تست چگونه خواهد بود؟ پیش بینی های این ورزشکاران ثبت شد. از آن ها درخواست شد تا ۲۴ساعت پیش از انجام این تست بیدار باشند و سر تمرین ساعت ۵صبح حاضر شوند.
اگرچه فکر ورزشکاران این بود که به احتمال خیلی زیاد این رکوردها از دفعه قبل کمتر خواهد بود اما نتیجه آزمایش چیز دیگری نشان داد:
· آزمون ۸ در ۵۰متر موفقیتی معادل ۹۹٫۱% ثبت کرد. بیشتر از ۹۷٫۵% آزمون قبلی.

· دقت شوت از ۳۱٫۸ به ۳۴٫۸% ارتقا یافت.
به عبارت دیگر، ورزشکاران “سختی کشیدند” و کاری را کردند که برای ثبت عملکرد سطح بالا باید انجام می‌شد.
آیا از نظر ذهنی و بدنی خسته بودند؟ بدون شک بله.
اما نکته مهم اینجاست که آن ها توانستند در روز آزمون به استخر بیایند و بدون توجه به شرایط کمتر مطلوب آن روز عملکردشان را بهبود بخشند.
بحث‌های پس از آزمون با مربیان و ورزشکاران نشان داد که ورزشکاران نه تنها علاقه‌مند هستند که در شرایط سخت عملکرد بهتری از خود نشان دهند بلکه حالت ارتجاعی ذهنشان هم در مسابقات و تورنومنت های پس از آن بیشتر خودش را نمایان کرد.
در اصل، این تحقیق همان نکته ای که بسیاری از مربیان شما سال‌هاست به شما گوش‌زد می‌کنند را تأیید کرد: “شما در هر لحظه‌ای از آنچه به خودتان بها می‌دهید، قوی‌تر و آماده‌ترید.”
نگارنده: اولیویر لروی- شناگر ملی‌پوش سابق کانادا
ترجمه: علی رفیعانی

انتهای پیام


Print Friendly

اخبار مرتبط