آرامی: مشکلات روانشناسی ریشه‌یابی شود، نتیجه می‌گیریم

رییس کمیته فنی شیرجه دلیل ناکامی ورزشکاران این رشته در کسب سهمیه المپیک را مسائل روحی و روانی عنوان کرد و گفت: اگر مشکلات روانشناسی ریشه‌یابی شود نتیجه خواهیم گرفت.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ رییس کمیته فنی شیرجه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا با بیان اینکه سال‌ها زحمت کشیده شده است تا ملی‌پوشان در سطح موجود قرار بگیرند، تصریح کرد: دلیل ناکامی شیرجه‌روها در کسب سهمیه المپیک ریشه‌یابی شده است. موضوعات و مشکلات مشخص شده است.

آرامی مسابقه‌های انتخابی المپیک در برزیل را سطح بالا خواند و افزود: تمام قهرمانان در این رشته حضور داشتند و ملی‌پوشان به لحاظ روحی و روانی دچار مشکل شدند چرا که در دو مسابقه بین‌المللی پیش از کسب سهمیه نتایج خوبی را به دست آوردند و نشان دادند از نظر تکنیک و اجرای حرکت بسیار عالی و در سطح ورودی المپیک بودند.

او درخصوص تغییر نسل در تیم ملی شیرجه بیان داشت: ملی‌پوشان حال حاضر شیرجه سن بالایی ندارند و برای قهرمان شدن فرصت باقی است. البته تغییر نسل نیز مد نظر کمیته فنی است و شیرجه‌روهای رده‌های سنی پایین نیز به اردو دعوت می‌شوند تا در کنار بزرگسالان تمرین و مسابقه داشته باشند تا زمانی که ملی‌پوشان حال حاضر از دوره‌های قهرمانی جدا شوند در سطح و اندازه‌های آن‌ها جایگزین داشته باشیم.

وی در ادامه دو راهکار برای پیشرفت و نتیجه گفتن ملی پوشان در میادین بین‌المللی عنوان کرد و افزود: ملی‌پوشان باید در میدان‌های جهانی حضور بیشتری داشته باشند تا با قهرمانان این رشته در رقابت باشند. در سال گذشته در سه مسابقه بین‌المللی حضور داشتیم که با توجه به اینکه در سال‌های گذشته هیچ گاه این اتفاق رخ نداده است. به دلیل اینکه بودجه کمی در اختیار فدراسیون است و این سه اعزام کار بزرگی بود. موضوع بعد حضور روانشناس ورزش در کنار ملی‌پوش است. تمهیداتی اندیشیده شده تا مانند رشته شنا و واترپلو، شیرجه روها نیز از روانشناس ورزشی استفاده کنند.

آرامی در ادامه گفت: برای مثال حمید کریمی از تکنیک فوق‌العاده و فیزیک بدنی بسیار عالی برخوردار است و در مسابقه‌های سطح پایین‌تر از ورودی نتایج خوبی را به دست آورده ولی در مسابقه‌های کسب سهمیه روحیه لازم را نداشت در نتیجه نتوانست آن طور که در تمرین‌ها و مسابقه‌های سطح پایین عملکرد دارد توانایی خود را نشان دهد. اگر مشکلات روانشناسی ریشه‌یابی شود نتیجه خواهیم گرفت. مربی تیم ملی وظیفه آموزش را بر عهده دارد. در ورزش تمام تخصص‌ها مختص افراد خاص شده است.

رییس کمیته فنی شیرجه درباره مشکل تهیه دایو (تخته پرش) نیز گفت: با توجه به تحربم‌ها در گذشته مشکل ورود دایو به کشور را داشتیم. در فضای مجازی و روزنامه‌ها صحبت از برداشته شدن تحریم‌ها است ولی در عمل این اتفاق رخ نداده است. همچنین هزینه‌ها بسیار بالا است و فدراسیون نیاز به کمک مالی دارد چرا که هزینه هر دایو ۱۲ هزار دلار است و نمی‌توانیم تمام شهرستان را پوشش دهیم.

آرامی در ادامه افزود: وسیله‌ای ساخته شده است توسط سازنده وسایل ورزشی در همدان که یک کمربندی است که دارای دو پایه است. بدون نیاز به استخر، آب و دایو. شیرجه‌روها می‌توانند با استفاده از این کمربند پرش و اجرای حرکت داشته باشند. قرار بر این است با اعضای کمیته فنی شیرجه و تعدادی از ملی‌پوشان این کمربند را تست کنیم تا در صورت کارآمد بودن، این کمربند را در استان‌ها برای آموزش و ارتقای سطح شیرجه به شهرستان‌ها پیشنهاد کنیم تا برای یادگیری تکنیک از این وسیله استفاده کنند و سپس در مسابقه‌های تهران از امکانات مرکز استفاده شود.

او درباره حضور سرمربی خارجی نیز اظهار کرد: به همراه رییس فدراسیون پیگیر این موضوع هستیم و نامه‌ای به کمیته ملی المپیک ارسال شده است، با توجه به اینکه از کدام کشور و در چه سطح کیفی می‌توانیم از سرمربی خارجی استفاده کنیم باید ابعاد موضوع بررسی شود.

آرامی با بیان اینکه مهم‌ترین رویداد پیش رو در سال ۱۳۹۵ رقابت‌های قهرمانی آسیا است، ادامه داد: آبان ماه جاری رقابت‌های قهرمانی اسیا برگزار می‌شود، یک اردوی متمرکز در تهران خواهیم داشت به همراه حداقل دو مسابقه برون مرزی به فاصله زمانی دو ماه به دو ماه برای آمادگی بدنی و نیز شرایط حضور ملی‌پوشان در مسابقه‌ها. اعضای تیم ملی در حال حاضر در شهرهای خود تمرین‌ها را ادامه می‌دهند و در دو هفته آینده اردوی متمرکز در تهران را آغاز خواهیم کرد. چهار، پنج شیرجه رو را به رقابت‌های آسیایی اعزام خواهیم کرد.

آرامی درباره اینکه دو ماه از سال جاری گذشته و اردوها آغاز نشده است، گفت: ملی‌پوشان برای رقابت‌های کسب سهمیه یک سال در اردوهای فشرده بوده‌اند و درمسابقه‌های برون مرزی و لیگ کشور حضور داشته‌اند و بعد از ناکامی در کسب سهمیه یک شوک به تیم وارد شده است و ملی‌پوشان به یک ریکاوری نیاز داشتند. البته تمرین‌ها قطع نشده است و در شهرهای خود تمرین‌ها را ادامه می‌دهند.

رییس کمیته فنی شنا در پایان گفت: از هم‌اکنون تا سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در المپیک ۲۰۲۰ نه یک سهمیه بلکه حداقل دو نماینده در المپیک خواهیم داشت.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب