آیا واقعا شناگران معادل ۱۹ همبرگر بزرگ در روز می‌خورند؟

شناگران رقابتی همواره از اندام ورزشی بسیار سلامت و خوبی برخوردارند که بیانگر رابطه خوب تغذیه و عملکرد است.

علی رفیعانی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ همیشه راجع به کالری روزانه مصرفی شناگران بحث بوده است. مایکل فلپس و رایان لاکتی قهرمانان المپیکی شنای آمریکا مدعی هستند روزانه ۱۰هزار کالری می‌سوزانند. بر اساس تحقیقات انجام شده این عدد معادل ۸۳ پیمانه پروتئین (protein shakes) یا هشت عدد مرغ کامل در هر روز است!  یک تیم تحقیقاتی، کالری‌های جذب شده ورزشکاران در ۱۲ رشته ورزشی مختلف را بررسی کرد و جای تعجب نیست که شناگران در صدر فهرست قرار داشتند.

یک شناگر معمولی بسته به نوع تمرینش در هر ساعت بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ کالری می‌سوزاند. اگر قبول کنیم شناگران المپیکی تمرینات به مراتب سخت تری از یک شناگر معمولی دارند، بدون شک این عدد تغییر زیادی خواهد کرد. وقتی این افراد روزانه دو یا سه بار با فشار زیاد تمرین می‌کنند و هربار نزدک به ۳۰۰۰ کالری می‌سوزانند، عدد ۱۰هزار برای یک روز تمرین آنها غیرقابل باور نیست.

وقتی میزان سوزاندن کالری آنها را می‌بینیم، حجم بالای جذب کالری هم قابل فهم تر می‌شود. در اینجا چیزی که از غذای زیاد خوردن مهم تر است چه چیز خوردن است.

مایکل فلپس پر افتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک وعده صبحانه‌اش را به این صورت شرح داد: سه ساندویچ  تخم مرغ سرخ شده با پنیر، گوجه فرنگی، کاهو، پیاز سرخ شده و سس مایونز، یک املت، یک کاسه غلات و حبوبات، سه عدد پنکیک شکلاتی، و سه تکه نان تست فرانسوی.

رایان لاکتی یکی از پرمدالترین شناگران المپیک و مسابقات جهانی هم اعتراف کرد که پیشتر به غذاهای ناسالم معتاد بوده است. او در باره وعده غذایی مورد تأییدش پس از یک تمرین یا مسابقه (recovery meal) این موارد را ذکر کرد: اسپاگتی سبوس دار، سه سینه مرغ کبابی با سس آلفردو و یک سالاد با روغن زیتون و آب لیمو.

aid38811-728px-Prepare-for-a-Swim-Meet-Step-1-Version-2

پیتر وندرکای شناگر المپیکی آمریکا هم رژیم غذایی یک روزه‌اش را که تناسب تأمین انرژی از دست رفته و عضله سازی در آن مشهود است را به اشتراک گذاشته است:

  • قبل از تمرین: شکلات پاوربار (powerbar) و موز
  • در حین تمرین: ۹۰۰ گرم  (۳۲ اونس) از نوشیدنی ریکاوری پاوربار
  • پس از تمرین: ۲۰۰ گرم (۸ اونس) شیرکاکائو
  • صبحانه: یک املت پنج تخم مرغه همراه با ۵۰ گرم سالسا (غذای آمریکایی شامل گوجه، پیاز، سیر، فلفل سبز، گشنیز و…)، دو فنجان ماست با یک/دوم  فنجان زغال اخته و یک/دوم فنجان شیرینی گرانولا (ترکیبی از میوه‌های خشک یا مغزهای مقوی) به همراه نیم لیتر آب.
  • ناهار: کره بادام زمینی، ساندویچ ژله، یک عدد سیب و نیم لیتر آب
  • در حین تمرین: ۹۰۰ گرم از نوشیدنی ریکاوری پاوربار
  • پس از تمرین: ۲۰۰ گرم شیرکاکائو
  • شام: دو عدد سینه مرغ ادویه دار کبابی، یک فنجان برنج قهوه‌ای، ۱۰ عدد مارچوبه کبابی (گیاهی بومی متعلق به بیشتر مناطق اروپا،شمال آفریقا و آسیای غربی که در بسیاری از شهرهای ایران هم کشت می‌شود. این غذا دارای مقدار زیادی ویتامین ک و و ویتامین ب ۹ است) و نیم لیتر آب

 

انرژی‌زا ترین غذاها برای شناگران کدام است؟

شناگر

ارزش غذایی خوردنی‌های مختلف یکسان نیست. در اینجا لیستی از غذاهایی را مشاهده میکنیم که نه تنها انرژی موردنیاز را تأمین می‌کنند بلکه سرشار از ویتامین‌های طبیعی، مواد معدنی و آنتی‌اوکسیدان‌ها هستند.

  • برنج قهوه‌ای: هر زمان که انتخاب بین غلات سبوس دار و پردازش شده بود، همیشه گزینه سبوس‌دار را انتخاب کنید.
  • آجیل: گردو و بادام به طرز شگفت‌آوری خوب هستند. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که روزانه یک اونس (نزدیک به ۳۰ گرم) آجیل مصرف کنید.
  • کلم بروکلی: سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها.
  • دانه‌ها: آماده سازی دانه‌های به عمل آمده از میوه‌‌ها و سبزیجات مختلف (هندوانه، عدس، ماش، لوبیای آزوکی و…) راحت است. همچنین می‌شود آنها را در سوپ و یا به عنوان یک غذای جانبی هم میل کرد.
  • ریشه چغندر: یک غذای غنی از آنتی‌اوکسیدان دیگر.
  • شکلات تلخ: به لطف غنی بودن از فلاونوئیدها، شکلات برای قلب، سیستم گردش خون و حتی سلامت روان خوب است.
  • زردآلو: هم خوشمزه و هم مفید است. زردآلو کلم بروکلی دنیای میوه‌هاست.

 

نگارنده: تونی کرول (swimswam)

ترجمه: علی رفیعانی

 

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب