اتحاد علیه لابی/ رویای واترپلوئیست‌ها نقش بر آب نشود

مسئولان ورزش کشور زمان را بیشتر از این دست ندهند و حداقل برای حمایت از نیروی انسانی موجود در واترپلو و ایستادگی مقابل لابی قزاق ها وارد میدان شوند.

مجتبی ذکی زاده/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیبرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرگزاری فارس، تیم ملی واترپلوی ایران پس از ۴۴ توانست در بازی‌های آسیایی تاریخ‌سازی کرده و مدال برنز را کسب کند. این مدال که با هدایت یک مربی جوان به نام الکساندر چیریچ و البته تلاش جوانان ایرانی حاصل شد یک بار دیگر واترپلوی ایران را زنده کرد. شور و هیجانی که به واترپلوئیست‌های ایرانی منتقل شد در سال‌های اخیر بی‌سابقه بود. ملی‌پوشان ایران کوهی از انگیزه شدند تا در کنار برای رسیدن به سهمیه المپیک بجنگند. در این مسیر مسئولان فدراسیون تا جایی که می‌توانستند شرایط را برای شاگردان چیرو فراهم کردند.

همه چیز در خدمت تیم ملی

با وجود شریط بد اقتصادی فدراسیون به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا بتواند مربی خارجی خود را حفظ کند؛ این در حالی بود که در رشته‌هایی همچون فوتبال شاهد بودیم تیم‌های بزرگ استقلال و پرسپولیس به دلیل مشکلات مالی مربیان خارجی خود را از دست دادند. ضمن اینکه در این مسیر ملی‌پوشان هم از تحصیل، زندگی شخصی و… گذشتند تا در خدمت تیم ملی باشند. فدراسیون هم برنامه رقابت‌های لیگ را به گونه‌ای تدوین کرد که اولویت با تیم ملی باشد.

در شرایطی که بعد از مدت‌ها همه چیز برای یک افتخارآفرینی دیگر در واترپلو فراهم بود، شیوع ویروس کرونا همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد. در حالی که این ویروس از کشور چین پخش شده بود، اما قزاقستان به عنوان میزبان رقابت‌های انتخابی المپیک حاضر به برگزاری این پیکارها نشد. آنها با لابی‌های قدرتمند خود پیشنهاد کردند که تیم‌های برتر در بخش مردان و زنان بازی‌های آسیایی نماینده قاره آسیا در المپیک ۲۰۲۰ باشند.

پیشنهاد غیرمنطقی از فدراسیون جهانی

مسابقات واترپلو قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو که مقرر بود روزهای ۲۰ تا ۲۶ بهمن به میزبانی قزاقستان برگزار شود به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد. پیش از این تاریخ پیشنهادی برگزاری این مسابقات ۵ اسفند ۱۳۹۸ بود که در خصوص این موضوع هم هنوز جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است.

به دنبال لغو مسابقات انتخابی المپیک واترپلو در قاره آسیا به دلیل شیوع ویروس کرونا، فدراسیون جهانی شنا (FINA) پیشنهاد داد نتایج بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا را برای سهمیه المپیک توکیو اعمال کند. فدراسیون جهانی پیشنهاد داد تا نتایج بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ را برای سهمیه المپیک در قاره کهن در نظر بگیرد؛ در این بازی‌ها قزاقستان در بخش مردان و چین در بخش زنان قهرمان شده بودند. همین موضوع موجب شد تا در کنار قزا‌قستان، چینی‌ها هم با این پیشنهاد موافقت کنند.

در این بین تیم کره‌جنوبی با توجه به اینکه شانس زیادی برای صعود به المپیک ندارد، نظر خاصی هم نسبت به این موضوع نداشته؛ اما فدارسیون ایران مخالفت خود را با این پیشنهاد اعلام کرده است. مسئولان فدراسیون شنای ایران خواهان برگزاری دیدار انتخابی شده‌اند و در بسته پیشنهادی خود اعلام کرده‌اند که یا یک بازی به صورت رفت و برگشت بین تیم‌های ایران و قزاقستان برگزار شود و یا اینکه این دو تیم در یک کشور بی‌طرف مقابل هم قرار بگیرند.

غفوری: زور و لابی قزا‌ق‌ها زیاد است

نادر غفوری، سرپرست تیم ملی واترپلوی ایران در این خصوص اظهار داشت: ما پیشنهاد داده‌ایم که بین تیم‌های ایران و قزاقستان یک بازی به صورت رفت و برگشت و یا یک بازی در کشوری بی‌طرف برگزار شود. به هر حال ما شانسی برای خود قائل هستیم و می‌خواهیم از آن استفاده کنیم. نباید این موضوع را فراموش کنیم که قزاق‌ها در فدراسیون آسیایی و جهانی بسیار قدرتمند هستند. می‌دانیم که زور و لابی قزا‌ق‌ها زیاد است، اما ما هم عقب نمی‌کشیم و از موضع خود کوتاه نخواهیم آمد. رایزنی‌ها ادامه‌ دارد تا حقی از ایران ضایع نشود.

رضوانی: اجازه نمی‌دهیم کوچکترین حقی از ورزش کشورمان ضایع شود

همچنین محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درخصوص اتفاقاتی که اخیراً رخ داده، گفت: بدون شک ما تا آخرین لحظه از حق ایران و ملی‌پوشان واترپلو دفاع می‌کنیم و از موضع خود کوتاه نخواهیم آمد. ملی‌پوشان ما زحمات زیادی کشیدند و در سخت‌ترین شرایط خود را برای حضور در این مسابقات آماده کردند و این منطقی نیست که آقایان با لابی‌های خود بخواهند به راحتی حق ایران را ضایع کنند.

وی ضمن تقدیر از زحمات مسئولان داخلی، عنوان کرد: ما در حال نامه‌نگاری و رایزنی با کشورهای دیگر و مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک هستیم. از طرفی با فدراسیون جهانی هم در ارتباط هستیم تا کوچکترین حقی از ورزش کشورمان ضایع نشود. به هر حال ما با توجه به شرایطی که داشتیم شانسی برای خود قائل هستیم و نباید به راحتی از آن بگذریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، شاید یکی دیگر از پیشنهادهای فدراسیون ایران این باشد که چین به دلیل شرایط خاصش از مسابقات انتخابی المپیک حذف شود. گفته می شود فدراسیون ایران نامه مفصلی برای فدراسیون جهانی فرستاده که این پیشنهاد هم در آن نامه گنجانده شده است.

همه با هم برای احقاق حق واترپلوی ایران

فراموش نکنیم که تیم ملی واترپلو در شرایطی به بازی‌های آسیایی رفت و افتخارآفرینی کرد که همچون دو دوره گذشته قرار نبود به بازی‌های آسیایی اعزام شود، اما شاگردان چیریچ با درخشش خود نشان دادند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. با توجه به کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی، حضور چیریچ در رأس کادر فنی تیم ملی و پرورش بازیکنان با استعداد و جنگنده حالا می‌توانیم توقع کسب سهمیه المپیک هم داشته باشیم. در این مسیر می‌طلبد که مسئولان ورزش کشور بسیج شوند تا به فکر احقاق حق واترپلوی ایران باشند.

همه می‌دانند که ملی‌پوشان ایران کار سختی در مسابقات انتخابی المپیک دارند، اما هیچکس این تیم را بدون شانس نمی‌داند. در جنگ ستارگان برای اخذ بلیت توکیو ایران هم مهره‌های درخشانی دارد که می‌توانند شاهکار کرده و برای نخستین‌بار واترپلوی ایران را المپیکی کنند. شاید بد نباشد مسئولان ورزش کشور زمان را بیشتر از این دست ندهند و حداقل برای حمایت از نیروی انسانی موجود در واترپلو وارد میدان شوند. از دست دادن این فرصت تاریخی و پذیرش پیشنهاد غیرمنطقی فدراسیون جهانی موجب از دست رفتن یک نسل خواهد شد؛ نسلی که به سختی و با هزینه بالا پرورش پیدا کرده است.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب