از بازوبند کاپیتانی تا کت و شلوار وزارت

کاپیتان سابق تیم ملی صربستان و وزیر ورزش این روزهای این کشور خیلی زود ورزش را کنار گذاشت اما از دنیای ورزش حرفه ای خداحافظی نکرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ “وانجا اوداویچیچ” واترپلوئیست ۳۲ ساله صرب از سن ۹ سالگی به این ورزش علاقه مند شد. این مدافع راست دست یک متر و ۹۳ سانتی کاپیتان سابق تیم واترپلو صربستان در قهرمانی های پیاپی این کشور در مسابقات مختلف جهانی بوده است.
واترپلوئیست ۹۴ کیلوگرمی دلفین ها ابتدا توسط خانواده به ورزش شنا روی آورد اما خیلی زود فهمید شنا به تنهایی برای او جذابیتی ندارد. او پس از اینکه از هم کلاسی هایش راجع به ورزش واترپلو شنید احساس کرد باید این رشته را هم امتحان کند. امتحانی که به ظهور یکی از خوب های واترپلوی جهان انجامید.
برنده عنوان بهترین واترپلوئیست سال ۲۰۱۰ توسط فدراسیون جهانی شنا علاوه بر واترپلو کتاب خواندن و آشپزی را دوست دارد. او که الگوهای ورزشی اش واترپلوئیست های هموطنش “ایگور میلانوویچ” و “الکساندر سوستار” هستند شعار خود را اینگونه بیان می کند: “همواره سعی می کنم رویاهایم را به اهداف تبدیل می کنم، چرا که آینده امروز ساخته می شود.”
با ارزش ترین بازیکن رقابت های اروپایی سال ۲۰۱۰ و رقابت های جهانی ۲۰۰۹ خیلی زود از ورزش حرفه ای خداحافظی کرد. در ماه آگوست ۲۰۱۳ وی به عنوان وزیر ورزش صربستان منصوب شد و مجبور به کناره گیری از ورزش قهرمانی شد.
اوداویچیچ سابقه دوبار قهرمانی در رقابت های واترپلو باشگاهی اروپایی موسوم به لیگ اروپایی لن (LEN Euroleague) را به همراه تیم باشگاهی اش پرو ریکو (Pro Recco) در کارنامه خود دارد. او همچنین به دفعات متعددی قهرمانی های جهانی برای کشورش به ارمغان آورده است. تمامی این عناوین باعث شد “وانجا” نزد مردم کشورش بسیار دوست داشتنی شود.
محبوبیت او علاوه بر این افتخارآفرینی ها به تصمیمش در سال ۲۰۱۰ نیز بر می گردد. در ماه جوئن آن سال زمانی که وی در تیم باشگاهی ایتالیایی پرو ریکو خوش می درخشید، مربی آن تیم برای او یک اولتیماتوم تعریف کرد. او در آن سال یک تصمیم مهم در زندگی اش گرفت. مربی تیم از او خواست ملیت خود را تفییر دهد و برای تیم ملی ایتالیا واترپلو بازی کند. اما او تصمیم گرفت برای کشور زادگاهش بجنگد و همین تصمیم باعث لغو قرارداد او با این باشگاه معتبر شد. این انتخاب توسط او بازتاب گسترده ای در بین مردم و اخبار و جراید داشت تا جایی که”ولیبور سووروویچ” رییس فدراسیون واترپلو صربستان از وی به طور رسمی تشکر کرد که در مقابل فشار ایتالیایی ها تسلیم نشد و منافع ملی را ارجح تر از مسائل مالی قرار داد.

*افتخارات Vanja Udovičić به همراه تیم ملی صربستان:
مقام سوم در المپیک ۲۰۱۲
مقام سوم در المپیک ۲۰۰۸
مقام دوم در المپیک ۲۰۰۴
مقام دوم در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ شانگهای
مقام اول در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ رم
مقام اول در مسابقات جهانی ۲۰۰۵مونترئال
مقام سوم در مسابقات جهانی ۲۰۰۳ بارسلونا
و بیش از ۱۰ مقام نخست در مسابقات لیگ و کاپ جهانی و مسابقات اروپایی.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب