اصل ۴۴ بلای جان ورزش شنا

مشتاق کارشناس برنامه با انتقاد از نحوه اجرای اصل ۴۴ در ورزش شنا گفت: بعد از خصوصی سازی در ورزش، فدراسیون شنا و هیئتهای ورزشی دستشان از استخرها کوتاه شد، زیرا این استخرها عملا به اجاره رفتند و فرصت استعدادیابی هم در این رشته از بین رفت.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو به نقل از شبکه خبر صدا و سیما؛ نادر غفوری رئیس کمیته فنی واترپلو در استودیو نبض ورزش شبکه خبر با انتقاد از روسای فدراسیون شنا افزود: از سال ۱۹۹۵ که واترپلوی ایران توانست در بانکوک مدال برنز مسابقات آسیایی را کسب کند دیگر در هیچ یک از رقابتها حاضر نشد که این به دلیل تصمیم روسای فدراسیون در گذشته بوده است، زیرا آنها چشمشان به نتایج بود و از انتقادات می ترسید، ما بعد از ۲۱ سال تیم واترپلوی کشورمان در حال اعزام به مسابقات معتبر آسیایی است، اگرچه تیم های ما بسیار جوان هستند و به نظر می رسد ریسک بالایی را متحمل شده اند زیرا از تجربه پایینی برخوردارند و تجربه حضور در مسابقات جهانی را ندارند. 6

او گفت: ما یکی دو تا استخر قانونی که به معنی واقعی کلمه استاندارد باشد و بتوان در آن مسابقات جهانی را برگزار کرد، بیشتر در کشور نداریم و آنهایی هم که وجود دارند مشکل فنی دارند، بازیکنان را که نمی توان از خارج آورد، زمانی که بچه های ما استخری برای تمرین ندارند نمی توانند در مسابقات شرکت کنند.

او افزود: ورزشکاری که خارج از آب زندگی می کند چطور می تواند در این مسابقات آسیایی و یا جهانی حضور موفقیت آمیزی داشته باشد، استخرهای حرفه ای باید شیرجه داشته باشند و حتما به تجهیزات واترپلو مجهز باشند که استانهای ما و همچنین استان تهران از یک چنین استخرهایی عملا بی بهره اند این در حالی است که فدراسیون شنا هم چنین استخرهایی در اختیار ندارند، با این تفاسیر چطور می توان به مسابقات حرفه ای و جهانی فکر کرد؟

او گفت: تا زمانی که استانها استخر نداشته باشند ورزش های شنا، شیرجه و واترپلو نمی توانند مدارج بالا را طی کنند، در سالهای گذشته شهرداری و آموزش و پرورش متولی برگزاری این مسابقات بودند که هم اکنون آنها این مسابقات برگزار نمی کنند، در دنیا، کودکان از سن ۶ سالگی شنا را شروع می کنند که در ایران این سن ۱۱ سال است که فایده ای هم ندارد زیرا کودک ۱۱ ساله چه زمانی شنا شروع کند و چه زمانی به قهرمانی برسد، ۱۱ سال سن بالایی است و برنامه آموزش پرورش در این زمینه چندان کارشناسی شده نیست.

او افزود: تصمیات اشتبای گرفته شد که به دلیل بدهکاری های زیاد فدراسیون، به جرات می توان ادعا کرد که فدراسیون شنا تخریب شد، در زمان آقای مرادی اتفاقات خوبی برای شنا افتاد که با رفتن ایشان کمبود بودجه و حاشیه ها، فدراسیون را به انزوا کشاند.

2خاکبان دبیر هیات تهران مهمان تلفنی برنامه با اشاره به اینکه شنا جزو ورزش های پایه است، گفت: ورزش های شنا و شیرجه ورزش های پایه هستند که امکانات سخت افزاری در این ورزش ها حرف اول را می زند، ما در تهران فقط ۳ مجموعه داریم که از امکانات شیرجه برخوردارند، ما برای استعدادیابی در ورزش های شنا باید امکانات کافی و نیز مربیان خوبی در اختیار داشته باشیم.

او افزود: کلا در سه بخش شنا، شیرجه و واترپلو در سطح کشور بیش از ۱۰ استخر در اختیار نداریم به همین دلیل فدراسیون مجبور است تمامی اردوها را در تهران برگزار می کند و این ها فشاری مضاعفی را روی فدراسیون شنا و به دنبال آن استعدادیابی و ملی پوشان وارد می کند که درست نیست.

او گفت: آموزش و پرورش و شهرداری در رشته شیرجه نمی توانند ورود کنند زیرا ورزشی تخصصی است و فدراسیون باید در این زمینه کاری کند، آموزش و پرورش روی شنا متمرکز است و شهرداری هم روی کمیت تاکید بیشتری دارد تا روی کیفیت و آموزش و پرورش و شهرداری، عملا برنامه ای برای این دسته از ورزش ها ندارند. ارمیان رئیس فدراسیون ورزشهای دانش آموزش دیگر مهمان تلفنی برنامه با اشاره به برنامه هیا فدراسیون برای گروه های سنی دانش آموزش افزود: ما همه ساله مسابقاتمان را برای گروه سنی زیر ۱۰ سال یعنی در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم برگزار می کنیم؛ ما طرح کانون قهرمان را در دست داریم و نیز درس تربیت بدنی برای پایه سوم در نظر گرفته ایم تا دانش آموزان با ورزش شنا در سطح پایه آشنا شوند.

5

مشتاق کارشناس شنا دیگر مهمان تلفنی برنامه با اشاره به دستورالعمل های کافی در حوزه ورزش شنا گفت: ما دستورالعمل های زیادی داریم اما بحث اجرا مهم است که متاسفانه بسیاری از هیئت های ورزشی در استانهای ما استخری در اختیار ندارند، ما ساختاری که بتوان از نونهالی استعدادیابی کنیم تا به قهرمانی برسیم را در اختیار نداریم زیرا امکانات سخت افزاری لازم را در اختیار نداریم.

او افزود: ما بعد از اجرای اصل ۴۴ که همه چیز خصوصی سازی شد، استخرهای خود را از دست دادیم زیرا عملا استخرهای ما به اجاره رفتند و فدراسیون شنا و هیئتهای ورزشی نیز دستشان از امکانات سخت افزاری مانند استخر کوتاه شد، اگر دولت کمکی نمی کند حداقل مدارس شنا را به بخش خصوصی واگذار کند تا در این رشته استعدادیابی صورت بگیرد.

او گفت: ما طرح مدارس شنا را به وزارت ورزش داده ایم اما طرح آن مسکوت مانده است، ما در حال حاضر مربیان خوبی در زمینه شنا داریم که اگر مدارس شنا تاسیس شوند هیئتها نیز تقویت می شوند، استرالیا ۱۹۶ مدرسه ورزشی دارد در حالی که ما با وجود پتانسیل بالا و فقط به دلیل عدم وجود سخت افزارها نمی توانیم در مسابقات معتبر حضور جدی داشته باشیم، در دراز مدت بجز امکانات سخت افزاری با مشکلات نرم افزاری هم روبرو می شویم زیرا ما با علم روز فاصله داریم و باید خود را به این استانداردها برسانیم.

انتهای پیام/

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.