پریسا اسلام زاده:

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، خبرگزاری برنا نوشت:

مسابقات فیناترافی واترپلو یکی از مهمترین تورنمنت های ورزشی جهان است که به میزبانی ایران برگزار می شود.

خسرو امینی نایب رییس فدراسیون واترپلوی آسیا درخصوص برگزاری مسابقات فیناترافی در تهران اظهار داشت: فیناترافی مسابقاتی است که هر ۲ سال یک بار در کشورهایی که واترپلوی آنها پیشرفته نیست، برگزار می شود. در این رقابتها از قاره های دنیا ۱۲ تیم شرکت می کنند که فدراسیون جهانی برای برگزاری حتی آن تمام هزینه ها را تقبل می کند و فقط بحث اقامت و تغذیه بر عهده کشور میزبان خواهد بود.

وی درباره اینکه چطور میزبانی این رقابتها به ایران رسیده، گفت: ۴ کشور کاندید میزبانی این رقابتها بودند که اصلی ترین رقیب ما اندونزی تقبل کرده بود همه تیمها در هتلهای ۵ ستاره اسکان پیدا کنند. فدراسیون جهانی چون می خواست واترپلوی ایران را تشویق کند و حرکت روبه جلوی آن را تسریع ببخشد، میزبانی مسابقات را به ما داد.

وی افزود: اولین مسابقه‌ای است که فدراسیون جهانی تحت عنوان فینا به ایران می دهد. فدراسیون‌های جهانی مسابقات را برای خود می‌دانند و هر سال آن را به کشورهای مختلف می‌دهد. بعد از ۴۱ سال است که میزبان چنین رویداد بزرگی خواهیم بود. امیدوارم تمام مسئولان قدم بردارند و به واترپلو کمک کنند. بعد از این مسابقات واترپلو زنده خواهد شد.

امینی ادامه داد: میزبانی این مسابقات برای ما اهمیت زیادی دارد چون از سال ۱۹۷۴ تا کنون مسابقاتی تحت نظر فینا نداشته ایم. بعد از سال ۱۹۷۴ که بازی‌های آسیایی در تهران برگزار شد، واترپلوی ایران شاهد هیچ رویداد بزرگ نبوده است. ۴۱ سال است که واترپلوی ایران هیچ رویداد بزرگ و رسمی که زیر نظر فدراسیون جهانی باشد، نداشته است. در واقع رویدادهایی را مانند جام باشگاه‌های آسیا داشته‌ایم اما برگزاری چنین رقابتی پس از ۴۱ سال فرصتی فوق‌العاده برای کشور است.

امینی با اشاره به تلاش های فدراسیون برای گرفتن این میزبانی گفت: برای گرفتن این میزبانی هم تلاش زیادی کردیم و رایزنی های مختلفی داشتیم که توانستیم این میزبانی را به دست بیاوریم. برای برگزاری مسابقات از نظر فنی مشکل نداریم اما از نظر مالی مشکلاتی هست که امیدواریم با گرفتن اسپانسر و پخش تلویزیونی مسایل برطرف شود. این میزبانی برای ورزش ایران اهمیت زیادی دارد و امیدواریم که با موفقیت برگزار شود.

وی درباره اهمیت ندادن کشورهای آسیایی به ورزش واترپلو گفت: واترپلو مثل والیبال و فوتبال توسعه یافته نیست. مثلا در ژاپن ورزشی دانشگاهی است. ضمن اینکه در آسیا به دلیل زیاد بودن بعد مسافت کشورها در مسابقات شرکت نمی کنند و فدراسیون باید روی این موضوع کار کند.

امینی با اشاره به اینکه فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو باید تفکیک شود، بیان کرد: در اکثر کشورهای پیشرفته این رشته ها تفکیک شده اند. هر کدام از این رشته ها هزینه های خاص خود را می طلبند و امیدواریم در ایران هم چنین اتفاقی رخ دهد.