اکبر عربدوست: باید بر نرخ آموزش شنا نظارت شود

رئیس هیئت شنای استان زنجان گفت: بعضی از مدیران استخرها به صورت مافیایی اجاره استخرها را در دست می گیرند و با افزایش قیمت استخرها در مزایده موجب بالا رفتن نرخ آموزشی شنا می شوند.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ اکبر عربدوست رئیس هیئت شنای استان زنجان درباره نظارت هیئت های شنا بر استخرداران اظهار کرد: ۲۲ استخر در استان زنجان وجود دارند ولی تنها استخر زیر نظر هیئت شنا استان، استخر قهرمانی شهید شهبازی است. متاسفانه بقیه استخرها زیر نظر هیئت شنا نیستند. محسن رضوانی رئیس فدراسیون در پی این است که مصوبه ای برای نظارت هر چه بیشتر هیئت ها بر استخرها از لحاظ فنی و… را بگیرد که با این کار خیلی از مشکلات رفع می شود. تنها کاری که در حال حاضر هیئت شنا انجام می دهد، دوره های بازآموزی برای مربیان برگزار می کند. بازرس های هیئت مجوز صدور پروانه به مربیانی که در استخرها فعالیت می کنند، زیر نظر می گیرند که نتایج را به هیئت و هیئت هم آن را به اداره کل ورزش گزارش می دهد. هنوز ابزار اجرایی دست هیئت شنا نیست. اگر وزارت ورزش طرح نظارت هیئت ها بر استخرها را به صورت قانون مصوبه کند، کار هیئت خیلی راحت می شود. متاسفانه افراد سودجو به بهانه های مختلف تبلیغات می کنند که مثلا بچه های خودتان را به این استخر بیاورید، چند سال بعد قهرمان المپیک تحویل بگیرید. اگر بر این کارها نظارت شود به نفع جامعه و وزارت ورزش خواهد بود.
رئیس هیئت شنای استان زنجان درباره نوع بهره برداری استخرها اشاره کرد: ۹۹ درصد استخرها در جهت تفریحی فعالیت می کنند. تنها استخری که در جهت قهرمان پروری فعالیت می کند، استخر شهید شهبازی است.
او درباره موانع قانونی برای جلوگیری از نظارت هیئت شنا گفت: تا به حال طرح تایید نظارت هیئت شنا بر مدیران استخرها به صورت قانون در نیامده و اجرا نشده است. محسن رضوانی رئیس محترم فدراسیون پیگیر این طرح است است که اگر به صورت قانون در بیاید خیلی از مسائل حل می شود.
اکبر عربدوست درباره پیامدهای عدم نظارت هیئت های شنا بر مدیران استخرها عنوان کرد: اولین پیامد این است که افراد سود جو وارد حوزه استخرداری شده اند. از لحاظ مالی مردم را اذیت می کنند و با ترفندهای مختلف سوء استفاده می کنند. همچنین از کادرمجرب استفاده نمی کنند. اگر عوامل اجرایی هیئت ها بتوانند به صورت قانونی بر استخرداران و مدیران آن ها نظارت کنند این مشکلات پیش نمی آید. متاسفانه تا الان دستمان برای برخورد باز نبوده است.
وی درباره استانداردهای طرح تایید صلاحیت مدیران استخرها توسط هیئت های شنا گفت: مدیران استخرها بهتر است که از خود اهل شنا و تربیت بدنی باشند و در رشته تخصصی خود استخوان خورد کرده باشد. بعضی از مدیران استخرها به صورت مافیایی اجاره استخرها را در دست می گیرند که با افزایش قیمت استخرها در مزایده ها باعث بالا رفتن نرخ آموزشی شنا می شوند. با نظارت هیئت های شنا بر استخرها احتمالا این تخلفات خیلی کاهش می یابد.
عربدوست درباره همکاری استخرداران و بخش خصوصی با هیئت های شنا افزود: همکاری استخرداران با هیئت های شنا زیاد خوب نیست. تا ما نتوانیم به صورت قانونی بر مدیران استخرها نظارت کنیم، آن ها کار خودشان را می کنند.
او درباره پیشنهاد برای جهت دهی مدیران استخرها به سمت قهرمان پروری گفت: اگر طرح نظارت هیئت های شنا بر مدیران استخرها به صورت آیین نامه قانونی در بیاید، می توانیم آن ها را به سمت قهرمان پروری و استعدادیابی سوق بدهیم. به علاوه آن ها را تشویق می کنیم تا آن ها مجوز تاسیس مدارس آموزش واترپلو را بگیرند. کسانی که در حال حاضر مدیران استخر هستند بیشتر به سودآوری فکر می کنند تا آموزش و قهرمان پروری. اگر این طرح تایید نظارت هیئت ها بر استخرها به صورت قانون در بیاید که استخرداران خصوصی ساعاتی را در اختیار هیئت ها قرار بدهند، وقتی مجوز می گیرند متعهد می شوند که ساعاتی را در اختیار تیم ها یا آموزش قرار بدهند. آن موقع می توان گفت که در این زمینه موفق عمل کردیم.
او در پایان گفت : خواهشم این است که فدراسیون و محسن رضوانی پیگیر این باشند که این طرح به صورت قانون درآید و با نظارت بر استخرها شنای ایران پررونق تر شود.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.