ایرج قزلباشان: فقدان نگاه تخصصی در خصوصی سازی استخرها به پیکره شنا لطمه می زند

پیشکسوت ورزش‌های آبی کشور و استان خوزستان گفت: مدت 29 سال در سمت‌های مختلف در ورزش شنا استان خوزستان فعالیت داشتم و تلاش کردم تا جایگاه ورزش‌های آبی استان را در سطح کشور و در رده ملی ارتقا دهم اما امروز فقدان نگاه تخصصی در خصوصی سازی استخرها به پیکره شنا لطمه می زند.

مسعود موسوی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ پیشکسوتان رشته‌های مختلف ورزشی اصولا جایگاه و ارزش خود را داشته و مسئولان فدراسیون‌های ورزشی می‌توانند با استفاده از تجربیات ناب و ارزشمند آنها  گام‌های محکم تری را در رابطه با اجرایی کردن اهداف ورزشی رشته تحت مدیریت خود بردارند.

ایرج قزلباشان از جمله این پیشکسوتان ورزشی است که سوابق و تجربیات مهمی را در مدیریت رشته‌های ورزش‌های آبی در استان خوزستان به عنوان یکی از اصلی ترین استان‌‎های کشور در زمینه فعالیت در این رشته ورزشی دارد. با وی به گفتگو نشستیم تا ضمن آشنایی بیشتر با سوابق، نظر ایشان را در رابطه با مهم ترین مسائل روز ورزش‌های آبی در استان خوزستان و سطح کشور جویا شویم.

وی در رابطه با سوابق ورزشی خود گفت: در سال ۱۳۳۲ زیر نظر عبدالامیر نعمت پور فعالیت در رشته ورزش‌های آبی را شروع کردم و تا سال ۱۳۳۴ در دو دوره مسابقات قهرمانی کشور در رشته واترپلو شرکت داشتم که در طی این رقابت‌ها تیم واترپلو اهواز به مقام قهرمانی رسید و آبادان دوم شد، متاسفانه در همین ایام به دلیل مشکلات پزشکی، مجبور به ترک فعالیت‌های ورزشی شده و به سربازی رفتم.

ایرج قزلباشان  در مورد فعالیت‌های خود در زمینه مدیریت ورزشی با نام بردن از عبدالامیر نعمت پور، ایرج حیات داودی و عبدالمجید حسنی‌زاده به عنوان صاحب نظرانی که وی را در مدیریت ورزشی  آموزش داده و یاری رسانده اند، تاکید کرد: از سال ۱۳۴۸ تا سال۱۳۷۷ یعنی به مدت ۲۹ سال در سمت‌هایی مانند دبیری هیات شنای استان خوزستان، نماینده اداره کل ورزش استان در ورزش شنا فعالیت داشته و تلاش کردم تا جایگاه ورزش‌های آبی این استان را در سطح کشور و در رده ملی ارتقا دهم.

وی افزود : همزمان مدت ۱۵ سال در سمت ریاست هیات نجات غریق استان خوزستان هم انجام وظیفه کردم.

این پیشکسوت ورزش‌های آبی استان خوزستان در رابطه با آغاز اولین دوره  رقابت های شنای قهرمانی کشور گفت: اولین دوره مسابقات شنای قهرمانی کشور در سال۱۳۱۸ در منظریه و دوره بعدی آن در سال ۱۳۱۹ در امجدیه برگزارشد. تا سال ۱۳۵۲ از هر استان حتی تا سه تیم می‌توانست در مسابقات قهرمانی کشوری شنا شرکت کند که نمایندگان استان خوزستان در این رقابت‌ها، تیم‌هایی از شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر بودند و بعد در سال ۱۳۵۲ بنا به تصمیمات اتخاذ شده قرار شد تا از هر استان فقط یک تیم به این رقابت‌ها راه یابد. به این ترتیب تعداد ۱۲ تیم حاضر در این مسابقات به ۷ تیم کاهش یافت تا اینکه به وسیله کیومرث راستین و بنا به درخواست من، رقابتهای شنا منطقه‌ای شد و هشت تیم در گروه اول این مسابقات به رقابت پرداختند که سه تیم از استان خوزستان در آن شرکت داشته و بقیه تیم‌های استانی در گروه دوم این رقابت ها قرار گرفتند.

وی در رابطه با موفقیت های شناگران استان خوزستان در زمان تصدی وی در پست دبیری هیات شنای این استان گفت: در سال ۱۳۵۲ تیم شنای خوزستان موفق شد در مسابقات قهرمانی رده جوانان به مقام اول دست یابد و تیم اصفهان دوم شد، در سال ۱۳۵۵استان خوزستان ۳ تیم شنا در رده مردان و سه تیم در بخش زنان در رقابت‌های قهرمانی کشور داشت که در نوع خود یک رکورد بین استان‌های کشور محسوب می‌شد. از جمله چهره‌های فعال ورزشی استان خوزستان در این سال‌ها نسترن حسن زاده بود که ۵ مدال طلا در رشته‌های مختلف شنای قهرمانی کشور دریافت کرد و خواهر وی  پروین حسن زاده نیز در دوره بعد هفت مدال طلا گرفت که این موفقیت‌ها نمونه‌هایی از موفقیت‌های هیات شنای استان خوزستان در زمان مدیریت من بوده است.

قزلباشان در ادامه گفتگو گفت: البته تعدادی از همکاران استانی مدعی بودند که اینجانب فقط در جهت اعتلای ورزش شنا در شهر اهواز تلاش میکنم اما اینگونه نبوده، من همیشه نگاه جامع به استان خوزستان و موفقیت‌ ورزش‌های آبی در کل استان داشتم و سرانجام در سال ۱۳۷۷ فعالیت‌های مدیریتی اینجانب خاتمه یافت.

ایرج قزلباشان در رابطه با علت نزول جایگاه ورزشکاران خوزستانی در رده بندی ورزش‌های آبی کشور در شرایط کنونی گفت: کمبود نگاه تخصصی، خصوصی شدن اکثر استخرهای استانی و نگاه منفعت طلبانه مالی به استخرهای موجود در این استان، سه عامل مهم در جهت این سیر نزولی جایگاه شنای استان خوزستان در سطح کشور است و به نظر اینجانب جهت رفع این نقائص باید ترتیبی اتخاذ شود تا تمامی استخرهای سراسر استان موظف شوند تیم شنا داشته باشند، بهترین استخرها به هیات‌های شنای استانی اختصاص داده شده و مسابقات شنای بین استخرها برگزارشود و در نهایت حتی اگر قرار به اجاره دادن استخرها به بخش خصوصی توسط اداره کل ورزش استان خوزستان باشد باید هیات شنای استان نیز در نظر گرفته شده و یکی از بهترین سانس‌های این استخرها در اختیار این هیات قرار گیرد.

قزلباشان سپس از پیشکسوتان به عنوان افرادی صاحب نظر و دارای تجربیان ارزنده در تمامی رشته های ورزشی و از جمله ورزش‌های آبی نام برد و گفت: استفاده از پیشکسوتان و تجربیات خاص و ناب آنها می‌تواند عاملی بسیار مهم در موفقیت‌های هیات استانی و در کل  ورزش شنای کشور باشد و باید از سوی مسئولان فدراسیون از پیشکسوتان  صاحب نظر مقیم استانهای کل کشور بهره برده شود.

وی تاکید کرد : به عنوان مثال حشمت الله اجاق به عنوان یک پیشکسوت ورزشی در حال حاضر کتابی  در زمینه تخصصی  ورزش شنا، تدوین کرده است که مورد تائید کشورهای صاحب نام در زمینه ورزش شنا از جمله ایالت متحده قرار گرفته و طبیعی است که این انتظار وجود دارد که از تجربیات امثال حشمت الله اجاق بهره لازم برده شود. همانگونه که من در زمان مدیریت خود از تجربیات افراد ارزشمندی مانند مرحوم حیات داودی حداکثر استفاده را داشتم.

قزلباشان در ادامه گفتگو به انتخابات جدید فدراسیون شنا اشاره کرد و گفت: بسیار خوشحالم که محسن رضوانی مجدا به سمت ریاست فدراسیون شنا انتخاب شد، وی مانند فرزند من است، از خمیر و جوهره  ورزش‌های آبی بوده و با گوشت و پوست خود با ورزش‌های آبی آشنا است. باید به امثال محسن رضوانی‌ها  فرصت و امکانات داد تا با برنامه‌های کاربردی خود را به اجرا برسانند، من مطمئنم که وی موفق خواهد شد و من نیز آماده هستم تا هر گونه کمکی که از دستم بر میاید را برای موفقیت وی به عنوان مسئول رده اول فدراسیون شنا انجام دهم. اما رضوانی باید متوجه باشد که در دوره سوم مدیریتی  خود بسر می برد و بدیهی است که انتظارات از وی بیشتر و بیشتر خواهد بود و باید تمامی نیرو و توان خود را برای برآورده کردن انتظارات و موفقیت‌های ملی پوشان ایرانی در میادین مهم بین المللی از خود  به کار گیرد.

قزلباشان در پایان گفتگو افزود: در حال حاضر استان خوزستان هم ازنیروهای بسیار مستعدی در بین نوجوانان و جوانان در رشته‌های ورزش‌های آبی برخورداراست و ریاست فدراسیون شنا می‌تواند نقش مهمی ایفا کند تا مانند گذشته شاهد حضور خیل عظیم نیروهای مستعد ورزش‌های آبی خوزستان در رده‌های همگانی و ملی کشور باشیم .

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.