برای آینده شنا برنامه ریزی بلند مدت داریم/ استفاده از ظرفیت های آموزش و پرورش برای توسعه شنا

سرپرست فدراسیون شنا با بیان اینکه برای آینده این رشته ورزشی برنامه بلند مدتی داریم از مسابقات مجارستان به عنوان آخرین فرصت تبدیل وایت کارت ایران دراین رشته به سهمیه المپیک ٢۰١٢ لندن یاد کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، غلامرضا جعفری در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا با اشاره به اینکه محمد بیداریان از اعضای تیم ملی شنا دارای وایت کارت المپیک لندن است، گفت: شایسته ورزش کشور نیست که به وایت کارتهای فینا در این رشته اکتفا کنیم.

وی افزود: ما در چارچوب نگاه جامع درسند ٢۰ ساله توسعه ملزم به این هستیم که جزو بهترین ها باشیم و ورزش هم از جمله مکانیزم هایی است که می تواند ما را در تحقق اهداف این سند یاری کند.

جعفری افزود: بطور یقین برای رسیدن به المپیک باید یک دوره چهار ساله را پیگیری کرد.

وی گفت: در حال حاضر با شرایطی که ایجاد شده بیداریان توانسته با حضور در مسابقات شانگ های چین و رویدادها و مسابقات برنامه ریزی شده و امتیازبندی های “فینا پوینت” وایت کارت دریافت کند. البته نباید فراموش کرد که آخرین مرحله مسابقات گزینشی برای انتخاب ورزشکاران شناگر از سراسر جهان، مجارستان (٢٧ خرداد) خواهد بود.

سرپرست فدراسیون شنا در عین حال تصریح کرد: هیچ انتظار و توقع خاصی در جامعه به وجود نمی آوریم، اما به طور ویژه به دنبال مدیریت فرصت ها هستیم تا از اتفاقات پیش رو حسن بهره برداری را بکنیم.

به گفته جعفری برای رسیدن به نتیجه مطلوب مورد نظر فدراسیون شنا برای ورود به مسابقات پیش روی رکورد ورودی تعریف خواهد شد و شناگران باید به آن دست یابند. تنها در این صورت فرد می تواند فرصت حضور در مسابقات گزینشی المپیک لندن را به دست آورد.

وی افزود: البته ما نگاه ویژه ای به دوره های بعد المپیک داریم و برای تحقق جایگاه شایسته ایران برنامه ریزی خاصی داشته و آن را به مورد اجرا گذاشته ایم.

سرپرست فدراسیون شنا با اشاره به وجود برخی مشکلات معیشتی در میان خانوارهای شهرستانی برای پرداختن به شنا به عنوان یکی از توصیه های دینی موکد گفت: باید از توان بخش خصوصی برای گسترش ورزش شنا در کشور بهره برداری کنیم.

به گفته جعفری بازگشت سرمایه در ورزش شنا بالاتر از بسیاری از ورزشهای دیگر از جمله فوتبال است و دراین زمینه می توان با داشتن برنامه بهترین بهره برداری را با استفاده از امکانات بخش خصوصی نصیب خانواده های ایرانی کرد.

وی افزود:هم اکنون بر آن هستیم تا با اعمال نظر وزارت ورزش و جوانان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، سرفصل هایی را در بحث بودجه و حتی قانون برنامه پنجم به منظور ایجاد زمینه حضور هر چه بیشتر خانواده ها در رشته شنا فراهم کنیم.

جعفری افزود: ما دراین رشته نگاه ویژه ای هم به بانوان داشته و اعتقاد داریم که با حفظ شان و قداست این گروه از جامعه باید تمهیداتی را فراهم کنیم که تمامی فرصتهای لازم برای استفاده مطلوب از این ورزش در میان بانوان فراهم شود.

وی افزود:البته تعامل مناسب با سایر ارکان ورزشی به ویژه آموزش و پرورش، شهرداری، بسیج و وزارت علوم می تواند ما را در این بخش بسیار یاری نماید و ما از تمامی امکانات بالقوه برای گسترش ورزش در کشور بهره مند خواهیم شد.

سرپرست فدراسیون شنا در ادامه با اشاره به اجرای طرح “سباح” از سوی وزارت آموزش و پرورش افزود:در این طرح بر افزایش توان آموزشی مربیان با استعداد که غالبا از مربیان ورزشی مشغول به کار در مراکز آموزشی هستند، برنامه ریزی شده است.

جعفری گفت:در حال بررسی ایجاد مدارس شنا ویژه دانش آموزان ١۰تا ١٣سال و استفاده از امکانات بخش خصوصی آموزش و پرورش بوده و معتقدیم که اگر دانش آموزان در این سنین با ورزش شنا آشنا شوند، می توانند در ادامه هم در این رشته و هم در سایر رشته های ورزشی موفقیتهای شایان توجهی کسب نمایند.

وی افزود:به اعتقاد ما نمایندگان وزارت آموزش باید در جلسات هیات رئیسه تمامی فدراسیونها حضور داشته باشند تا با شنیدن ایده ها نقطه نظر خود را مطرح کنند و مهمتر آنکه برنامه های فدراسیونها را چارچوب ورازتخانه پیاده کند.

به گفته سرپرست فدراسیون شنا، باید از توان آموزش و پرورش در رده های سنی مختلف بهره برداری کرد تا برای آینده برنامه ایده الی را برای وزرش کشور پایه ریزی کرد.

وی همچنین در چارچوب نحوه ورود بخش خصوصی به ورزش شنا گفت: می توان از درآمدهایی که از محل واگذاری استخرها به خزانه دولت واریز می شود، منابعی برای توسعه همین ورزش بدست آورد و در بخشهای زیر ساختی و جاری شرایطی را فراهم کرد تا زمینه مشارکت این بخش به شکل ایده الی برسد.

جعفری درعین حال بعد نظارتی فدراسیون شنا را به لحاظ اختیارات سلب شده اش در حد مطلوبی ندانست و افزود: بر این اعتقاد هستیم که ضمن تثبیت جایگاه شنا در کشور جو حاکم بر این ورزش را از رقابتی به سمت هم افزایی و مشارکت حداکثری سوق دهیم.

image_printپرینت مطلب