برای کسب سهمیه المپیک مصمم هستیم

مدیر فنی تیم های ملی شنا در نشست خبری گفت: ۴ شناگر داریم که شانس کسب سهمیه دارند و اگر به مسابقات مختلف اعزام شوند می توانند این اتفاق را رقم بزنند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ نشست خبری کادر فنی تیم ملی شنا امروز (دوشنبه) با حضور جمعی از اصحاب رسانه در محل سالن کنفراس استخر بین المللی ۹ دی مجموعه ورزشی شهید شیرودی برگزار شد.

محسن سمیع زاده مدیر فنی تیم‌های ملی شنا در ابتدای این نشست اظهار داشت: خوشحالم که موضوع استخر آزادی حل شد و خانه شنا به خانواده اش برگشت. از مهرماه سال گذشته ساختار جدیدی در شنای ایران حاکم شد که در آن پیش بینی مشکلات اقتصادی هم شده بود. ساختار جدید بسیار مدرن است و در کشورهای صاحب سبک دنیا اجرا می شود.

وی ادامه داد: باید از مربیان شهرستانی تشکر کنم که توانسته اند برنامه های خوبی را عملی کنند. زمان های خوبی ثبت کرده ایم و رکوردهای خوبی را جابه جا کرده ایم. تمام اینها نشان از این دارند که برنامه های خوبی عملی شده است. در بلوک غرب و آمریکا سالانه چندین هزار مسابقه برگزار می شود. آنها امکانات و سخت افزار زیادی دارند. در کشورهای بلوک شرق هم کارهای گلخانه ای و نخبه پروری وجود دارد اما ما به دلیل محدودیت ها نمی توانیم از هیچ کدام الگوبرداری کنیم.

مدیر تیم های ملی شنا با بیان اینکه ما در ایران مشکل کمبود مسابقه داریم، خاطرنشان کرد: هر نخبه در سطح جهان در یک فصل تمرینی در حدود ۱۲ مسابقه بزرگ حضور پیدا می کند، اما در ایران شناگران ما حدود ۲-۳ مسابقه دارند. از بازی های آسیایی جاکارتا تا کنون تنها در ۲ مسابقه حضور پیدا کرده ایم که دلیلش هم کمبود منابع مالی است.

سمیع زاده افزود: هیچ استخر رایگانی در اختیار توسعه شنای قهرمانی و همگانی نداریم. همین استخر ۹ دی سالانه یک میلیارد هزینه اجاره می گیرد. به شدت با ضعف سخت افزار مواجه هستیم. دوم کمبود مسابقات بین المللی در کار تاثیر دارد. به صورت استاندارد ورزشکاران باید سالانه ۱۲ مسابقه بدهند اما در ایران ورزشکار ما به دلیل محدودیت منابع مالی ۲ مسابقه می دهد.

وی درخصوص مسابقات کسب سهمیه المپیک گفت: از زمانی که رقابت های انتخابی شروع شده بالغ بر هزار مسابقه برگزار می شود که هزاران نفر برای کسب سهمیه تلاش می کنند. تلاش اول ما این بود که خودمان را به یک زمان استاندارد برسانیم و بعد در مسابقات شرکت کنیم. ما تشنه مسابقه هستیم و برنامه هایمان را نیز به فدراسیون داده ایم.

مدیر تیم های ملی شنا خاطرنشان کرد: ۴ شناگر داریم که شانس کسب سهمیه دارند و اگر به مسابقات مختلف اعزام شوند می توانند این اتفاق را رقم بزنند. با تمام محدودیت هایی که از نظر مالی داریم، بازهم فدراسیون برنامه های را عملی کرده است. معتقدم اگر ۸،۹ مسابقه اعزام داشته باشیم قطعا کسب سهمیه اتفاق می افتد. حضور در المپیک در هر شرایطی برای هر ورزشکار و کشوری افتخار است. شرایط امروز با به مراتب از ۴ سال پیش بهتر است اما ضعف هایی داریم که باید برطرف شود.

سمیع زاده با بیان اینکه من خجالت می‌کشم که شنای ایران بازهم با وایلد کارت به المپیک برود، گفت: ‌ورزشکاران حق ندارند به وایلد کارت فکر کنند. تلاش ما کسب ورودی المپیک است و‌اگر ‌ورزشکاران ما در مسابقه شرکت کنند می‌تواینم سهمیه بگیریم. باید صادقانه حرف بزنیم. ملی پوشان ما واقعا خوب هستند. شاید باور نکنید اما وقتی از شرایط تمرینی خود به خارجی ها می گوییم آنها به ما شک می کنند. شنا در این سال ها هیچ وقت دیده نشده و همیشه مطلوم و غریب بوده است. شنا قبلا مادر ورزش ها بود و اکنون پدر ورزش نیز شده است، چراکه استخرهای ما را به بخش خصوصی اجاره می دهند و‌ با پول آن تیم های دیگر را به مسابقات بین المللی اعزام می کنند.

وی درمورد احتمال حضور مربی خارجی در تیم ملی شنا، عنوان کرد: در کمیته فنی مصوب شده بود که یک مربی خارجی سطح اول به ایران بیاید و سال ها در ایران بماند و به شنا کمک کند، اما شرایط مالی دست فدراسیون را بسته است. ما آمادگی پذیرش مربی خارجی را داریم، اما وقتی یک استخر رایگان نداریم منطقی نیست که از حضور مربی خارجی هم استفاده کنیم. سینا غلامپور مدتی را زیر نظر یک مربی خارجی تمرین کرد، اما رکوردش پایین تر از سایر ملی پوشان بود. وی دچار افت شد چون کمپ تمرینی کوتاهی داشت و در شنا نمی توان در کوتاه مدت نتیجه گرفت.

سمیع زاده با اشاره به ماده ۸۸ و واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی بیان کرد: این ماده یک سم سرطان زا است و به هیچ وجه برای ورزش ایران خوب‌ نیست. نباید قیمت ورزش در سبد خانوار ما انقدر زیاد باشد در شرایطی که اعتیاد در کمین جوانان ما قرار دارد.

در ادامه حمید اسکندریون، رئیس کمیته فنی شنا هم در این نشست خبری اظهار داشت: ما در کمیته فنی برنامه ریزی های مدونی انجام داده ایم که تک به تک انجام می شود. اردوهای غیر متمرکز را طراحی کردیم که در پایگاه ها برگزار می شود.

پایگاه های ملی را تقویت کرده ایم و فعالیت ها خوب بوده است. برنامه ریزی ها خوب بوده و پیشرفت حاصل شده. رکوردهای قابل قبولی ثبت شده و رکوردهای ملی زیادی بعد از ۱۰ الی ۱۲ سال ارتقا پیدا کرده است. قطعا پیشرفت ادادمه خواهد داشت و برنامه های زیادی داریم.

وی با اشاره به مسیر پیش روی شنا تا المپیک تصریح کرد: ما هم برای المپیک، بازی های آسیایی و المپیک جوانان برنامه ریزی داریم و ملی پوشان را آماده می‌کنیم. در تمامی رده های سنی اردوهای مختلف خواهیم داشت و ورزشکاران در مسابقات مختلف شرکت می کنند. حضور در المپیک یک افتخار بزرگ است و‌ همه کشورهای توسعه یافته در آن شرکت می کنند. ما امروز ورود به المپیک را هدف قرار دادیم تا به المپیک برویم و همچنین به فینال آسیا راه پیدا کنیم. امروز هدف ما مدال آوری در المپیک نیست بلکه کسب سهمیه و‌ حضور در آن است.

همچنین خشایار حضرتی مربی تیم‌های ملی شنا نیز گفت: شنای ایران با ابزار بسیار کم، رو به جلو حرکت می‌کند. ما تنها دو استخر آزادی و ۹ دی را در اختیار داریم که استاندارد هستند و در اختیار هر سه رشته شنا، شیرجه و واترپلو قرار دارند. این موضوع کار را برای تیم ملی و ملی پوشان سخت می‌کند.

او گفت: کاش حداقل یک استخر رایگان در اختیار همه هیأت‌ها قرار می‌گرفت تا آن‌ها بتوانند به راحتی تمرینات خود را پیگیری کنند. اگر این اتفاقات رخ دهد، پیشرفت سریع‌تری خواهیم داشت. فدراسیون شنا با بودجه بسیار محدود، سه رشته را تحت پوشش دارد. امیدوارم پس از حضور ۴۰ ساله‌ام در شنا، شاهد رفع چنین مشکلاتی باشیم.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب