برنده ی ١١ مدال شنای المپیک: “بزرگ بیاندیش و به کم قانع نباش”

شاید باور نکنید، دارنده ی پنج مدال المپیک ٢۰١٢ و چهار مدال رقابت های جهانی ٢۰١٣ بارسلونا و رکورد دار شنای ٢۰۰متر مختلط دنیا و رکورد دار انواع شنای مختلط در استخرهای مسافت کوتاه، هفت روز هفته روزانه ١۶کیلومتر را به شنا اختصاص می دهد.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ رایان لوچه (ryan lochte) ورزشکاری که بسیاری وی را با هموطنش مایکل فلپس مقایسه می کنند متولد سوم آگوست ١٩٨۴ در شهر نیویورک است. او که یک سال از مایکل فلپس بزرگتر است پس از خداحافظی زودهنگام فلپس از دنیای قهرمانی توانست همچنان به کسب قهرمانی برای کشور امریکا ادامه دهد.
ورزشکار یک متر و ٨٨ سانتی و ٨۴ کیلوگرمی تیم ملی امریکا که دارای مدرک مدیریت ورزشی از از دانشگاه فلوریداست، به واسطه ی پدر و مادرش که هر دو از مربیان شنا بودند، در سن پنج سالگی این ورزش را آغاز کرد.
به گفته ی خود او دیدار با پابلو مورالس لحظاتی پیش از کسب عنوان طلا در المپیک ١٩٩٢ عامل محرکی برای لوچه ی هشت ساله بود تا این رشته ی ورزشی را با جدیت بیشتری دنبال کند.
مربی افسانه ای تیم ملی امریکا “باب بومن” و “گرگ تروی” مربیان وی در سطح ملی نحوه ی برنامه تمرینی او را اینگونه مطرح می کنند که: “رایان هفت روز هفته، در دو نوبت تمرینی مجموعا ١۶ کیلومتر را به شنا کردن اختصاص می دهد.”
این ورزشکار بلند آوازه که پدرش را به عنوان تاثیرگذارترین شخص در زندگی خود و شناگر امریکایی پابلو مورالس و بسکتبالیست مطرح مایکل جردن را به عنوان الگوهای ورزشی اش معرفی می کند، مانند بسیاری از ورزشکاران امریکایی در اوغات فراغت خود به بسکتبال، اسکیت برد و موج سواری می پردازد.
وی که شعار ورزشی خود را “بزرگ بیاندیش و به کم قانع نباش (“go big, or go home”) عنوان می کند، یک سال پس از عمل بر روی زانوی خود در سال ٢۰۰٩ توانست به میادین بازگردد و در سال ٢۰١١ برای سومین سال پیاپی ورزشکار مرد برنده ی جایزه ی عینک شنای طلایی (عنوانی که به شناگران برتر در امریکا داده می شود “golden goggle”) شود.
لوچه همچنین عنوان شناگر سال را در بخش آقایان توسط فدراسیو.ن جهانی شنا (فینا) در سال ٢۰١۰ از آن خود کرد و در مسابقات جهانی همان سال در دوبی نیز عوان شناگر برتر را کسب کرد. وی همچنین دوبار عنوان بهترین ورزشکار انجمن ورزشی ملی دانشگاهی (ncaa) را در کارنامه ی خود دارد.
او که سه دوره ی المپیک و پنج دوره ی رقابت های جهانی را تجربه کرده، مجموعا ١١مقام المپیک، ٢٣عنوان مسابقات جهانی و ٣۰ عنوان در رقابت های جهانی استخر های مسافت کوتاه را کسب کرده است.
رایان لوچه ورزشکار ٢٩ساله ی امریکایی هدف نهایی خود را حضور در رقابت های المپیک ٢۰١۶ ریو دو ژانیرو عنوان می کند و در تلاش است در سن ٣٢سالگی بتواند در این مسابقات نیز افتخار آفرینی کند.

*مقام های رایان لوچه در المپیک:
مقام سوم در ٢۰۰متر کرال پشت (المپیک ٢۰١٢ لندن) ١.۵٣.٩۴
مقام دوم در ٢۰۰متر مختلط انفرادی (المپیک ٢۰١٢ لندن) ١.۵۴.٩۰
مقام اول در ٢۰۰*۴ آزاد امدادی (المپیک ٢۰١٢ لندن) ۶.۵٩.٧۰
مقام اول در ۴۰۰متر مختلط انفرادی (المپیک ٢۰١٢ لندن) ۴.۰۵.١٨
مقام دوم در ١۰۰*۴ آزاد امدادی (المپیک ٢۰١٢ لندن) ٣.١۰.٣٨
مقام سوم در ۴۰۰متر مختلط انفرادی (المپیک ٢۰۰٨ بجینگ) ۴.۰٨.۰٩
مقام سوم در ٢۰۰متر مختلط انفرادی (المپیک ٢۰۰٨ بجینگ) ١.۵۶.۵٣
مقام اول در ٢۰۰متر کرال پشت (المپیک ٢۰۰٨ بجینگ) ١.۵٣.٩۴
مقام اول در ٢۰۰*۴ آزاد امدادی (المپیک ٢۰۰٨ بجینگ) ۶.۵٨.۵۶
مقام دوم در ٢۰۰متر مختلط انفرادی (المپیک ٢۰١٢ ٢۰۰۴ آتن) ١.۵٨.٧٨
مقام اول در ٢۰۰*۴ آزاد امدادی (المپیک ٢۰۰۴ آتن) ٧.۰٧.٣٣

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.