برگزاری مسابقات بین المللی شنای بانوان، عجیب، اما واقعی!

برگزاری مسابقات بین المللی شنا، تجربه خوبی برای دختران شناگر ایرانی بود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرنگار پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ تبریز هفته گذشته میزبان مسابقات بین المللی شنا دختران بود. اتفاقی که بعد از ۱۲ سال در تبریز که به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های اسلامی لقب گرفته است، محقق شد. ۷ تیم شامل چند تیم از ایران، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و سوریه در این رقابت‌ها شرکت داشتند. مسابقات در بخش مسافت کوتاه و در رده سنی ۱۱ تا ۱۴ سال برگزار شد.

رضوانی رئیس فعلی فدراسیون شنا در ۴ سال ریاست خود، بار‌ها با هماهنگی بخش بانوان فدراسیون تلاش کرده بود مسابقات بین المللی برای دختران شناگران ایرانی برگزار کند، اما هر بار به دلایل مختلف از جمله تداخل مسابقات، شرایط برگزاری با حضور کشور‌های دیگر فراهم نشد. بعد از برنامه ریزی‌های انجام شده و ارسال دعوت نامه‌ها قرار بر این شد خرداد ماه سال جاری مسابقات برگزار شود، اما به دلایل نامشخص و آن چه که تداخل با بازی‌های کشور‌های اسلامی اعلام شد باز هم برگزاری مسابقات به تعویق افتاد. اما امسال تبریز که میزبان چهارمین دوره مسابقات شنا جام سرداران شهید آذربایجان بود، میزبان دختران شناگر ایرانی و خارجی هم شد. حمایت فدراسیون و تلاش‌ها و پیگیری‌های هیئت تبریز زمینه حضور خارجی‌ها  را در بخش بانوان فراهم کرد.

عملکرد قابل قبول دختران شناگر ایران

با وجود آنکه ۱۲ سالی بود دختران شناگر عرصه‌های بین المللی را تجربه نکرده بودند، اما به اذعان ورزشکاران کشور‌های دیگر عملکرد قابل توجهی داشتند.

شهرناز ورنوس نائب رئیس بانوان فدراسیون در این باره گفت: “مسابقات بین المللی شنای بانوان پس از سال‌ها دوباره برگزار شد. ذهنیتی درباره چگونگی عملکرد دختران شناگر در عرصه‌های بین المللی نداشتیم اما شاهد هستیم که سطح دختران ایرانی بالاتر از تیم‌های خارجی شرکت کننده است. البته در برخی از ماده‌ها شرکت کنندگان خارجی در صدر ایستادند. ”

شناگر تیم ملی ارمنستان نیز در حاشیه مسابقات اظهار کرد: در چندین دوره مسابقات مختلف بین‌المللی حضور داشته ام. رقابت‌های تبریز نیز از سطح خوبی برخوردار بود و از اینکه ورزشکاران آماده‌ای را در ایران دیدم تعجب کردم. دختران ایرانی فوق العاده هستند. به نظرم ورزشکاران ایرانی به لحاظ فیزیکی از تیم ما بهتر بودند و باید قهرمانی به تیم ایران می‌رسید. از اینکه در چنین مسابقاتی با آن‌ها به رقابت پرداختم خوشحال  هستم.

 امید‌هایی که زنده شد

جدا از مسائل فنی، روحیه و انگیزه دختران شناگر ایرانی و خانواده هایشان مثال زدنی بود. والدینی که بعد از سال‌ها پیگیری ورزش دختران خود حالا گویی مزد زحماتشان را گرفته اند و با ذوق فراوان فرزندشان را برای حضور در مسابقات همراهی می‌کردند. به گفته ورنوس قرار است به زودی  در رده‌های سنی بالاتر نیز مسابقات بین المللی برگزار شود. البته در همین رقابت‌ها نیز از رده‌های سنی بالای این کشور‌ها نیز دعوت شده بود که امکان حضور آن‌ها فراهم نشد.

 سال آینده خانوادگی به ایران می‌آییم

یکی از موضوعات جالب این رقابت‌ها علاقه دختران خارجی و تیم‌های همراه آنان به ایران بود. کسانی که تصور می‌کردند زنان ایرانی در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند و حتی از ورزش کردن محروم هستند، حالا با دخترانی مواجه شدند که در بسیاری از مواد از آن‌ها پیشی گرفته اند، آن‌ها عاشق ایران شده اند و بار‌ها گوشزد کرده اند سال آینده با خانواده‌های خود به ایران می‌آیند.

 راه رفتن روی لبه تیغ در آستانه انتخابات

رضوانی در روز‌های پایانی ریاست خود دست به ریسک بزرگی زد. چرا که در صورت بروز مشکل در نحوه برگزاری، به دلیل حساسیت بالای مسابقات ممکن بود در آستانه انتخابات به جایگاه فعلی خود ضربه بزند. اما همه چیز طبق روال پیش رفت و برگزاری مسابقات بین المللی دختران در کارنامه کاری او، به عنوان عملکرد مثبت درج شد.

این مسابقات آغازی بود تا از این به بعد مسابقات شنای دختران حداقل سالی یک بار به صورت بین المللی برگزار شود و پیشرفت داشته باشد، چرا که برگشت به عقب در همه عرصه‌ها و به ویژه ورزش هیچ وقت مطلوب نبوده است. قدم‌های اولیه برداشته شده و حالا خانواده شنا در بخش بانوان منتظر اتفاقات بهتر و امیدوارکننده‌ تری است. مسئولان فدراسیون از تلاش برای ثبت این رویداد در تقویم ورزشی کشور‌ها خبر داده اند، اقدامی که در صورت اجرایی شدن، تحول بزرگی در شنای دختران خواهد بود.

انتهای پیام/

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.