برگزاری مسابقات شنا گروه‌های سنی پایه در قزوین

رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان قزوین گفت: مسابقات شنا در گروه‌های سنی پایه همزمان با ایام‌الله دهه فجر در این استان برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو و به نقل از خبرگزاری فارس  در قزوین، ورزش شنا از جمله ورزش‌های سالم و مفرحی است که دارای رشته‌های مختلفی همچون شنای قورباغه، پروانه، کرال پشت و کرال سینه است.

این رشته ورزشی دارای انواع مسابقات مختلفی همچون شنای امدادی، استقامت، مختلط و شنای آزاد است که در این خصوص هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان قزوین توانسته‌ مدال‌های رنگارنگی کسب کرده و در مسابقات آسیایی نیز مقام‌های زیادی را از آن خود کند.

هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان قزوین با برگزاری کلاس‌های بازآموزی و مربیگری توانسته مربیانی مجرب در این خصوص تربیت کند که امروز نیز شاهد فعالیت آنان در عرصه ورزش شنا هستیم.

این در حالی است که این هیئت همچنین با مشکلاتی نیز گریبان‌گیر است که با وجود قهرمانانی در این رشته با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

از این رو با محمد داوودی رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلوی استان قزوین گفت‌وگوی تفصیلی ترتیب داده شده که از منظرتان می‌گذرد.

*با توجه به قهرمانی شناگران قزوینی، مکانی مناسبی برای تمرین در اختیار دارید؟

ابتدای سال جاری با توجه به جابه‌جایی که از استخر شهید رجایی به استخر شهدای غواص داشته‌ایم، در این مقطع دو ماه ورزشکاران بدون مکان ورزشی بودند و استخری برای شنا در اختیار نداشتند و این زمان، زمان خیلی زیادی برای ورزش در سطح قهرمانی است.

با تمام اوصاف هم و غم هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان قزوین این بود که مکانی را فراهم کند تا با هماهنگی و دستور مدیرکل ورزش و امور جوانان این استان ورزشکاران شنا یک ساعت‌هایی در استخر شهدای غواص تمریناتشان را انجام دهند که این تمرینات آغاز شد.

*اقدامات هیئت شنا، شیرجه و واترپلو قزوین در ۹ ماه نخست سال جاری به چه صورت بوده است؟

طی این مدت هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان قزوین زیرساخت‌هایی از قبیل مدارس شنا را داشت که در این راستا کارشناسان و دست‌اندرکاران آن زحمات زیادی برای به ثمر رساندن مدارس شنا که نتایج قهرمانانی آن امروز وجود دارد، کشیده‌اند.

از ابتدای بهمن ماه سال ۹۳ تا ابتدای سال جاری یک دوره مسابقات بین‌المللی در امارات انجام شد، انتخابات مسابقات جهانی کازان روسیه بود که این انتخابی یک رنکینگ جهانی داشت.

*تیم شنا، شیرجه و واترپلو قزوین متشکل از چند ورزشکار اعزامی به مسابقات جهانی کازان روسیه بوده است؟

این تیم متشکل از هفت ورزشکار و یک سرپرست و دو مربی بود که به مسابقات جهانی کازان روسیه اعزام شدند و این مسابقات هشتم تا شانزدهم فروردین ماه سال جاری در کشور امارات برگزار شد.

*آیا تیم شنا، شیرجه و واترپلو قزوین در مسابقات جهانی شرکت داشته است؟

بله، تیم شنا، شیرجه و واترپلو استان قزوین به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در مسابقات جهانی کازان روسیه شرکت داشتند که نفرات اعزامی این تیم آقایان محمدمهیار نکونام، علیرضا پوربابا، محمدحسن میزانی، آریا خیابانی، عرفان هدایتی، آرین قلعه‌نویی، علی و امیر مالمیرچگینی بودند و مربیان این تیم نیز اویس زرآبادی و سیدحامد سیاهپوش به سرپرستی علی شهروان‌مهر بود.

*انگیزه‌‌ ورزشکاران در خصوص ورزش شنا به چه صورت است؟

انگیزه‌‌ای بسیار جدی در بدنه تیم ایجاد شد و ورزشکاران با انگیزه داشتند تمریناتشان را انجام می‌دادند ولی با کم شدن تمرین ساعات ورزشکاران در استخر شهدای غواص مواجه شدیم و این موارد با تصمیمات مسئولان اتفاق افتاد.

*مسابقات سال جاری هیئت شنا، شیرجه و واترپلو قزوین در چه رده‌ای و در کجا برگزار شد؟

مسابقات سال جاری اعم از مسابقات جام زنده‌رود اصفهان، جام آذربایجان و مسابقات آموزشگاه‌های کشور را در گروه سنی ۱۳، ۱۴ سال داشتیم که مقام دوم کشور را در مرداد ماه و مقام سوم کشور را در شهریور ماه سال جاری کسب کردیم.

در مسابقات آموزشگاه‌ها که در خراسان رضوی شهریور ماه سال جاری نیز برگزار شد، مقام سوم را توانستیم از آن خود کنیم.

در ۹ ماه نخست سال جاری نیز چهار نفر دعوت شده به اردوی تیم ملی شنا، چهار نفر دعوت شده به تیم اردوی ملی واترپلو داشتیم.

در مسابقات جشنواره شنا و سلامت که در دو بخش بانوان و آقایان صورت گرفت، حمیدرضا تقوی دروازه‌بان تیم واترپلو در سال ۹۲ نایب قهرمان آسیا شد.

*تاکنون کلاس‌های مربیگری شنا ویژه بانوان و آقایان در استان قزوین برگزار شده است؟

کلاس‌های مربیگری شنا ویژه بانوان و آقایان در شهر قزوین، تاکستان و بویین‌زهرا از سوی مدرسان هیئت شنای استان قزوین که مدرسان فدراسیون نیز هستند، برگزار شد.

*آیا مربی اعزامی در این خصوص داشته‌اید؟

بله، مربی منتخب برای کلینیک پرورش مربیان ملی در اصفهان برای تشکیل باشگاه‌های شنا و کسانی که باشگاه شنا دارند، اعزام شد که در این راستا به درخواست فدراسیون، اویس زرآبادی‌ از استان قزوین را در آذر ماه سال جاری اعزام کردیم.

*در حال حاضر فعالیت مدارس شنای قزوین به چه صورت است؟

هم اکنون مدارس شنا در استان قزوین فعال بوده که نتایج خوبی را در این راستا شاهد هستیم.

*دوره‌های بازآموزی از سوی هیئت شنا، شیرجه و واترپلو قزوین با چه هدفی برگزار می‌شود؟

پنج دوره بازآموزی در دو بخش آقایان و بانوان در سال جاری صورت گرفت که در این راستا تمام مربیان باید دوره بازآموزی را گذرانده باشند چراکه پروانه و مجوز فعالیت با امضای هیئت و فدراسیون، یکسان‌سازی و به روز بودن آموزشی و بازرسی از استخرهای بانوان و آقایان از وظایف هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان قزوین است.

هیئت شنا، شیرجه و واترپلو این استان کلاس‌های بازآموزی را به صورت دوره‌ای و با تعامل مدیران، انجام تذکرات و امنیت بحث آموزش برگزار می‌کند.

*تاکنون مدالی در مسابقات شنای دختران کسب کرده‌اید؟

در مسابقات شنای بسیج دختران هیئت شنای استان قزوین کسب مقام نخست در سمنان و در گروه پسران، مقام پنجم را در تهران کسب کردیم.

*از مشکلات هیئت شنا، شیرجه و واترپلو  قزوین بیان کنید؟

این هیئت با توجه به مشکلاتی که دارد اما دامنه فعالیت آن بسیار قوی است؛ نبود فضای ورزش و استخر، نبود امکانات رسانه‌ای در اطلاع‌رسانی یکی دیگر از مشکلات این هیئت است که امیدواریم با همت مسئولان و فدراسیون شنا برای سال آتی رفع شود.

*مهم‌ترین اقدام هیئت شنا، شیرجه و واترپلو قزوین چیست؟

کار هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان قزوین نظارت بر هیئت شهرستان بوده و امید است اعضای تیم شنا با انسجام بتوانند بیش از پیش به فعالیت خود ادامه داده و موفق باشند.

*چه اقداماتی در برگزاری کلاس‌های مربیگری برای بانوان صورت گرفته است؟

یک دوره برگزاری مربیگری درجه سه برادران مهر ماه و بانوان در تیرماه سال جاری در هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان قزوین صورت گرفت و در این خصوص نیز ۲۳ دی ماه سال جاری کلاس مربیگری درجه سه بانوان نیز برگزار شد.

در این خصوص مجوز برای کلاس مربیگری درجه سه برای شهرستان البرز در نظر گرفته شده که در بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.

* از اقداماتی که برای ایام‌الله دهه فجر برنامه‌ریزی شده است، بگویید.

کلاس‌های مربیگری در اواخر بهمن ماه سال جاری در بخش آقایان برگزار می‌شود و به مناسبت ایام‌الله دهه فجر نیز مسابقات شنا در گروه‌های سنی پایه در یکی از شهرستان‌های استان قزوین که استخرهایشان فعال هستند، برگزار می‌شود.

هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان قزوین در نظر دارد با فراخوان، استعدادیابی و با همت این هیئت کارشناسان و مربیانی را مجدد فعال کند، امیدواریم در سال آتی با حمایت اداره کل ورزش و امور جوانان استان قزوین برنامه‌های مدون و جامعی را داشته باشیم.

*هیئت شنا، شیرجه و واترپلو قزوین در بحث استعدادیابی دانش‌آموزان چگونه عمل کرده است؟

دانش‌آموزان با حضور در استخرهای این استان با ورزش شنا آشنا می‌شوند و استعدادیابی نیز از این طریق صورت می‌گیرد و در مدارس استان قزوین طرحی با مدیران در سطح استخرها انجام شده که در این خصوص نیز برای آموزش آنان مربی از سوی هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان قزوین اعزام می‌شود.

پس از سنجش و استعدادیابی، نفرات انتخاب شده از سوی هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان قزوین برای حضور در تمرینات ویژه مبتدیان هیئت دعوت می‌شوند و دوره‌ آموزشی خود را به مدت سه ماه زیر نظر مربیان پشت سر می‌گذرانند و پس از طی این مراحل می‌شود از آنان برای مسابقات بهره‌مند شد.

********************

گفت‌وگو از کبری مردعلی

********************

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب