بیداریان؛ از المپیک تا گزارشگری/ می‌خواهم خداحافظی کنم

نماینده ایران در مسابقات شنای المپیک ۲۰۱۲ لندن قصد خداحافظی از این رشته را دارد.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو و به نقل از خبرگزاری فارس؛ محمد بیداریان که توانست با وایلدکارت به المپیک ۲۰۱۲ لندن راه یابد، در این بازی‌ها در ۱۰۰ متر آزاد با زمان ۵۲ ثانیه و ۹۳ صدم ثانیه در جایگاه چهل و دوم ایستاد و حذف شد.
وی در ایران و در رده سنی عموم در ۵۰ و ۱۰۰متر آزاد رکورددار است.

قهرمان شنای ۱۰۰ متر آزاد کشور و نماینده ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن این روزها سرگرم گزارش مسابقات لیگ شنا است؛ به همین بهانه به گفت‌وگو با وی نشستیم.
متن مصاحبه وی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس را در زیر می‌خوانید:

*محمد بیداریان چگونه به شنا علاقه‌مند شد و این ورزش را دنبال کرد؟
هفت سال داشتم که عمویم مدیریت استخر شهید کشوری را برعهده داشت. آنجا با شنا آشنا شدم و خودم سه شنای اصلی را یاد گرفتم. از سن هشت سالگی وارد مدرسه شنا شدم؛ از سن ۱۰ سالگی اولین مسابقات رسمی عمرم را انجام دادم.
در ۱۵ سالگی به عضویت تیم ملی درآمدم؛ روال تمریناتم ادامه داشت تا همین ابتدای سال.

* رکورد دار شنای ۱۰۰متر آزاد ایران این روزها چه کار می‌کند؟
دنبال کارهای خدمت نظام وظیفه هستم. باید تسویه کنم تا کارت پایان خدمت بگیرم. بعد هم می‌خواهم از بهمن ماه در رشته تربیت بدنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل کنم. بعد از فوق لیسانس هم تعیین رشته تخصصی می‌کنم.

* چه آینده‌ای برای خودت تصور می‌کنی؟
دوست دارم از زحمتی که در رشته شنا کشیدم و تلاشی که در آن راستا انجام دادم نهایت بهره را ببرم، ولی ورزش شنا رشته‌ای است که خیلی از نظر مالی افراد را تامین نمی‌کند، به همین دلیل همه افراد باید قاعدتاً شغل دوم یا سومی داشته باشند. در درجه اول فکر می‌کنم باید درس بخوانم. اولویت من این است که به خانواده شنا کمک کنم بعد هم به کارهای دیگر فکر می‌کنم.

* چه شد که تصمیم گرفتی شنا را کنار بگذاری؟
بعد از مسابقات داخل سالن کره‌جنوبی دیگر تمرینات شنا را پیگیری نکردم. خودم تصمیم گرفتم تمرین نکنم؛ البته هنوز به طور رسمی خداحافظی نکردم و تصمیم نهایی را نگرفتم. در لیگ برتر شنا امسال هیچ پیشنهادی نداشتم و فعلاً هم هیچ تمرینی ندارم.

* اگر هنوز تصمیم قطعی برای خداحافظی نگرفته‌ای، چرا تمرین‌ها را ادامه نمی‌دهی؟
درگیر خدمت نظام وظیفه بودم. نمی‌رسیدم که تمرینات مستمر داشته باشم.
متاسفانه همکاری لازم از سوی برخی از مسئولان نظام وظیفه صورت نگرفت. تمرین کردن مستلزم خیلی از مسائل است و نمی‌توان تصور کرد یک سرباز بتواند تمرینات منظمی داشته باشد.

* چطور گزارشگر تلویزیونی مسابقات شنا شدی؟
پیشنهاد جالبی برای من بود که گزارشگر باشم. به هر حال سال‌ها در این ورزش بودم و خیلی از شناگران و رکوردها را می‌شناسم. بدون شک گزارشگر باید عضو خانواده ورزش باشد. همه تلاش خود را به کار بستم تا بتوانم خوب از پس این کار برآیم. امیدوارم بینندگان تلویزیونی هم راضی باشند. امیدوارم توانسته باشم اهدافی را که در ذهن دارم به بینندگان انتقال دهم.

* فکر می‌کنی علاقه‌مندان شنا چه انتظاری از محمد بیداریان دارند؟
با هرکسی صحبت می‌کنم همه از آن که می‌خواهم خداحافظی کنم ناراحت می‌شوند. معتقدند خیلی زود است که دیگر به صورت حرفه‌ای شنا نکنم. معتقدند اگر از نظر مالی و ذهنی تامین باشم می‌توانم که باز هم رکورد بزنم.

*سخن پایانی…
ابتدا از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تشکر می‌کنم که امروز رضوانی سکان‌دار فدراسیون است. او سرد و گرم چشیده این ورزش است. سال‌ها برای این رشته زحمت کشیده است و مطمئن هستم می‌تواند کمک زیادی به این ورزش بکند. از رضوانی هم انتظار دارم به عنوان ریاست فدراسیون بتواند از این ورزش بیشتر از گذشته حمایت کند.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.