المپیک 2012 لندن- محمد بیداریان شنا

بیداریان: در ایران سن خداحافظی از تیم ملی شنا پایین است

مربی و کارشناس شنای ایران با اشار به مشکلات و موانع موجود در راه توسعه این رشته ورزشی تاکید کرد که سن خداحافظی از تیم ملی بسیار پایین است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ محمد بیداریان شناگر سابق تیم ملی در گفتگو با خبرنگار  حوزه پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: ملی پوشان شنا پس از مسابقات رده های سنی تایلند در مهر ۹۴ اردوهای خود را برای کسب سهمیه المپیک آغاز کردند. طبق برنامه ریزی ها قرار بود ملی پوشان  درچند تورنمنت بین المللی شرکت کنند اما این اتفاق نیفتاد. اردوی ارتفاع تیم نیز لغو شد.

تا اینکه در فروردین سال ۹۵ ملی پوشان در مسابقات امارات شرکت کردند و رکوردهای خوبی زدند. از جمله رکورد مهدی انصاری در مواد ۵۰ و ۱۰۰ متر پروانه که تنها سی صدم ثانیه با ورودی المپیک فاصله داشت.

این رکوردها روحیه بخش و امیدوار کننده بود. بعد از آن قرار شد شناگران دو ماه قبل از مسابقات بوداپست راهی مجارستان شوند و اردوی تمرینی خود را در آن جا برپا کنند که این اتفاق نیفتاد و تیم سه هفته قبل از مسابقات به کمپ تمرینی رسید.

وی در خصوص علل ناکامی شناگران در کسب سهمیه ریو افزود: بودجه ای که در اختیار فدراسیون قرار می گیرد کفاف یک رشته را نیز نمی دهد.  لغو اردو ها و مسابقات برون مرزی نیز حاصل نبود بودجه است. برای پیشرفت لازم است با بهتر از خودمان رقابت کنیم. به علاوه این که در سال های اخیر نبود ثبات مدیریت در فدراسیون به شنا ضربه زده است. دو سه سالی با حضور رضوانی فدراسیون کمی به ثبات رسیده است. بیداریان اضافه کرد نتایج بدست آمده در بوداپست با توجه به برنامه هایی که اجرا نشد قابل پیش بینی بود. شناگران بیش از حد توانشان ظاهر شدند.

با توجه به داشته ها و سرمایه گذاری ها کادر فنی بهترین نتیجه را گرفتند.ملی پوش سابق تیم ملی درباره حضور مربی خارجی درتیم ملی شنا تصریح کرد: معتقدم حضور مربی خارجی کمک چندانی به تیم نخواهد کرد. وقتی بودجه ای در کار نیست هم برای مربی خارجی وجود ندارد و هم برای مربی داخلی. با این تفاوت که مربی خارجی دستمزد هنگفت می خواهد. همین پول را باید به شکل حقوق مکفی در اختیار شناگران و مربی داخلی قرار داد و بقیه آن را صرف اردو و مسابقات تدارکاتی کرد.

نماینده شنای ایران در المپیک لندن خاطر نشان کرد: در ایران سن خداحافظی شناگران از تیم ملی بسیار پایین است. من در سن ۲۴ سالگی از شنا خداحافظی کردم. ببینید امثال من و یا جمال چاوشی فر اکنون چه چیزی داریم. مشکلات مالی، ابهام در زندگی آینده و شغل باعث می شود شناگران این رشته را کنار بگذارند. تا به حال عدد قرارداد لیگ چاوشی فر دو رقمی نشده است. در حالی که در کشورهای کوچک خلیج فارس شناگرانی که رکورد می زنند تا آخر عمر تامین هستند. با وجود این شرایط چاووشی سال گذشته موفق شد مجوز ورود به مسابقات جهانی کازان را بدست آورد.

بیداریان به برنامه های استعدایابی فدراسیون شنا برای پشتوانه سازی تیم ملی اشاره کرد و گفت: بعد از مسابقات آسیایی ۲۰۱۴ ستاد مسابقات آسیایی ۲۰۱۸ تشکیل شد که برنامه های این ستاد در حال اجرایی شدن است. از جمله این برنامه ها اعزام ورزشکاران به مسابقات رده های سنی، تشکیل اردوهای متمرکز و غیرمتمرکز، دعوت از مربیان برای حضور در کلینیک ها، سنجش آنان از نظر علمی وارزیابی تست های شناگران است. در این مسیر شناگرانی مانند بنیامین قره حسنلو و بسیاری دیگر نیز شناسایی شده اند. امیدوارم تلاش های فدراسیون فعلی برای رشد سه رشته شنا، شیرجه و واترپلو ادامه دار باشد و به ثمر بنشیند. بهترین نتایج تاریخ شنای ایران که در سال ۲۰۰۹ رقم خورد حاصل ثبات مدیریت و اجرای برنامه های بلند مدت در فدراسیون قبلی بود.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.