تاسوعا و عاشورای حسینی بر تمامی شیعیان جهان تسلیت باد

فدراسیون شنا در پیامی فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش را به تمامی شیعیان جهان تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ تاسوعا، روز نهم ماه محرم است. تاسوعا از ریشه تسع به معنای نه و نهم، فقط بر نهمین روز محرم اطلاق شده است. آخرین روزی است که حسین بن علی (ع) سومین امام شیعیان و یارانش شبانگاه آن را درک کرده‌اند و این روز به شب عاشورا پیوند خورده‌است. این روز در نزد شیعیان از اهمیت بالایی برخوردار است. شیعیان این روز را منتسب به عباس بن علی نیز می‌دانند، و این روز را بسان روز عاشورا گرامی داشته و در آن به سوگواری می‌پردازند.

“کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا”
عاشورا، مائده بزرگ روح انسان است در تداوم اعصار، تجسم اعلای وجدان بزرگ است در دادگاه روزگار، صلابت شجاعت انسان است در تجلّی گاه ایمان، تجلّی کعبه است در میقات خون.
نهضت حسینی و حادثه جانسوز عاشورا آنچنان بر قلب ها تأثیر گذارده است که هر سال با فرا رسیدن ماه محرم، خون پاک شهیدان عظیم الشان کربلا، در رگ های تاریخ جوششی تازه می یابد و عاشقان دلسوخته را شوریده تر و تشنگان حقیقت را شیفته تر می سازد.
به راستی که عاشورا، فریادهای شورگستر پیامبران را، دوباره در گوشهای سنگین فرود آورد؛ و برای همه اعصار و زمانها، بر فراز قلّه رسالت احیای امر به معروف و نهی از منکر جای گرفت.

بر اساس اسناد تاریخی تاسوعای محرم سال ۶۱ قمری، تحرکات سپاه عمر سعد در صحرای کربلا افزایش یافت و تصمیم جنگ داشتند. امام حسین (ع) بوسیله برادرش عباس یک شب مهلت برای راز و نیاز گرفت. در این روز خیمه‌های یاران حسین محاصره گردید. شمر برای عباس و برادرانش امان‌نامه آورد که وی بر او نهیب زد که: «ما را امان می‌دهید در حالی‌که پسر رسول خدا را امان نباشد؟». حسین بن علی (ع) در این روز برای اصحاب خود خطابه ایراد کرد.

دهمین روز از ماه محرم در گاه‌شماری هجری قمری، روز مقدس مسلمانان است. شهرت این روز نزد شیعیان به دلیل وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است که در این روز حسین بن علی (ع) – امام سوم شیعیان – و یاران با وفای ایشان در رویداد کربلا در جنگ با لشکر عمر سعد به شهادت رسیدند. شیعیان در این روز سوگواری می‌کنند.

در دهم محرم ۶۱ هجری قمری نبردی میان سپاه حسین بن علی (ع) و سپاه اعزامی از سوی یزید بن معاویه در نزدیکی محلی به نام کربلا درگرفت. گفته می‌شود دلیل یزید بن معاویه برای جنگ، بیعت نکردن امام حسین (ع) با او بود؛ از طرفی حسین بن علی (ع) نیز حکومت و زمامداری یزید بن معاویه را غیرشرعی و غیرقانونی می‌دانست.

در پایان این نبرد امام حسین (ع) به همراه ۷۲ تن از همراهانشان شهید شدند، پس‌از آن شیعیان هرساله در روز دهم محرم به عزادارای برای آنان می‌پردازند.

 

 

فدراسیون شنای ایران با گرامیداشت این ایام، شهادت امام سوم شیعیان جهان و هفتاد و دو تن از یاران با وفای ایشان را به عموم آزادگان جهان تسلیت می گوید.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.