تمرین در آب؛ معجزه ای برای همه

چاقی نه تنها باعث بیماری‌های مختلف می‌شود بلکه باعث ایجاد چهره نامناسب نیز خواهد شد بنابراین فرد سراغ سریع ترین راه یعنی استفاده از مکمل‌ و داروهای غیر مجاز میرود که جدا از کاهش وزن باعث وجود بیماری‌های بیشتر میشود . اما AQE یا تمرین در آب این مشکلات را برطرف میکند .

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ در راستای انتشار مقالات کوتاه علمی و ترویجی در حوزه همگانی رشته های آبی، کمیته همگانی و تمرین درآب فدراسیون مقاله‌ای را در این زمینه منتشرکرد.

مقاله فوق با عنوان تمرین در آب؛ معجزه ای برای همه جمع آوری شده است و برای دریافت کامل مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تمرین در آب؛ معجزه ای برای همه

 

تمرین در آب؛ معجزه ای برای همه

چاقی منشاء بسیاری از بیماری های غیر واگیر دار همچون دیابت، فشار خون، سرطان، سکته قلبی و مغزی، بیماری های مفصلی و… است. این مسئله به همین سادگی که در مورد آن صحبت می‌کنیم نیست. چاقی باعث بروز بیماری می‌شود بنابراین هزینه‌های درمان افزایش پیدا می‌کند. فرد می‌خواهد از وجود چاقی که نه تنها باعث بیماری‌های مختلف می‌شود بلکه باعث ایجاد چهره نامناسب برای فرد  خواهد شد پیشگیری نماید. بنابراین به سراغ سریع ترین راه می‌رود. سریع ترین راه استفاده از مکمل‌ها و داروهای غیر مجاز است که جدا از کاهش وزن فرد باعث وجود بیماری‌های بیشتر برای فرد می شود و همینطور عواقب پشت عواقب.

پیامدهای ناگوار ناشی از چاقی درکودکان و نوجوانان کوتاه مدت و طولانی مدت است.کودکان و نوجوانان چاق همچنین در معرض خطر بیشتری برای پیش دیابت بوده و همچنین برای ابتلا به مشکلات استخوانی و مفاصل،آپنه خواب (وقفه تنفسی درخواب) و مسائل اجتماعی، روانشناختی همپون خودکوچک بینی، عزت نفس پایین و کیفیت پایین زندگی مرتبط با تندرستی بیشتر مستعد هستند.
اضافه وزن و چاقی طولانی مدت درکودکان و نوجوانان، در بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند، بنابراین بزرگسالان دارای اضافه وزن را در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲ ،سکته مغزی، انواع مختلفی ازسرطان وآرتروز قرارمی‌دهد. بنابراین انجام فعالیت‌های ورزشی می تواند راهکاری بدون هزینه در پیشگیری از بیماری‌های فجیع و جلوگیری از فجایع جهانی باشد. با این حال مسئله مهم و حیاتی که در ارتباط با فعالیت بدنی برای افراد دارای بیماری‌های فوق بخصوص آن دسته از افرادی که از چاقی مفرط رنج می برند این است که وزن بیش ازحد بدن باعث افزایش فشار مکانیکی در مفاصل و بافتها و باعث محدودیت‌های جسمی و وقوع دردشده و منجر به کاهش فعالیتهای بدنی شده که به از دست دادن حجم عضلات و قدرت می شود. ترکیبی ازاجزای فوق باعث افزایشBMI، کاهش عملکرد بدنی، درد اسکلتی، عضلانی و کاهش کیفیت زندگی می‌شود. درجمعیت چاق، حالتهای سنتی ورزش هوازی، مانندپیاده روی و یا دویدن، اغلب با افزایش خطرآسیب‌های اسکلتی عضلانی همراه است، بنابراین پیروی از نسخه تمرینی در افراد را کاهش می‌دهد. درد یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در قطع فعالیت بدنی دربیماران چاق است. ترکیبی از چاقی و آرتروز زانو، به طور معمول، باعث ایجاد چرخه فجیع درد و از بین رفتن عملکرد و پیشرفت بیماری می شود. برای قطع این چرخه، فعالیت بدنی وکاهش وزن می تواند سهم مهمی داشته باشد. تسکین درد با استفاده از مسکن ها و داروهای ضدالتهاب ممکن است درعین حال عوارض جانبی قلبی، عروقی و دستگاه گوارش را به همراه داشته باشد. از این رو مشارکت در ورزش باید به سمتی رود که افراد به فعالیتی بپردازند که جدا از لذتبخش بودن بتواند بدون فشار مکانیکی ذکر شده به اندام ها باعث افزایش سوخت و ساز و کاهش چربی بدن گردد.

 

چرا تمرین در آب؟

[۱]AQE یا تمرین در آب این مشکلات را برطرف نموده است. این تمرینها عمدتاً درموقعیت عمودی، درقسمت کم عمق یا عمیق استخر انجام می شوند و معمولا حرکات همراه با موسیقی صورت می پذیرند. قرارگرفتن بدن درآب به خودی خود باعث می شود تغییرات مختلفی در دستگاه‌های فیزیولوژیکی بدن ایجاد شود. تحقیقات نشان داده که میزان متابولیک به منظور تولید گرما در آب افزایش می یابد و مصرف اکسیژن بیشتر مورد نیاز است. همچنین نشان داده شده که تمرین در آب می تواند اثرات مثبتی بر سلامت روان، به ویژه در افرادی که از افسردگی و اضطراب رنج می برند، داشته باشد. اما نباید در ارتباط با تأثیرات مثبت تمرین در آب به همین چند جمله بسنده کنیم. بیایید نگاهی دقیق تر به تأثیرات این معجزه ورزشی بیاندازیم.

 

تغییر در ویژگی‌های پیکر سنجی

شاخص توده بدنی:

چندین مطالعه به مقایسه تمرینات دایره‌ای در آب با تمرینات دایره‌ای روی زمین پرداخته‌اند. هرچند که میزان سوخت ساز در فعالیت‌های روی زمین نسبت به فعالیت در آب بیشتر بود اما تحقیقات نشان داده اند که تمرین‌های زمینی را هر کسی نمی‌تواند انجام دهد و بیشتر افراد بخصوص افراد دارای اضافه وزن درجه ۳ از تمرین‌های آبی بیشتر بهره می برند.

 

کاهش وزن:

تغییرات در وزن بدن در اکثر مطالعات نشان داده شده است. این کاهش در وزن بدن بدون توجه به پروتکل ، نوع، مدت تمرین و شدت تمرین بود. مطالعات متعددی که تمرینات آبی را با تمرینات روی زمین مقایسه کردند، نتایج مطلوب تری را نسبت به تمرین های روی زمین مشاهده نمودند.

 

ترکیب بدن:

ترکیب بدن با ارزیابی درصد چربی بدن اندازه گیری شده که در تمام مطالعاتی که شامل این عامل بود، بهبود نشان داده شد. در جزئیات بیشتر، مطالعه کولاتو و همکاران. (۲۰۱۷) ترکیب بدن را در جمعیت زنان چاق بهبود یافته دید در حالی که پرینسیپال و همکاران، (۲۰۱۸) نتایج مثبتی را در جمعیت مردان چاق نشان دادند.

 

درد:

علاوه بر ویژگی های فیزیولوژیکی عنوان شده تحقیقات نشان داده اند که تمرین در آب برای افراد چاق مفید است زیرا قرار گرفتن در آب بار اضافی را از مفاصل کم می کند و امکان حرکت بدون درد را فراهم می کند.

سلامت روانی:

تأثیرات تمرین در آب بر کیفیت زندگی افراد نیز مشهود است. قرار گرفتن در محیط آبی و انجام تمرین، بهبودهایی را در کیفیت زندگی شرکت کنندگان داشته که شامل جنبه های فیزیکی، روانی، اجتماعی و محیطی است. ممکن است این بهبود بیشتر به دلیل وجود تعامل شرکت کنندگان با یکدیگر باشد. این نتایج نشان می دهد که تمرین در آب می تواند خواص درمانی روانی متعددی را دربر داشته باشد. در مقالات بعد به میزان شدت تمرین‌های آبی که باید برای افراد مختلف مورد استفاده قرار گیرد اشاره خواهد شد.

 

منابع

Colato, A., Fraga, L., Dorneles, G., Vianna, P., Chies, J., A., B. and Peres, A. (2017). Impact of aerobic water running training on peripheral immune-endocrine markers of overweight-obese women. Science & Sports, ۳۲(۱), pp. 46-53.

 

Drenowatz, C., Hand, G., A., Shook, R., P., Jakicic, J., M., Hebert, J., R., Burgess, S. and Blair, S., N. (2014). The association between different types of exercise and energy expendi­ture in young nonoverweight and overweight adults. Applied Physiology, Nutrition, and Me­tabolism, ۴۰(۳), pp. 211-217.

Gibas-Dorna, M., Chęcińska, Z., Korek, E., Kupsz, J., Sowińska, A. and Krauss, H. (2016). Cold water swimming beneficially modulates insulin sensitivity in middle-aged individuals. Journal of aging and physical ac­tivity, ۲۴(۴), pp. 547-554.

Motimath, B., Pillai, H., Motar, P. and Prad­han, S. (2018). Impact of Circuit Training Ex­ercises on land Versus in Water in Overweight Females–A Randomized Clinical Trial. Indian Journal of Physiotherapy & Occupational Therapy, ۱۲(۳).

 

Gregson, W., Black, M.A., Jones, H., Mil­son, J., Morton, J., Dawson, B., Atkinson, G. and Green, D.J. (2011). Influence of cold-wa­ter immersion on limb and cutaneous blood flow at rest. The American journal of sports medicine, ۳۹(۶), pp. 1316-1323.

Motimath, B., Pillai, H., Motar, P. and Prad­han, S. (2018). Impact of Circuit Training Ex­ercises on land Versus in Water in Overweight Females–A Randomized Clinical Trial. Indian Journal of Physiotherapy & Occupational Therapy, ۱۲(۳).

 

Nagle, E., F., Robertson, R., J., Jakicic, J., J., Otto, A., D., Ranalli, J., R. and Chiapetta, L., B. (2017). Effects of a Combined Aquatic Exercise and Walking in Sedentary Obese Fe­males Undergoing a Behavioral Weight-Loss Intervention. International Journal of Aquatic Research and Education, ۱(۱), pp. 5.

Yázigi, F., Espanha, M., Vieira, F., Messier, S., P., Monteiro, C. and Veloso, A., P. (2013). The PICO project: aquatic exercise for knee osteoarthritis in overweight and obese individ­uals. BMC musculoskeletal disorders, ۱۴(۱), pp. 320.

 

White, G.E. and Wells, G.D. (2013). Cold-water immersion and other forms of cryothera­py: physiological changes potentially affecting recovery from high-intensity exercise. Ex­treme physiology & medicine, ۲(۱), pp. 26.

  1. Aquatic Exercise

 

ایمان رحیمی

مسئول کمیته همگانی و تمرین در آب فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو

 

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.