جابجایی رکورد در شنای مردان پس از ۴سال

دوازدهمین روز از مسابقات قهرمانی جهان فینا (کازان2015) با ثبت سه رکورد جهانی جدید شنا و تقسیم شش مدال طلا به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ سومین روز از مسابقات شنا و دوازدهمین روز از رقابت های قهرمانی جهان ورزش های آبی (کازان۲۰۱۵) با رکوردشکنی همراه شد. در مسابقات این روز و در مرحله مقدماتی ماده ۵۰متر قورباغه “کمرون وندربرگ” از آفریقای جنوبی موفق شد با ثبت زمان ۲۶ثانیه و ۶۲ صدم ثانیه رکورد جهان را به نام خودش ثبت کند. در مسابقات سال ۲۰۱۳ بارسلونا هیچ یک از شناگران مرد نتوانسته بودند رکوردشکنی کنند و آخرین جابجایی رکورد مردان به سال ۲۰۱۱چین و “رایان لاکته” و “سان یانگ” باز می گردد. اما این اتفاق تناها موجب تحریک “آدام پتی” شد. “پتی” که مدت‌هاست در شنای قورباغه بی رقیب است، عصر دیروز (سه‌شنبه) و در مرحله نیمه نهایی این شناگر انگلیسی زمان ۲۶ثانیه و ۴۲صدم ثانیه را ثبت کرد تا بار دیگر بر رقیب همیشگی‌اش چیره شود.

در دیگر رکوردشکنی دیروز بار دیگر “کیت لدسکی” آمریکایی خوش درخشید. این شناگر پرقدرت پس از آنکه صبح دیروز رکورد جدیدی در ماده ۱۵۰۰متر ثبت کرده بود، در مرحله فینال هم فوق‌العاده ظاهر شد. “لدسکی” ۱۵ثانیه!!! سریع تر از نزدیک‌ترین تعقیب کننده اش دیوار پایانی استخر را لمس کرد. او با این عملکرد خیره کننده زمان ۱۵دقیقه و ۲۵ثانیه ۴۸صدم ثانیه را ثبت کرد تا رکورد صبح خود و جهان را دوثانیه بهبود بخشد.

نخستین فینال برگزار شده ماده ۱۵۰۰متر آزاد بود. در این ماده آن گونه که ذکر شد، “کیت لدسکی” از آمریکا علاوه بر ثبت حدنصاب جهانی جدید در این ماده گردن آویز طلا را کسب کرد. “لاورن بویل” و “بوگلارگا کاباس” از هلند و مجارستان در این ماده نقره و برنز گرفتند.

کاروان استرالیا هم دو طلای دیگر بدست آورد. این کشور در ماده ۱۰۰متر کرال پشت مردان و زنان طلا گرفت. در بخش مردان، “میچل لارکین” با ثبت زمان ۵۲ثانیه و ۴۰صدم ثانیه اول شد. در بخش زنان هم “امیلی سیبوم” ۱۰۰متر را در ۵۸ثانیه و ۲۶صدم ثانیه شنا کرد تا بر سکوی نخست بایستد.

“جیمز گای” انگلیسی در ۲۰۰متر آزاد مردان بر “سان یانگ” پرقدرت غلبه کرد. شناگر انگلیسی این مسافت را در یک دقیقه ۴۵ثانیه و ۱۴صدم ثانیه شنا کرد تا بالاتر از شناگر صاحب نام چینی یعنی “یانگ” قرار بگیرد. در این ماده تمامی اختلاف ها در حد صدم ثانیه بود و بزرگانی مثل “رایان لاکته” هم از کسب مدال بازماندند.

GUY James GBR gold medal Swimming - Men's 200m freestyle final
GUY James GBR gold medal
Swimming – Men’s 200m freestyle final

 

نشان طلای ۱۰۰متر قورباغه در کسور میزبان ماند. روسیه که در جدول مدالی رقابت نزدیکی با چین دارد به لطف شنای خوب “یولیا افیمووا” در ماده ۱۰۰متر قورباغه زنان خودش را به این کشور نزدیک تر کرد. “افیمووا” ای مسافت را در یک دقیقه و ۵ثانیه و ۶۶صدم ثانیه شنا کرد تا نهمین طلای روسیه ثبت شود. پس از او نمایندگلن لیتوانی و جامائیکا نخستین مدال را برای کشورشان به ارمغان آوردند.

دیگر رویداد مدال آور دیروز رشته شیرجه از ارتفاع زیاد (High Diving) بود. عصر روز گذشته مسابقه فینال سکوی ۲۰متر زنان انجام شد. در پایان این فینال “ریچل سیمپسون” و “سسلی کالترون” هر دو از آمریکا اول و دوم شدند.

با پایان مسابقات دیروز در رشته واترپلو مردان هم تیم های صربستان، مجارستان، کرواسی و یونان به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.

با ثبت این نتایج در پایان روز یازدهم، چین همچنان با ۱۱ طلا صدرنشین است. روسیه هم ۹ طلا در رده دوم قرار دارد. ایالات متحده امریکا هم که توفیق چشم‌گیری تا این لحظه در رشته شنا نداشته است با شش طلا در جایگاه سوم قرار دارد.

در ادامه این مسابقات امروز (چهارشنبه) ادامه مسابقات شنا، واترپلو زنان و شیرجه از ارتفاع زیاد برگزار می شود.

شانزدهمین دوره مسابقات جهانی فینا با حضور ۱۸۹ کشور از دوم مرداد ۱۳۹۴ آغاز شده است و در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ به پایان می رسد. جمال چاوشی فر و آریا نسیمی شاد دو نماینده شنای ایران در این مسابقات هستند که در چهار روز و در رشته های قورباغه و کرال پشت با رقیبان خود مسابقه می دهند. روزهای ۱۵ و ۱۷ مرداد شناگران ایران باید در دو ماده رقابتی باقی مانده خود به آب بزنند.

 

 

رکوردهای ثبت شده در فینال مسابقات شنا:

روز سوم- سه‌شنبه (۱۳ مرداد۱۳۹۴)

۱۵۰۰متر آزاد زنان:

  1. “کیت لدسکی” از آمریکا- ۱۵:۲۵.۴۸
  2. “”لاورن بویل” از هلند- ۱۵:۴۰.
  3. “بوگلارگا کاباس” از مجارستان- ۱۵:۴۷.۰۹

 

۱۰۰متر کرال پشت مردان:

  1. “میچل لارکین” از استرالیا- ۵۲.۴۰
  2. “کامیل لاکورت” از فرانسه- ۵۲.۴۵
  3. “مت گرورس” از آمریکا- ۵۲.۶۶

 

۱۰۰متر کرال پشت زنان:

  1. “امیلی سیبوم” از استرالیا- ۵۸.۲۶
  2. “مدیسون ویلسون” از استرالیا- ۵۸.۷۵
  3. “می نیلسن” از دانمارک- ۵۸.۸۶

 

۲۰۰متر آزاد مردان:

  1. “جیمز گای” از انگلستان- ۱:۴۵.۱۴
  2. “سان سانگ” از چین- ۱:۴۵.۲۰
  3. “پاول بیدرمن” از آلمان- ۱:۴۵.۳۸

 

۱۰۰متر قورباغه زنان:

  1. “یولیا افیمووا” از روسیه- ۱:۰۵.۶۶
  2. “روتا میلیوته” از لیتوانی- ۱:۰۶.۳۶
  3. “آلیا آتکینسون” از جامائیکا- ۱:۰۶.۴۲

 

 

جدول رده بندی مدال تا پایان روز دوازدهم:

  1. چین با ۱۱طلا، ۱۰ نقره و چهار برنز
  2. روسیه با ۹ طلا، چهار نقره و یک برنز
  3. آمریکا با شش طلا . چهار نقره و سه برنز
  4. انگلستان با سه طلا، یک نقره و پنج برنز
  5. استرالیا با سه طلا، یک نقره و سه برنز

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب