جهان شیرجه در سالی که گذشت…

حضور مستمر شیرجه روهای بلندآوازه جهان در رقابت های سری جهانی و جایزه بزرگ فینا همچنین مسابقات جهانی بارسلونا در سال ۱۳۹۲ رونق خاصی به جهان شیرجه در این سال اضافه کرد.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ طبق تقویم ارائه شده توسط فینا چها رویداد اصلی در سطح شیرجه جهان زیر نظر فدراسیون جهانی شنا انجام می شود. ورزشکاران این رشته از سراسر جهان می توانند در رقابت های جام جهانی، سری جهانی، جایزه بزرگ و جوانان جهان شرکت کنند. مسابقات جهانی فینا و المپیک نیز از جمله مهم ترین محل های گردهمایی شیرجه روها در سطح جهان است.
رقابت های سری جهانی شیرجه که آخرین مسابقات اضافه شده به تقویم شیرجه جهان است از سال ۲۰۰۷ به این لیست اضافه شده است. قدیمی ترین مسابقات نیز بازی های المپیک است که از سال ۱۹۰۴ شیرجه در آن گنجانده شده است.
در سال ۱۳۹۲ سیزدهمین دوره مسابقات جهانی فینا در بارسلونا محک جدی برای بهترین های این رشته ورزشی بود. مسابقات سری جهانی و جایزه بزرگ فینا به طور مداوم پیگیری شد و شیرجه روهای مطرح دنیا با حضور در کشورهای مختلف توانایی های خود را روز به روز بهبود بخشیدند.
مسابقات جهانی فینا که در شهر بارسلونا اسپانیا برگزار شد مهم ترین رویداد شیرجه در سال ۱۳۹۲ بود. در این مسابقات شیرجه روهای چینی خوش درخشیدند و با کسب ۹ طلا از ۱۰ طلای موجود جای هیچ گونه قدرت نمایی به سایر رقیبان خود ندادند. تیم چین در این رقابت ها با کسب ۹ نشان طلا، دو نقره و دو برنز مجموعا ۱۳ مدال کسب کرد و با اقتدار عنوان نخست را از آن خود کرد. تنها مدال طلای باقیمانده را تیم آلمان کسب کرد تا با یک طلا و یک برنز در جایگاه دوم بیاستد. روسیه نیز به لطف سه نشان نقره عنوان سومی
را به دست آورد. در مجموع تمامی رشته های رقابتی مسابقات ۲۰۱۳ فینا نیز تیم چین به لطف درخشش شیرجه روهای خود عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد.
رقابت های جایزه بزرگ شیرجه در سال ۲۰۱۳ نیز محل درخشش ورزشکاران چینی بود. برنامه ی این بازی ها شامل تخته ی سه متر و سکوی ۱۰متر به صورت انفرادی و تیمی مردان و زنان است. در مجموع هشت عنوان نخست در هر دوره به شیرجه روها تعلق می گیرد. این مسابقات معمولا در شش مرحله سه روزه با حضور بزرگان شیرجه جهان برگزار می شود. در هر یک از این شش مرحله ی
مسابقات، ۹۶۰۰۰دلار جایزه برای سه شیرجه رو برتر در تمامی هشت ماده انفرادی و تیمی لحاظ می شود. علاوه بر این جایزه مبلغ ۸۷۰۰۰دلار نیز به شش ورزشکار برتر هر مرحله از مسابقات تعلق می گیرد که مجموع جوایز اهدایی را به عدد ۶۹۶۰۰۰ دلار می رساند.
سال گذشته نیز این رقابت ها در چهار سبک برگزار شد و تمامی مدال های طلا در دو بخش مردان و زنان در اختیار شیرجه روهای چینی قرار گرفت. در بخش مردان ” چائو هی”و” جیان یانگ” و در بخش زنان “جیائو لیو” و “جی لیان” عناوین نخست انفرادی را از آن خود کردند.
دیگر رویداد مهم سال گذشته مسابقات سری جهانی شیرجه بود. این مسابقات نیز در سال ۲۰۱۳ در شش مرحله برگزار شد. در این رقابت ها هم مانند تمامی رویدادهای جهان شیرجه ورزشکاران چینی نمایش درخور توجهی داشتند. مسابقات فصل ۲۰۱۳ در کشورهای چین، مکزیک، امارات، انگلستان و روسیه برگزار شد.
در روزهای نخستین سال ۲۰۱۴ نیز فدراسیون جهانی شنا (فینا) نام ۱۱ ورزشکار را در شش ماده ی مختف رقابتی به عنوان “ورزشکار سال ۲۰۱۳” اعلام کرد. در شیرجه “چانگ هی” از چین عنوان بهترین شیرجه رو مرد را از آن خود کرد. وی در سال گذشته توانست قهرمان جهان در ماده های انفرادی و هماهنگ شیرجه از تخته سه متر و همچنین نایب قهرمان سری جهانی شیرجه در همین ماده شود. عنوان بهترین شیرجه رو زن نیز به “زی هی” چینی رسید. وی توانست قهرمان سال ۲۰۱۳ جهان در ماده های انفرادی یک و سه متر تخته شیرجه شود. او همچنین قهرمان سری جهانی شیرجه سال ۲۰۱۳ در تخته سه متر نیز لقب گرفت.در بخش شیرجه از ارتفاع بلند (High diving) نیز “اورلاندو دوکه” کلمبیایی و “سسیلی کارلتون” امریکایی بهترین در سال ۲۰۱۳ شدند. این دو ورزشکار عنوان
قهرمانی مسابقات بارسلونا در بخش شیرجه از ارتفاع بلند مردان و زنان را در کارنامه دارند.

**رویدادهای مهم شیرجه جهان در سال ۱۳۹۲:

*رقابت های جهانی فینا:
۱. چین با کسب ۹ مدال طلا، دو نقره و دو برنز- مجموعا ۱۳ مدال
۲. آلمان با کسب یک مدال طلا و یک برنز- مجموعا ۲ مدال
۳. روسیه با کسب سه مدال نقره و- مجموعا ۹مدال

*رقابت های جایزه بزرگ شیرجه:
بخش مردان:
تخته سه متر انفرادی:
۱. چائو هی از چین
۲. ژیی سان از چین
۳. کنستانتین بلاها از اتریش

سکو ۱۰ متر انفرادی:
۱. جیان یانگ از چین
۲. مکسیم بوچارد از کانادا
۳. سیی ژیی از چین

تخته سه متر تیمی:
۱. چین
۲. مکزیک
۳. اوکراین

سکو ۱۰ متر تیمی:
۱. چین
۲. مکزیک
۳. آلمان

بخش زنان:
تخته سه متر انفرادی:
۱. جیائو لیو از چین
۲. دولورس هرناندز از مکزیک
۳. هان ونگ از چین

سکو ۱۰ متر انفرادی:
۱. جی لیان از چین
۲. ژیوئی هوئانگ از چین
۳. لولیا پروکوپچوک

تخته سه متر تیمی:
۱. چین
۲. روسیه
۳. استرالیا

سکو ۱۰ متر تیمی:
۱. چین
۲. مکزیک
۳. کانادا

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.