حضرتی: اردوی ارتفاع، تاثیر مثبتی بر عملکرد شناگران در بازی‌‎های آسیایی خواهد داشت

مربی تیم ملی شنا با اشاره به امتیازات مثبت اردوی ارتفاع گفت: اثرات مثبت این اردوها می‌تواند تا مسابقات آسیایی ادامه داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا شیرجه و واترپلو؛ خشایار حضرتی مربی تیم ملی شنا درباره وضعیت ملی‌پوشان شنا در آستانه بازی‌های آسیایی جاکارتا گفت: مرحله اول آماده سازی تیم ملی به پایان رسیده است. مرحله دوم اردو از اواخر خردادماه تا اوایل تیر برگزار می‌شود. در فاصله این دو اردو قرار است سینا غلامپور و مهدی انصاری به همراه من برای برگزاری اردوی ارتفاع به مدت سه هفته عازم ارمنستان شویم. بنیامین قره حسنلو نیز قرار بود در این سفر همراه ما باشد که به دلیل امتحانات دانشگاه شرایط حضورش فراهم نشد.

حضرتی افزود: اواخر تیرماه نیز سه دوره مسابقه در کشور ترکیه برگزار می‌شود که ملی‌پوشان در این مسابقات شرکت خواهند کرد. البته تنها برگزاری یک دوره در کشور ترکیه تأیید شده است که اگر دو دوره دیگر مسابقات در این کشور برگزار نشود باید به فکر مسابقات جایگزین باشیم.

او درباره امتیازات اردوی ارتفاع اضافه کرد: اردوی ارتفاع همیشه برای ورزشکاران مفید بوده است قبل از این نیز ما در چند اردوی ارتفاع حضور داشتیم و نتایج خوبی هم کسب کردیم. در اردوهای این چنینی هموگلوبین خون ورزشکاران افزایش پیدا می کند و زمانی که به سطح پایین بر می گردند، به دلیل افزایش هموگلوبین و اکسیژن دیرتر خسته می‌شوند و تمرینات خود را با سطح مطلوب تری انجام می دهند. تاثیرات مثبت اردوی ارتفاع می تواند تا آستانه مسابقات در ورزشکار حفظ شود.
حضرتی با اشاره به این که شنا در بازی‌های آسیایی جاکارتا ۵ سهمیه دارد اضافه کرد: بنیامین قره حسنلو، سینا غلامپور و مهدی انصاری به حد نصاب هایی که مدنظر ما بود، رسیدند و برای حضور در بازی‌های آسیایی انتخاب شدند. برای انتخاب دو شناگر دیگر نیز، ۱۵ شناگر به تیم ملی دعوت شده اند که از میان این ورزشکاران با برگزاری مسابقات انتخابی درون اردویی دو نفر دیگر حضورشان در جاکارتا قطعی خواهد شد.

مربی تیم ملی شنا درباره شرایط شناگران تصریح کرد: خوشبختانه شناگران در وضعیت مناسبی هستند و رکوردهای تمرینی خوبی را از خود به جای گذاشته اند. امیدوارم بتوانند در بازی‌های آسیایی بهترین نتیجه را کسب کنند اما موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که تغذیه و مکمل ممکن است با شرایط سخت به دست بیاید اما امکان شرکت در مسابقات مختلف به سختی فراهم می شود. بیشتر رقبای ما در مسابقات مختلف در کنار شناگران بزرگ حضور داشتند که مطمئنا اثرات زیادی بر آن ها داشته است. شناگران ما نیز احتیاج دارند در مسابقات مختلف شرکت کنند. به علاوه این که بسیاری از رقبای آسیایی ما از جمله شناگران سنگاپور، قزاقستان، چین و ژاپن دارای مدال های رنگارنگ المپیک هستند.

حضرتی درباره امکانات سخت افزاری شنا در کشور اظهار کرد: امکانات در سطح متوسط است نمی توانم بگویم خیلی خوب و یا خیلی بد است. چهل سال از عمر استخر آزادی می گذرد با این شرایط بهترین استخر ایران است. در بسیاری موارد با مشکلات و معضلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و برخی نقاط آن تخریب شده اما هنوز بازسازی نشده است. لازم است وزارت ورزش و جوانان بودجه ای را برای بازسازی و سامان دهی این استخر اختصاص دهد.

او ادامه داد: استخرهایی که اکنون در کشور و تمام استان‌ها وجود دارند ویژه مشتریان است و ایرادات فنی بسیاری دارد. حداقل لازم است در هر استان یک استخر استاندارد ۵۰ و ۲۵ متر وجود داشته باشد.

مربی تیم ملی شنا افزود: اگر تعداد شناگران زیاد باشد استعدادهای بیشتری نیز در این رشته کشف خواهد شد. افراد مستعد و استثنایی با توان خاص، تغییر دهنده ورزش هستند و می‌توانند به جایگاه های جهانی برسند. برای مثال موفقیت ما در کشتی و وزنه برداری به دلیل وجود تعداد زیاد طرفدار و تمایل بالای جوانان برای حضور در این رشته هاست که به طبع آن استعدادهای زیادی نیز در این رشته های ورزشی کشف می شود اما متاسفانه نگاه به شنا بیشتر نگاه تفریحی است. جوانان سالی یک بار آن هم تابستان‌ها برای یادگیری شنا اقدام می‌کنند.

حضرتی بیان کرد: شنا رشته زود بازدهی نیست و صبر و حوصله زیادی را می طلبد که در شرایط فرهنگی امروز شاهد کم حوصله بودن خانواده‌ها هستیم. آن ها ترجیح می دهند فرزندشان در هر رشته به سرعت نتیجه بگیرد. باید بدانیم هیچ میانبر و معجزه ای وجود ندارد. این تلاش و تمرین صبر و حوصله است که ورزشکار را به سطح قهرمانی می رساند.

 

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب