خبازیان: آموزش یکپارچه مربیگری شنا لازم بود/ در ۷۶ سال گذشته هیچ مرجع مشخصی برای آموزش شنا نداشتیم

مولف کتاب های سه گانه مربیگری شنا گفت: از سال 1325 که ما در ایران فدراسیون شنا داریم تا همین امروز کتاب آموزش شنا به صورت رسمی نداشتیم و تهیه و چاپ این کتاب یک کار پایه ای است که باید انجام می شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ دکتر بهزاد مهدی خبازیان سرمربی اسبق تیم های ملی شنا و یکی از مولفان کتب سه گانه مربیگری شنا درباره این اثر اظهار کرد: این یک کتاب یک کار پایه ای است که باید انجام می شد. فدراسیون شنا هر سال حدود سه هزار مربی را آموزش می دهد و واقعا برای سازمانی که این تعداد افراد را تجت پوشش دارد ارائه یک جزوه آموزش یکپارچه لازم بود. البته این کتاب ها عاری از اشکال نیست و می تواند در سال های مختلف بروزرسانی شود.

وی افزود: در جلد اول مباحث آشنایی با آب و مقدمه آموزش شنا طرح شده و جلد دوم این کتاب برای کسی است که تازه می خواهد مربی شود و کتاب مربیگری درجه یک هم برای آموزش سرمربیان است تا خیلی از مسائلی که ما از سرمربیان مثل شناگران انتظار داریم رعایت کنند. تمام مسائل مربوط به مسابقات یا حتی ارنج تیمی با جزییات در این کتاب آمده است. مثلا عنوان کردیم که مربی به شناگر بگوید در کوله پشتی مسابقه چه چیزهایی داشته باشد.

سرمربی اسبق تیم ملی شنا ایران یادآور شد: اکثر کتاب های موجود در بازار ایران توسط مربیان آمریکایی نوشته شده است. شاگردان آن ها معمولا در سطح دانشگاهی و نخبه هستند و شیوه کارشان با شناگران رده سنی متفاوت است. من فکر می کنم تلاش خوبی برای تولید محتوا و چاپ این کتاب انجام شده است و حالا باید بازخوردها را ببینیم.

خبازیان در پایان گفت: می دانم خیلی از فدراسیون ها دنبال این مسایل نمی روند. از سال ۱۳۲۵ که ما در ایران فدراسیون شنا داریم تا همین امروز کتاب آموزش شنا به صورت رسمی نداشتیم. به بیان دیگر حدود ۷۶ سال مربی تربیت کردیم اما هیچ مرجع واحدی نداشتیم. مثل این است که در مدرسه کلاس های اول و دوم سوم داشته باشیم اما هیچ سرفصل مشخصی برای تدریس نبوده باشد. اطلاعات خوبی در این کتاب جمع شده است. تشکر میکنم از همه دوستانی که در این کتاب فعالیت داشتند و امیدوارم این مسیر ادامه داشته باشد.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.