دبیر کل فدراسیون شنا: ماده ۸۸ به ورزش آسیب می رساند

دبیر فدراسیون شنا، گفت: نمایندگان پیشین مجلس با تصویب ماده 88 قانون تنظیم بخشی ازمقررات مالی دولت و واگذاری اماکن ورزشی دولتی به بخش خصوصی آسیب زیادی به ورزش کشور رساندند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ محسن سمیع زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی ازمقررات مالی دولت که مجلس قبل آن را به تصویب رساند، آفتی برای ورزش ایران است و امیدوارم نمایندگان جدید مجلس به کمک وزارت ورزش ن بیایند و این ماده را که مربوط به واگذاری اماکن ورزشی دولتی به بخش خصوصی است، بردارند.
وی اظهار کرد: نمی توان استفاده از اماکن ورزشی را گران کرد و در کنار آن انتظار توسعه رشته های ورزشی را نیز داشته باشیم. اگر در برخی رشته ها موفق هستیم به خاطر ارزان بودن آن است.
دبیر فدراسیون شنا در خصوص نشست بررسی عملکرد تیم ملی شنا در مسابقات انتخابی المپیک مجارستان، گفت: جلسه ارزیابی عملکرد تیم ملی شنا ایران در مسابقات مجارستان برگزار شد و در این نشست برخی از مربیان برجسته شنا کشور حضور داشتند تا به صورت دقیق عملکرد تیم ایران را مورد ارزیابی قرار دهیم.
وی ادامه داد: تیم ملی شنا ایران سطحش از سطح شنای داخل کشور بالاتر است. شما تصور کنید رکورد نفر اول کشور به غیر از ملی پوشان شنا ایران به طور مثال در ۱۰۰ متر آزاد ۵۵ ثانیه است اما این رکورد در تیم ملی ۵۲ ثانیه است و این نشان از تفاوت بالای سطح تیم ملی با شنا کشور است.
دبیر فدراسیون شنا، گفت: مشکل اول شنا ایران بحث سخت افزاری است. در ایران یک استخر شنا در اختیار فدراسیون و زیر مجموعه خود نداریم و حتی ۲ استخری که در اختیار است به صورت اجاره از آن استفاده می شود و باید هزینه زیادی را بابت آنها پرداخت کنیم.
وی تصریح کرد: رشته هایی چون شنا باید برای پیشرفت امکانات داشته باشند. در ایران تمام استخرها در اختیار بخش خصوصی است و نمی توانیم از امکانات برای پیشرفت این رشته ورزشی استفاده کنیم.
دبیر فدراسیون شنا افزود: تمام این مسایل دست به دست هم می دهند تا شنا ضعیف شود. در کنار این مساله کوچک منابع مالی فدراسیون شنا نیز به مشکلی بزرگی تبدیل شده است.
وی اظهار کرد: فدراسیون در واقع سه رشته را پوشش می دهد و زمانی که نتوانیم منابع لازم را برای تیم های خود آماده کنیم دچار مشکل خواهیم شد.
سمیع زاده، گفت: یکی دیگر از مشکلات نداشتن حامی مالی است. زمانی که رسانه ملی از شنا حمایت نمی کند حامیان مالی نیز به سراغ شنا نمی آیند. تمام این مسایل دست به دست هم می دهند تا رشته هایی چون شنا ضعیف شوند.
وی با اشاره به استعداد های فراوان شنا در ایران، افزود: در ایران استعداد های بسیار زیادی داریم اما تمام این مشکلات باعث می شود که استعداد ها با گذشت زمان جذب نشوند.
دبیر فدراسیون شنا در خصوص مشکلات سخت افزاری این رشته، گفت: شخص وزیر ورزش همیشه به شنا لطف داشته و در بخشنامه ای از تمام مدیران کل ورزش و جوانان استان ها خواست حداقل یک استخر در اختیار هیات های شنا کشور قرار گیرد اما متاسفانه مجلس قبل قانون ماده ۸۸ را تصویب کرد که این باعث شد مدیران کل استان ها با مشکل روبه رو شوند.
وی افزود: اصل سوم قانون اساسی از تربیت بدنی رایگان صحبت می کند اما ماده ۸۸ ما را دچار مشکل می کند. بازهم تکرار می کنم واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی یک آفت برای ورزش ایران است و در آینده تاثیرات منفی آن مشخص می شود.
وی ادامه داد: این ماده نه تنها به ورزش و دولت کمک نمی کند بلکه هزینه های بیشتری را برروی دوش دولت می گذارد زیرا بخش خصوصی دلش برای اماکنی که در اختیار می گیرد، نمی سوزد و پس از واگذاری دولت باید چندین برابر پولی که دریافت کرده برای اماکن خود هزینه کند تا شاید به حالت اولیه بازگردد.
سمیع زاده خاطر نشان کرد: استعدادهای ورزش ایران طبق اسنادی که وجود دارد از طبقه پایین جامعه هستند و نمی توانند برای ورزش کردن به بخش خصوصی هزینه زیادی را پرداخت کنند.
وی افزود: از نمایندگان مجلس می خواهم به کمک وزارت ورزش و جوانان بیایند. ورزش عامل تندرستی جامعه است و باید از ورزش به عنوان بخش پیشگیری از بیماری استفاده کنند.

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.