در جلسه بررسی عملکرد فنی تیم ملی شنا چه گذشت؟

روز گذشته (دوشنبه) در محل سالن جلسات فدراسیون شنا، نشستی با هدف بررسی عملکرد تیم ملی شنا در مسابقات انتخابی المپیک برگزار شد و اعضای حاضر پیرامون این موضوع به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ تیم ملی شنای ایران برای حضور در مسابقات کسب سهمیه المپیک ریو، پس از ماه‌ها تمرین مستمر در ایران به اردوی یک ماهه مجارستان و پس از آن مسابقات انتخابی این کشور اعزام شد. رقابت‌های انتخابی بوداپست از ۹ تا ۱۲ تیر ۱۳۹۵ برگزار و  در پایان آن ملی‌پوشان موفق به کسب دو مدال و جابجایی یک رکورد رده سنی شدند. در پایان این رقابت‌ها نیز یک سهمیه وایلد کارت به شناگران ایران اختصاص پیدا کرد.

روز دوشنبه (۲۱ تیر ۱۳۹۵) و پس از گذشت یک هفته از این مسابقات، جلسه‌ای به مدیریت محسن سمیع‌زاده دبیرکل فدراسیون شنا با هدف بررسی کارشناسی نتایج بدست آمده برگزار شد.

در این نشست علاوه بر محسن سمیع‌زاده دبیر فدراسیون خشایار حضرتی، فرشاد کرمی، عبدالرضا ریاحی، ابوطالب مشهور، مجید مشتاق عشق، حمید اسکندریون، محمد بیداریان،  گامر دیلانچیان، صابر مهری و کاوه احمدی نیز حضور داشتند.

ابتدا محسن سمیع زاده به عنوان دبیرکل و مسئول برگزاری جلسه، ضمن تقدیر از حضور مدعوین و خداقوت به کادر فنی و شناگران تیم ملی، دلایل و ضرورت تشکیل جلسه را در راستای عدم تکرار اشتباهات در نتیجه گیری مسابقات بیان کرد. او در ادامه به وضعیت موجود تیم ملی شنا  پرداخت و برای آمادگی حضور در مسابقات آسیایی (۴ماه بعد) خواستار نگاه کلی به تیم ملی و تغییرات ساختاری شد. سپس پیشنهادات خود را مطرح کرد و  از سایر اعضای حاضر خواست تا نقطه نظرات خود را بیان کنند.

مشروح این جلسه در چند محور تدوین شد:

  • محسن سمیع زاده پیشنهاد کرد در طراحی ماکروسیکل های مسابقات المپیک- جهانی و بازیهای آسیایی و رده های سنی و غیره کادر فنی از برنامه یکسان و رونوشت کردن برنامه های گذشته استفاده نکند. در اردوهای خارجی حتماً شرایط تمرین مشترک با تیم میزبان فراهم شود. همچنین در مسابقات خارجی تنوع و درجه مسابقه رعایت گردد. فضای اردوهای تمرینی خشک و یکنواخت و غیر جذاب است و باید فضای اردوهای تیم ملی تغییر کند- شرایط استخر ۹دی برای تمرینات مناسب است حتماً بازنگری کنید- از منابع و امکانات هیات های شنای استانها در جهت برگزاری اردوهای تمرینی کوتاه مدت استفاده شود– باید از امروز برای کسب چندین سهمیه قهرمانی جهان ۲۰۱۷ در دو پروسه زمانی شش ماهه تلاش شود. رعایت تعداد Tapering & shave در یک فصل و با فاصله نزدیک به هم لحاظ گردد. بار دیگر بر اجرایی شدن ساختار پیشنهادی سه سال پیش که مورد تایید قرار نگرفته بود تأکید می‌کنم.

 

  • فرشاد کرمی ابتدا گفت: شناگران با کسب سهمیه فاصله داشتند ولی هدف ما حمله به سمت رکوردB بود گرچه رسیدن به این رکورد دور از دسترس به نظر می‌رسید ولی نتایج کسب شده در مجموع از منظر توسعه شنا در جهت رشد ارزیابی می‌شود. در صورتی که این تیم تعداد مسابقات بیشتری را تجربه می کرد و شرایط بهتری فراهم می شد شاید نتایج بهتری هم بدست می‌آمد. متاسفانه فاصله شناگران متمرکز با غیرمتمرکز زیاد است اکثر شناگران رقیب تمرینی درخور ندارند. کمیت شنا پایین است و باید قبول داشت هدف گذاری و ایجاد امید دریافت چند سهمیه دارای اشکال بود. او در ادامه پیشنهاد داد حمایت از تیم ملی باید متناسب با  نوع انتظارات ما باشد باید المپیکی به این تیم نگاه می کردیم تا انتظار کسب سهمیه می داشتیم. تیم ملی بزرگ‌تر شود – شرایط کیفی اردوها بهتر شود – تعداد اعزام برون مرز بیشتر شود – برنامه های پیشنهادی کادر و کمیته فنی بیشتر اجرایی شود.

 

  • خشایار حضرتی ابتدا از عدم رضایت ازنتایج شناگرانش گفت و ابراز کرد: شرایط تیم در اردو و رکوردها خوب بود اما TAPER به شناگران نساخت و قبل از مسابقه جمال چاوشی مریض شد و استرس روی بچه ها خیلی زیاد بود، بطوری که تمرکز شنا را دستخوش خودش کرد. از نتایج شخصی شناگرها به ویژه آرمان ، آرشام ،مهدی و آریا راضی هستم، اما توقع بیشتری داشتم. اگر حداقل تجربه مسابقات بیشتری قبل یا بعد از مجارستان را داشتیم شاید شرایط بهتری رقم می خورد. ضمناً کوچک کردن تیم ملی را به صلاح نمی‌دانم چون درحال حاضر هم رقابتی بین شناگران وجود ندارد و احساس خطری از عدم عضویت ندارند. باید چند رکورد ملی زده می‌شد. ثبت ملی رکورد تیمی را برنامه ریزی کرده بودم که محقق نشد. او  سپس پیشنهاد کردتعداد اعزام به اردو ها و مسابقات خارجی زیادتر شود و با برنامه های کادر فنی بیشتر همکاری گردد- اعتبار بیشتری برای برنامه های تیم ملی اختصاص یابد. چراکه اجرای برنامه بدون اعتبارات ممکن نیست. بدون سیستم گلخانه ای درحال حاضر نتیجه در کوتاه مدت حاصل نمی شود – از سیستم باز مثل آمریکا نمی توان در ایران استفاده کرد لذا همچنان نظارت بر مربیان استانها باید انجام پذیرد.

 

  • گامر دیلانچیان ابتدا تقاضا کرد اجازه رکورد گیری به جمال چاوشی فر داده شود سپس پیشنهاد کرد انتظارات در قبال داده ها و هزینه ها متناسب شود– هدف گذاری ها باید منطقی‌تر باشد. مثلاً به جای ۵ نفر و ۳۵ روز اردو باید فقط ۲ یا ۳ نفر شانس سهمیه  را در چند مرحله اعزام می کردیم. همانطور که در طی ۳ماه اردوی کرواسی محمد علیرضایی در ۳ مسابقه مهم شرکت کرد و توانست در آخرین مسابقه سهمیه بگیرد. حتماً تعداد مسابقات را بیشتر کنید- کادر فنی مطالبات شناگران را جدی تر پیگیری کند– وضع اردوها تغییر کند –وضعیت اداری و اجرایی اردوهای غیرمتمرکز ها اصلاح شود–برنامه های تعیین شده ضمانت اجرایی پیدا کنند.

 

  • عبدالرضا ریاحی ضمن ارائه عملکرد تیم ملی در مجارستان و همچنین روند تغییرات رکورد شنای کشور در ۳ سال گذشته به مدعوین پیشنهاد کرد ساختار کادر فنی بازنگری و فراخور انتظارات و امکانات فدراسیون اصلاح شود.

 

  • کاوه احمدی پیشنهاد کرد: اجازه مصاحبه اعضای تیم توسط کادر فنی با هماهنگی مسئولین فدراسیون داده شود که از این به بعد توقعات کاذب اشاعه نگردد و همچنین تیم ملی بزرگتر شود.

 

  • مجید مشتاق ضمن تشکر از زحمات کادر فنی تقاضای حمایت از کادر فنی داشت. او همچنین  عنوان کرد درحال حاضر رکوردهای شناگران پس از دوره‌ا سخت برای فدراسیون و شنای کشور به سالهای قبل از ۸۸ رسیده است. الان ما چند نفر داریم که ۱۰۰ متر آزاد را ۵۳ ثانیه می روند که حاکی از روند رو به رشد است – دوبار شناگران در فاصله ۳ماه SHAVE TAPPER شدند که جواب گرفتن در این شرایط بسیار سخت است. سپس پیشنهاد کرد تیم ملی شنا بزرگتر شود – فعالیتهای  فرهنگی از رده های سنی باید کار شود – پایگاههای شنای استانها را تقویت و حمایت کنید– دعوتشدگان به اردوهای متمرکز بیشتر شوند– حسب امکانات و منابع ساختار را تکمیل کنید –بازدید و نظارت کادر فنی و ناظرین را افزیش دهید – وضعیت اردوها را بازنگری کنید- کیفیت غذای اردو باید از غذای خانگی شناگران بهتر باشد- نسل فعلی خیلی حسابگر و باهوش هستند، روش های ایجاد انگیزه و سیستم های تشویقی را باید بازنگری کنیم- باید روی مدارس شنا بیشتر تمرکز کرد- برگزاری جشنواره ها را ادامه دهیم- حتما جهت جذب مشاور خارجی برای شنا اهتمام صورت گیرد.

 

  • حمید اسکندریون با اشاره به میزان تلاش تیم از اعضای تیم ملی تشکر کرد و از روند رو به رشد کمی و کیفی سخن گفت.او ابراز کرد شاید اگر بار استرس شناگران کمتر بود شرایط بهتر می‌شد و پیشنهاد کرد روی ۴ عامل : ۱- مشکل سردرگمی فرهنگی شناگران و نبود شخصیت حرفه ای و قهرمانی در بین شناگران ۲- امکانات ۳- برنامه ریزی ۴- تعیین الگوی انتخاب اردوها (متمرکز-غیرمتمرکز- گلخانه ای – کمپ و…) اهتمام بیشتری صورت گیرد.

 

  • محمد بیداریان ابتدا اعلام کرد رکوردهای شخصی شناگران بهبود یافته که جای تشکر دارد. او گفت: باید از تجربیات اردوهای خارجی سالهای گذشته استفاده می شد و در چندمرحله بیشتر و با تعداد کمتر شناگران اردوها را ادامه می‌دادیم. سپس تأکیدکرد احساس خطر خط خوردن اعضای تیم ملی باید وجود داشته باشد. اگر حس تهدید و رقابت در بین شناگران نباشد انحصارطلبی پیش می‌آید .

 

  • ابوطالب مشهور  هم از زحمات کادر فنی تشکر کرد و گفت: نام این دوستان از شنا پاک شدنی نیست و در پاسخ منتقدین گفت: باید دید سابقه و خدمت ارزشمند خود آنها  در این عرصه کجاست. سپس پیشنهاد کرد: جای مربیان زحمتکش استانها در تیم های ملی خالی است لذا توجه به این عزیزان حتی با صدور ابلاغ و دعوت در اردوهای داخلی یا اعزام های خارجی بی تاثیر نیست- اهمیت دادن به هیاتهای استانی و سرکش های فصلی به این استانها لازم است – تعداد شناگران افزایش یابد.

 

  • صابر مهری از منظر روانشناختی ابتدا اهم اقدامات خود را از اردیبهشت ۹۴ و آغاز مشاوره ها و هدف چینی برای تک تک شناگران در حوزه ۸ فاکتور اصلی همراستا با اهداف و پیش بینی مسابقات و برنامه های کادر فنی شنا ارائه کرد و گفت: اگر بار و فشار فردی در تعداد بیشتری مسابقات تقسیم می شد شرایط ذهنی و روانی بهتری را شاهد بودیم در کل، اردوها و امکانات المپیکی نبود. لذا کسب توقعات به نسبت ایجاد امید کسب سهمیه فراهم نشد.  سپس درخواست کرد برنامه های پیشنهادی تا حد امکان اجرایی شود و تعداد مسابقات مهم و اصلی افزایش یابد.

 

  • در خاتمه محسن رضوانی ضمن تشکر از حضور مدعوین و خسته نباشید از زحمات کادر فنی و شناگران تیم ملی به اهداف تشکیل جلسه اشاره کرد. او همچنین از تمایل خود برای حضور تمامی کسانی که می توانند به تیم ملی شنا کمک کنند اعم از شناگران و سایر نیروها سخن گفت و خواستار یکدستی و یکدلی در راستای توسعه شنا شد. او از همه درخواست کرد تمامی کسانی که در شنا کار می کنند مورد  حمایت واقع شوند و از تخریب سایرین پرهیز شود. وی همچنین ابراز کرد که در شرایط اقتصادی  خاص کشور که کمترین اعتبار و درآمد را داریم  همچنان بیشترین تلاش خود را برای شنا خواهم داشت  تا تیم ملی شنا به اولویتهای خود دست یابد. لذا  با توجه به نتایج غیرقابل قبول برای بنده به ویژه شرایط ایجاد شده در دوره Taper  و اجازه شرکت آزادانه به شناگران در رشته های غیر تخصصی آنها  و کسب رکوردهای شخصی شناگران حتماً جلسه دیگری با حضور آقای کشتکار سرمربی  محترم تیم ملی در روز شنبه مورخ ۲۶ تیرماه خواهیم داشت.

 

 

انتهای پیام

 

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.