رضایی: چیرو نقاط ضعف و قدرت ما و حریف را در لحظه شناسایی می‌کند

مربی تیم ملی واترپلو گفت: انتقاد خوب است به شرطی که، همه افراد به هر نحوی که تحلیل می‌کنند به یقین قلبشان برای تیم بتپد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ وحید رضایی در کنار الکساندر چیریچ صربستانی بیش از یک سال است به عنوان مربی تیم ملی واترپلو ایران ایفای نقش می‌کند. این تیم به تازگی با کسب مقام چهارم از مسابقات قهرمانی آسیا بازگشته است.

‎وحید رضایی با اشاره به این نکته که پیش‌تر هم اعلام کردم پیشرفت داشتیم و نسبت به قبل بهتر شدیم در مورد عملکرد تیم ملی ایران در قهرمانی آسیا اذعان کرد: از عملکرد خودمان رضایت کامل نداریم، خیلی بهتر از این می‌توانستیم عمل کنیم. البته ملی‌پوشان صد در صد با غیرت و جنگنده ظاهر شدند و با توان بازی کردند. به دفعات تمرینات تکرار و مرور شد و اگر جایی اشتباهی کردند به سرعت متوجه شدند. نسبت به مقام‌های چهارم که در گذشته کسب کردیم این‌بار این عنوان خیلی واقعی‌تر است. اگر چین جوان بود ما هم جوان‌گرایی کردیم، نسبت به مسابقات فوژان نگاه کنید، ببینید چند نفر در لیست جابه‌جا شده‌اند. این‌که برای پایین آوردن تیم بخواهیم حریف را پایین بکشیم، خیلی قابل استناد نباشد.

‎مربی تیم ملی واترپلو ایران در رابطه با جوان‌گرایی افزود: من شخصا  در هیچ دوره‌ای با این سرعت اعتقادبه جوان‌گرایی نداشتم. ولی در حال حاضر یک مربی آوردیم که قصد ارائه سبکی خاص دارد. مگر همیشه نمی‌گفتند باید روی مبحث پایه کار کنیم! خب الان  همین اتفاق رخ داده است. اگر ادامه پیدا کند، یعنی ما درست کار کردیم. اگر روند گذشته را ادامه بدهیم که یعنی ما هم اشتباه کردیم. چهار نسل پیش تقریباً کسانی بودند که با جوان‌گرایی آمدند و بعد از سه، چهار سال رها شدند. اگر باز هم اهمیت داده نشود ما باز هم درجا می‌زنیم. از تیم جوانانی که در دنیا دهم شد، فقط دو نفر در تیم ملی کنونی حضور دارند. این برای من یک درد است. حتی ممکن است افرادی از نظر فنی بیرون گذاشته شده‌ باشند اما سیستم نتوانسته به طور پیوسته آن‌ها را بازگرداند. اگر این نسل کنونی هم تامین نشود، مسابقه نرود، بازی‌های آسیا لغو شود و لیگ پویا نداشته باشیم، بازهم فایده نخواهد داشت. باید جوان‌گرایی‌ها پشتوانه داشته باشد.

‎رضایی در مورد نقد و ارزیابی چیریچ، افزود: من نزدیک‌ترین فرد به چیرو هستم و با نگاهی خارج از گود، توان نقد او را ندارم، ولی اتفاقا چون به او نزدیکم قضاوتش می‌کنم. به اتفاق نظر همه دوستان و منتقدان‌اش به لحاظ تجربه او را تحلیلگر وآنالیزور خوب می‌دانند. او نقاط ضعف و قدرت تیم خودمان و حریف را در لحظه شناسایی می‌کند. ما می‌توانیم حتی بالاتر از سطح آسیا از او استفاده کنیم. یک اردوی تدارکاتی در صربستان برگزار کردیم و در تهران با گرجستان طی اردویی دیگر به اصلاح و غلط گیری پرداختیم. برنامه تمرینی که با گرجستان داشتیم، یک برنامه تحت فشار بود و ماحصل آن این شد که در مسابقات توکیو فاصله ما با ژاپن کم شد. باز هم افرادی هستند که گفتند ژاپن بازی را رها کرده اما این طور نبود و این تیم تا پایان تلاش کرد. این کم شدن فاصله با تیم‌ها ایجاد امیدواری به کسب مدال بازی‌های آسیایی کرده ولی این اصلا جوابی برای پیش بینی نتیجه جاکارتا نیست. امیدها بیشتر شده است اما همان حرف‌هایی که منتقدین تندرو می‌زنند که ما در سکوی چهارم با فاصله قرار داریم صحیح است اما باید بگویم که ما با سکوی پنجم هم فاصله داریم.

مربی تیم ملی با اشاره به قرار داشتن تیم روی نوار پیشرفت خاطر نشان کرد: کسب این نتایج در مسابقات اخیر به ما ثابت کرد که در مسیر حرکت می‌کنیم. نه باید خیلی خوشحال بود، نه خیلی ناامید باشیم. اما اینکه فکر کنیم دیگر به چین رسیدیم و همه چیز تمام شد، اصلا درست نخواهد بود.

وحید رضایی در خصوص عکس‌العملش نسبت به انتقادات ادامه داد و گفت: قطعا کسی که اجازه انتقاد به خودش می‌دهد در این رشته بوده و حتما نیتش کمک است. ما هم باید نظرات را  بدانیم و از انتقادات استفاده کنیم. خیلی هم خوب است به شرطی که، همه افراد به هر نحوی که تحلیل می‌کنند به یقین قلبشان برای تیم بتپد. کسانی که پیگیری، انتقاد و دلسوزی می‌کنند همه دوستان ما هستند. ما از دوستان انتظار داریم دلسوزانه بیایند حرف بزنند. اگر نیت درست و فقط بازگویی نقطه ضعف‌ها باشد ما هم استقبال می‌کنیم. اگر ما هدفمان از انتقاد واترپلو شخص محسن رضوانی باشد که خیلی ساده در مباحث مدیریتی می‌شود به او انتقاد کرد و لازم به این کار نیست که تیم ملی واترپلو را به عنوان سلاح مورد استفاده قرار دهیم. کادر فنی تیم ملی و ورزشکاران به هر حال هیچ‌گونه کم فروشی نکردند و اگر گفته شد که تیم چین جوان بود ما هم تحول بسیاری در تیم ایجاد کردیم.

رضایی در جمع‌بندی آخر صحبت‌هایش گفت: با نگاه به نتایج پایانی مسابقات توکیو متوجه خواهید شد تمام بازی‌ها رقابتی بوده است. حتی قزاقستان در تایم آخر موفق به شکست چین شد و به فینال رفت. برداشت خودم از فوژان تا به الان این بود که بسیار کم اشتباه به جلو حرکت می‌کنیم. ما هیچ چشم داشتی به مسئولان کشورمان در آسیا نداریم و هر شخصی در جایگاه خودش وظایفی دارد که باید به آن‌ها عمل کند.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.