رضوانی: حضور واترپلو در بازی‌های آسیایی ضروری است

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: حضور تیم ملی واترپلو در بازی‌های آسیایی اینچئون برای پیشرفت این رشته ضروری است.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو و به نقال از خبرگزاری فارس؛ فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو این روزها، ساعات شلوغی را سپری می‌کند و تیم ملی هرکدام از این رشته‌ها خود را برای حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی و بازی‌های آسیایی اینچئون آماده می‌کنند.
محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس صحبت‌هایی را درمورد آخرین شرایط این سه رشته انجام داد که متن مصاحبه وی به شرح زیر است:

* شرایط کلی تیم‌های ملی چگونه است؟ از شنا شروع کنیم…
فضای کنونی باید مدیریت شود؛ صحبت‌هایی را با وزارت ورزش و مسئولان انجام داده‌ایم که کاملا صادقانه بود. سعی کردیم همیشه واقعیت‌ها را منعکس کنیم. در مورد شنا باید بگویم که این رشته از ورزش‌های پایه است و به یک برنامه راهبردی نیاز دارد. از چند سال گذشته برنامه‌ای را آغاز کردم و قطعاً تا چند وقت آینده نتایج آن برنامه‌ریزی را هم برداشت خواهیم کرد. همه به خوبی می‌دانند که به هدف رسیدن در شنا کمی زمان‌بر است، اما مسیر خوبی را آغاز کرده‌ایم و به نوعی مسیر خود را پیدا کرده‌ایم.
حدود ۱۵ جوانی داریم که تلاش کردیم برنامه های خوبی برای آنها تدوین کنیم تا برای ایران افتخارآفرینی کنند. اردوهای خوبی را سپری کردند و با کمترین هزینه بهترین شرایط را برای آنها فراهم کردیم. تیم ملی شنای ایران یکی از منظم‌ترین تیم‌های ملی کشور است؛ ۶ شناگر ایران با جدیت تمرینات خود را پیگیری می‌کنند که امیدواریم بتوانند به بازی‌های آسیایی هم اعزام شوند.

* شیرجه‌ در چه شرایطی به سر می‌برد؟
همچنان مهم‌ترین مشکل این رشته کمبود سخت‌افزار است، اما باز هم دو استان یعنی آذربایجان غربی و تهران ورزشکاران بسیار تلاش می‌کنند. یک دوره اردوی تدارکاتی اتریش برای ملی‌پوشان داشتیم که در این اردوی تمرینی شرایط بسیار خوب بود، چراکه شیرجه‌روهای ایران در یک تورنمنت هم حضور پیدا کردند که البته نتایج مسابقات خیلی برای ما مهم نبود.
این روزها اردوی جدید شیرجه‌روها هم آغاز شده تا حداکثر دو شیرجه‌رو بتوانند در بازی‌های آسیایی حضور پیدا کنند. فضا، فضایی است که ملی‌پوشان برای پیشرفت به آن نیاز دارند.

* این روزها حرف در مورد واترپلو زیاد است؛ این رشته به بازی‌های آسیایی اعزام می‌شود؟
اگر تاریخ این رشته را ورق بزنیم می‌بینیم که در بازی‌های آسیایی که واترپلو در تهران اول شد پروسه‌‌ای را طی کرد. تیم‌هایی مانند قزاقستان و ازبکستان وارد مسابقات شدند و ایران معمولاً در مکان‌های چهارم و پنجم قرار می‌گرفت؛ اگر این دو تیم نبودند یا کمی شرایط‌شان فرق می‌کرد ایران حتی می‌توانست روی سکو هم قرار بگیرد. این حرفم بدان معنا نیست که چون این دو کشور نیستند ایران نباید به مدال برسد.
دوره گذشته به بازی‌های آسیایی اعزام نشدیم و اگر می رفتیم قطعاً عنوان چهارمی را کسب می‌کردیم که نمی‌خواهم وارد بحث‌های آن شوم. تیم ملی کنونی ما ساختار جوانی دارد؛ حضور در بازی‌های آسیایی برای یکی از پرافتخارترین رشته‌های ورزشی ایران بسیار لازم و ضروری است. تاکنون ۱۰ تیم برای حضور در بازی‌های آسیایی اعلام آمادگی کرده‌اند که قطعاً ایران از ۵ تای آنها جلوتر است؛ سال گذشته تیم ملی ایران کویت و سنگاپور را شکست داده‌ است. فکر می‌کنم شرایط کنونی ملی‌پوشان بسیار خوب است، اما قول دادن در ورزش عاقبتش می‌شود تیم ملی فوتبال برزیل در جام‌جهانی!
باز هم تاکید می‌کنم که حضور در بازی‌های آسیایی برای واترپلو لازم است، اما قول مدال نمی‌دهم. فقط می‌گویم که هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. برای رسیدن به جایگاهی که بتوانیم با قاطعیت از کسب مدال حرف بزنیم باید ابتدا در مسابقات حضور پیدا کنیم، چون بازی‌های آسیایی برای برخی از رشته‌ها مانند واترپلو به نوعی المپیک است.

* چه زمانی قطعاً مشخص خواهد شد که تیم ملی واترپلو به بازی‌های آسیایی اعزام می‌شود یا خیر؟
من، یاقوتی و سمیع‌زاده این روزهای جلسات متعددی با مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برگزار کردیم. ما از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم، چراکه معتقدیم واترپلوئیست های ایران شایسته حضور در بازی های آسیایی هستند و از آمادگی بالایی برخوردارند.

* از شنا هم خبر رسیده که رهام پیروانی که به عنوان نماینده ایران به بازی‌های المپیک نانجینگ اعزام خواهد شد؛ چه شد که این تصمیم را گرفتید و آیا مشکلات این شناگر با فدراسیون برطرف شد؟
نگاه ما به رهام پیروانی نگاهی کاملاً ورزشی است؛ پیروانی یکی از شانس‌ها و استعدادهای شنای ایران است. وی یکی از بهترین‌های ایران است و آریا نسیمی‌شاد هم همین شرایط را دارد و همراه با تیم ملی به مجارستان رفته است. با رکوردهایی که شناگران ایران کسب کردند هشت سهمیه برای ایران کسب شد، اما فینا هیچ‌کدام از ورزشکاران ایران را انتخاب نکرد، چون مسابقات را کاملاً کیفی برگزار خواهد کرد. با رایزنی‌هایی که انجام دادیم توانستیم رهام را به عنوان نماینده ایران معرفی کنیم.

* پس با این حرف‌ها، مشکلات قبلی هم حل شد…
ما حدود یک ماه پیش جلسه‌ای را در فدراسیون برگزار کردیم و اصول فدراسیون را به گوش حضار رساندیم؛ مسئولان ارشد ورزش، غلام پیروانی، رهام و پدرش و… هم در آن جلسه حضور داشتند. پس از آن هم قرار شد رهام در چارچوب فدراسیون حرکت کند؛ البته ما زحمات پدرش را هم نباید نادیده بگیریم. آریا نسیمی شاد در مجارستان است و رهام پیروانی هم به نانجینگ اعزام می‌شود.

* آیا قرارداد مولر دائم و نهایی شد؟
مسابقات جوانان جهان در ترکیه محلی است برای ارزیابی دقیق مولر تا پس از آن تصمیم نهایی اتخاذ شود. مولر از کشوری دارای ساختار آمده است و در فوتبال به ما ثابت شد که این موضوع چقدر موثر است. ورزشکاران واترپلو روزی سه جلسه تمرین می کنند که کار هرکسی نیست؛ از طرفی هم مولر در کشور داری سیستم و ساختار کار کرده و نمی‌تواند بد باشد. امیدوارم واترپلو در ترکیه به هدف خود برسد.

* آیا فدراسیون شما هم مشکلات مالی دارد؟
ما هم مانند سایر فدراسیون‌ها مشکلاتی دارم، اما نگاه مسئولان به ما باید نگاه سه رشته‌ای باشد، چراکه ما هم شنا داریم و هم واترپلو و شیرجه. در فدراسیون هم باید درآمدزایی کنیم که برای این موضوع جلساتی را با مسئول کمیته آموزش و مسئولان استخر آزادی و ۹ دی برگزار می‌کنیم تا راهکارهای درآمدزایی و افزایش آن بررسی شود.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب