رضوانی ابتدا به شنا اشاره کرد و اظهار داشت: شناگران تا سوم جولای (۱۳ تیرماه) برای کسب سهمیه المپیک وقت دارند. البته فدراسیون بین المللی شنا (فینا) برای هر کشور یک سهمیه به عنوان وایلد کارت اختصاص می دهد اما ما به دنبال این هستیم که خودمان سهمیه به دست بیاوریم.

رئیس فدراسیون شنا در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوارید شناگران ایران سهمیه المپیک به دست بیاورند؟ گفت: تنها کسی که در تاریخ شنای ایران سهمیه المپیک گرفته، محمد علیرضایی است که در المپیک ۲۰۰۸ پکن به این جایگاه رسید. پس از آن روش کسب سهمیه المپیک تغییر کرد. سهمیه المپیک شنا به دو گروه تقسیم شده است، گروه اول فقط شامل نفرات شاخص می شود و ۲۰ نفر در آن جای می گیرند. سایر نفرات با رسیدن به رکوردهای مورد نظر فینا در دسته دوم قرار می گیرند و فینا از میان آن برترین ها را برای حضور در المپیک انتخاب می کند. بالای ۷۰ درصد امیدوارم که در دو ماده به این سهمیه دست پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: در شنای ایران استعدادهایی داریم که اگر به خوبی مدیریت شوند، می توانیم در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا در میان ۸ نفر برتر نماینده داشته باشیم. به عنوان مثال رکورد آریا نسیمی شاد جوانترین شناگر بازی های آسیایی اینچئون و رکورددار نوجوانان و جوانان در سن ۱۶ سالگی با یکی از بزرگترین قهرمانان دنیا در این سن برابر است. این نشان می دهد که اگر در این زمینه سرمایه گذاری داشته باشیم و ورزشکاران خود را حمایت کنیم، قطعا موفق خواهیم شد.

رضوانی در ادامه به رشته شیرجه پرداخت و گفت: شیرجه روها نیز قرار است سه شنبه هفته جاری برای شرکت در رقابت های انتخابی المپیک به ریو اعزام بشوند. سه شیرجه رو در اردو داریم که در یک سطح هستند و هر سه شرایط خوبی دارند، به این دلیل به دنبال این هستیم که همگی آنها را به رقابت های انتخابی المپیک اعزام کنیم. البته یک مشکل ما این است که دو نفر از این شیرجه روها سرباز هستند و مشکل خروجی دارند. در ریو ۱۸ نفر انتخاب خواهند شد و اگر نمایندگان ایران بتوانند رکوردهای خود را تکرار کنند سهمیه المپیک را به دست می آورند ولی شیرجه مسابقه ای با فشار روانی بالاست و مشکل شیرجه روهای ایران این است که فرصت شرکت در رقابت های بین المللی زیادی پیدا نمی کنند. هر مربی که تمرینات شیرجه روهای ما دیده معترف بوده که اگر این بچه ها بتوانند در مسابقات حرکات خود را تکرار کنند، قطعا سهمیه خواهند گرفت. اما به شرطی اینکه بتوانند بر استرس و فشار مسابقات فائق بیایند و این حرکات را در روز مسابقه تکرار کنند.

رضوانی خاطرنشان کرد: تصمیم داشتیم شیرجه روها را به اردویی بلند مدت در چین اعزام کنیم اما مسئولین تیم ملی درخواست کردند به جای اردوی خارج از کشور، مسابقه بین المللی برای این ورزشکاران تدارک ببینیم. هدف اصلی ما رقابت های قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۷ است که در ژاپن برگزار می شود.

رضوانی در ادامه به رشته شیرجه اشاره کرد و گفت: در این رشته خیلی خوشحالیم که توانسته ایم چیریچ یکی از بزرگترین و صاحب سبک ترین مربیان دنیا را به خدمت بگیریم. چیریچ حتی روی حرکات واترپلوئیست های ما در آب حساسیت دارد و اشکالات آنها را برطرف می کند و در همین مدت حضورش در ایران تیم ملی واترپلو ایران پیشرفت خیلی خوبی داشته. حتی در رقابت های کسب سهمیه المپیک در چین مربی قزاقستان که رابطه نزدیکی با من دارد، بابت انتخاب این مربی به من تبریک گفت و از کیفیت بالای تی ملی واترپلوی ایران اظهار تعجب کرد.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو افزود: علت حضور چیریچ در ایران، این است که او انگیزه دارد تا خود را نشان دهد. او مربی کوچکی نیست و همه موفقیت ها را در واترپلو کسب کرده. با شرایطی که اکنون ما داریم، با قاطعیت تاکید می کنم که در حال حاضر تیم چهارم آسیا ما هستیم و برنامه ما این است که با ادامه این روند در رقابت های آسیایی جاکارتا حتما روی سکو برویم و مدال بگیریم.

وی افزود: اگر تیم ملی واترپلو در طول سال تنها در ۴ تورنمنت برون مرزی شرکت کند و اردوی مستمر داشته باشد، موفقیت خیلی سریعتر از حد تصور به دست خواهد آمد و حتی می توان به قله های بزرگتر فکر کرد.

رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در ادامه نیاز این فدراسیون را حمایت و سرمایه گذاری اعلام کرد و گفت: تا زمانی که به ورزش های پایه مانند شنا و دوومیدانی توجه نشود، در واقع در کشورمان اصلا ورزش نداریم. این رشته ها بیشترین تماشاگر و جذب تبلیغات را در بازی های المپیک دارند. مسابقات شنای قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۵ که در کازان روسیه برگزار شد چهار میلیارد نفر بیننده داشت. تنها راه نجات ورزش های پایه این است که دولت در آن ورود کند. در تمام کشورهای جهان دولت ها برای توسعه ورزش همگانی و بالا رفتن سطح سلامت جامعه، در ورزش های پایه سرمایه گذاری می کنند.

رضوانی به برگزاری رقابت های بین المللی شنا برای بانوان اشاره کرد و گفت: قصد داشتیم برای بانوان شنا تورنمنت بین المللی شنای بانوان کشورهای اسلامی را برگزار کنیم. بیش از دو تا سه ایمیل به ۸ کشور اسلامی ارسال کردیم اما فقط سوریه به ما پاسخ مثبت داد، یک کشور دیگر پیشنهاد ما را رد کرد اما بقیه کشورها حتی به پیام های ما جواب ندادند. با خانم رباب شهریان معاون امور ورزش بانوان وزیر ورزش و جوانان در این باره صحبت کردیم که پیشنهاد داد به ارمنستان نیز درخواست بدهیم تا با حضور سوریه یک مسابقه سه جانبه برگزار شود اما ارمنستانی ها نیز هنوز پاسخی به درخواست ما ندادند. در صدد هستیم در صورت مهیا شدن شرایط یک تورنمنت شنا برای بانوان ایران برگزار کنیم.