رقیبان آریا در المپیک را بهتر بشناسیم

آریا نسیمی‌شاد جوانترین عضو کاروان ورزشی ایران در المپیک ریو، در ماده 200 متر قورباغه با رقیبان سرشناس خود مسابقه خواهد داد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ آریا نسیمی شاد تنها نماینده شنای ایران در المپیک ریو ۲۰۱۶ است. او که عنوان جوانترین عضو کاروان ورزشی ایران را هم در این دوره از مسابقات به دوش می‌کشد، در ماده ۲۰۰ متر قورباغه با حریفان خود مسابقه می‌دهد.

آریا با رکورد ۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه و ۲۲ صدم ثانیه به بازی های المپیک راه یافت. بهترین زمان ثبت شده توسط او در این ماده ۲ دقیقه و ۱۸ ثانیه و ۸۸ صدم ثانیه است. او با این رکورد با وجود سن کمش رکورددار بزرگسالان ایران هم هست.

مسابقات شنا همراه با بسیاری دیگر از رشته های المپیک فردای روز افتتاحیه (۱۶ مرداد ۱۳۹۵) آغاز می‌شود.

آریا باید در مجموعه ورزش های آبی شهر ریودژانیرو و در استخری با گنجایش ۱۴۰۰۰ نفر با ۳۸ شناگر برتر جهان مسابقه بدهد.

رقابت در ۲۰۰متر قورباغه مانند سایر ماده های شنا در المپیک نفس گیر است. امسال ۳۲ نفر با سهمیه A، دو نفر با سهمیه  B و پنج نفر دیگر هم با وایلدکارت مسافر ریو شدند.

پرافتخارترین ورزشکاران این ماده “کوسوکه کیتاجیما”  و “یوشیکو تیسورتا” ژاپنی هستند. هردوی آنها دو مدال طلا در کارنامه دارند. کیتاجیما در المپیک ۲۰۱۲ چهارم شد و امسال با ۳۳ سال سن نامی از او در لیست راه یافتگان به المپیک دیده نمی‌شود. تیسورتا هم متعلق به چند نسل قبل بوده و سال ۱۹۸۶ از دنیا رفته است. البته ژاپنی‌ها همچنان در این ماده مدعی هستند و دو نماینده این کشور رکوردهای خوبی ثبت کرده اند.

مدافع عنوان قهرمانی در این ماده شناگر پرقدرت مجارستانی است. “دنیل گیورتا” که المپیک ۲۰۱۲ را با قهرمانی این ماده به یاد می‌آورد با ثبت زمان ۲:۰۸.۱۰ جواز حضور در ریو ۲۰۱۶ را کسب کرده است. گیورتا در این ماده تا کنون یک طلا و یک نقره از المپیک به خانه برده است. او در صورت قهرمانی در ریو ۲۰۱۶ یکه تاز تاریخ این ماده لقب می‌گیرد.

گیورتا

اما همانطور که می‌دانید ملاک حضور در شنای المپیک رکورد است. برای المپیک ۲۰۱۶ هم مسابقات متعددی برگزار شد و در پایان شناگران جواز حضور در المپیک ریو ۲۰۱۶ را بدست آوردند. در این مسیر بهترین زمان ثبت شده متعلق به “جاش پرنوت” آمریکایی است. او با ثبت زمان ۲:۰۷.۱۷ بهترین عملکرد را برای ورود به المپیک داشته است. البته رقیبان او فاصله اندکی دارند و از “کوین کوردش” هموطنش تا “مارکو کوخ” آلمانی و “یاسوهیرو کوسکی” ژاپنی و چند تن دیگر تنها کسری از ثانیه با او فاصله دارند.

بدون شک مدعی ترین آسیایی این لیست “کوسکی یاسوهیرو” است. یاسوهیرو که نشان برنز بازی های آسیایی را با ثبت رکورد ۲:۰۹.۴۸ در کارنامه دارد، در لیست ورودی تنها جاش پارنت و مارکو کوچ را بالاتر از خود می‌بیند. یاسوهیرو برای ورود به جمع ۳۹ شناگر برتر این ماده ۲۰۰ متر را در ۲:۰۷.۷۷ شنا کرده است. پس از او از آسیا علاوه بر دو نماینده ژاپن، قهرمان بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون هم در این ماده مدعی است. “دیمیتری بالاندین” از قزاقستان که در بازی های آسیایی با ثبت زمان ۲ دقیقه و ۷ ثانیه و ۶۷ صدم ثانیه اول شده بود. او با ورودی ۲:۹.۲۲ جزو نفرات برتر لیست ورودی های این رشته نیست اما اگر عملکردی نزدیک به بازی های آسیایی اش داشته باشد حضور در فینال و حتی کسب مدال دور از دسترس نخواهد بود.

اما در المپیک چیزی قابل پیش‌بینی نیست. مسابقات شنا باتوجه به ماهیت رکوردی بودن آن کاملاً به روز مسابقه بستگی دارند. باید دید این ستارگان جهان ورزش در روز مسابقه چه عملکردی دارند.

حضور آریا نسیمی شاد با ۱۶ سال و ۸ ماه سن در کنار این نام‌های بزرگ می‌تواند نویدبخش روزهای خوب شنای ایران باشد.

آریا نسیمی شاد

برای دریافت لیست کامل ورودی های المپیک در رشته شنا کلیک کنید.

 

انتهای پیام

 

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.