سایه تهدید کرونا بر سر واترپلوی ایران!

روزنامه خراسان در گزارشی تفصیلی موضوع لغو مسابقات انتخابی المپیک واترپلو را و راه‌کارهای پیش رو تیم ملی ایران را بررسی کرد.

سارا اصلانی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از روزنامه خراسان، قرار بود مسابقات انتخابی واترپلو در قاره آسیا ۲۰ ال ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ در ۲ بخش زنان و مردان به میزبانی قزاقستان برگزار شود اما این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا از میزبانی انصراف داد تا بحث بر سر نماینده المپیکی قاره کهن بالا بگیرد چراکه قرار بود قهرمان این مسابقات جواز حضور در المپیک را کسب کند.

چین، ایران، قزاقستان و کره‌جنوبی در بخش مردان رقابت‌های واترپلوی قهرمانی آسیا با هم همگروه بودند و حالا فدراسیون جهانی نمی‌‌تواند میزبانی برای مسابقات پیدا کند؛ آن‌هم به این خاطر که حضور چین در هر کشوری مخاطره انتقال ویروس کرونا را به دنبال خواهد داشت. بر اساس اعلام Swimming World Magazine، فدراسیون جهانی تصمیم گرفته نتایج بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ را مبنای سهمیه از طریق انتخابی المپیک قرار دهد.

اما این موضوع هم موافقان و مخالفان خود را دارد. در جریان بازی‌های آسیایی، قزاقستان در بخش مردان و چین در بخش زنان قهرمان شده بودند. این در حالی است که تاکنون در بخش مردان ژاپن، صربستان، ایتالیا، اسپانیا، آمریکا، استرالیا، آفریقای جنوبی و مجارستان سهمیه المپیک گرفته‌اند و در بخش زنان نیز ژاپن، آمریکا، اسپانیا، کانادا، استرالیا، آفریقای جنوبی و روسیه المپیکی هستند. با این حساب اگر بازی‌های آسیایی مبنای اعطای سهمیه المپیک محسوب شود، با توجه به میزبانی ژاپن از المپیک ۲۰۲۰ این کشور اتوماتیک‌وار مجوز حضور در مسابقات را دارد بنابراین سهمیه المپیک در قاره آسیا به قزاقستان خواهد رسید که در بازی‌های آسیایی روی سکوی قهرمانی ایستاد. پس طبیعی است که این کشور تمایلی به میزبانی از انتخابی نداشته باشد چون می‌تواند بی‌دردسر راهی توکیو شود.

نکته جالب اما موافقت چینی‌ها با پیشنهاد فدراسیون جهانی شنا مبنی بر صعود قهرمان بازی‌های آسیایی به المپیک است که البته این موضوع هم دلیل خاص خود را دارد چراکه شنیده شده مسئولان جهانی به چین پیشنهاد داده‌اند با توجه به این‌که در بخش مردان شانسی برای کسب سهمیه ندارند، از حضور در انتخابی انصراف دهند و به جای آن تیم واترپلوی زنان این کشور که باید در انتخابی قزاقستان شرکت می‌کرد، بدون مسابقه راهی المپیک شود. کره دیگر همگروه ایران در انتخابی هم شانسی برای کسب سهمیه نداشت و اعتراضی هم نسبت به لغو مسابقات نکرد. با این حساب به نظر می‌رسد با تصمیم فدراسیون جهانی، فقط در حق تیم ملی واترپلوی ایران که ملی‌پوشانش از مدت‌ها در اردو بودند و سختی‌های زیادی را متحمل شدند، اجحاف خواهد شد. این ‌مسئله اما مورد اعتراض مسئولان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلوی ایران قرار گرفت.

فدراسیون ایران در حالی با ارسال نامه‌‌ای به فدراسیون جهانی مراتب اعتراض خود را نسبت به مبنا قرار دادن نتایج بازی‌های آسیایی به عنوان ملاک اعطای سهمیه المپیک در قاره کهن اعلام کرده که طی آن مدعی شده این تصمیم مبنای قانونی ندارد چراکه طبق قانون فینا، اگر رقابت‌های انتخابی قاره‌ای به هر دلیل لغو شود، باید بین ۲ تیم برتر قاره تک‌مسابقه برگزار شده و طی آن تیم برتر صاحب سهمیه المپیک شود. با این حساب و با در نظر گرفتن این موضوع که ژاپن به عنوان میزبان المپیک صاحب سهمیه است، تک‌مسابقه قاره باید بین ۲ تیم ایران و قزاقستان برای مشخص شدن تکلیف سهمیه برگزار شود. فینا اما پیشنهاد دیگری دارد و آن این‌که عنوان کرده ۲ تیم ایران و چین در آخرین مرحله از انتخابی المپیک که با حضور نمایندگان جامانده از المپیک قاره‌ها به میزبانی ایتالیا برگزار خواهد شد، شرکت کنند. این در حالی است که اگر تیم ملی واترپلوی ایران بخواهد از طریق این رقابت‌ها برای بلیت توکیو اقدام کند، عملا شانسی برای المپیکی شدن ندارد چراکه تیم‌های مدعی دنیا هم در این رقابت که تنها ۳ سهمیه المپیک در بخش مردان در آن توزیع می‌شود، حضور دارند. البته فدراسیون ایران در همین راستا پیشنهادی هم به فینا داده و اعلام کرده به شرطی در این رقابت شرکت خواهد کرد که طی آن به بهترین تیم آسیایی در رنکینگ، سهمیه المپیک اعطا شود.
 فتاحیان: چین مجبور به انصراف از انتخابی المپیک است!

فرید فتاحیان، دبیر فدراسیون شنا در مصاحبه با خراسان در تشریح ماجرا می‌گوید: «در حال حاضر بحث بر سر این موضوع است که آخرین مسابقه رسمی را مبنای انتخاب نمایندگان آسیا در انتخابی المپیک قرار دهند. آخرین مسابقه رسمی هم بازی‌های آسیایی خواهد بود که اگر این مسابقه مبنا باشد، تیم قزاقستان باید راهی المپیک شود.» او در پاسخ به این‌که آیا این مسئله مورد اعتراض رسمی ایران قرار گرفته یا خیر می‌گوید: «بله. ما نسبت به این موضوع اعتراض رسمی کرده‌ایم و منتظر جواب هستیم. با توجه به تعطیلی کشورهای خارجی در روزهای شنبه و یک‌شنبه امیدواریم تا فردا بتوانیم نتیجه اعتراض‌مان را بگیریم. از طرفی ما به دنبال آن هستیم که مسابقات را به میزبانی کشور دیگری برگزار کنیم که باز هم مسئله حضور چین مطرح است چراکه کشورهای دیگر هم قطعا از چین در مسابقات جلوگیری خواهند کرد.

به هر حال این موضوع از سوی فدراسیون جهانی و کنفدراسیون آسیا در حال پیگیری است و امیدواریم به نتیجه‌ای برسیم که به ضرر تیم ما نباشد.» فتاحیان درباره این‌که آیا پیشنهاد دیگری هم از سوی ایران در این خصوص مطرح شده یا خیر می‌گوید: «پیشنهاد داده بودیم که تیم چین در رقابت‌های انتخابی حضور پیدا نکند.» حال سوال این است که آیا چین چنین پیشنهادی را می‌پذیرد؟ فتاحیان می‌گوید: «با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایطی که چین دارد، آن‌ها مجبورند این پیشنهاد را قبول کنند.» با توجه به بالا گرفتن بحث بین کشورهای مدعی در آسیا حال باید منتظر ماند و دید درنهایت فینا چه تصمیمی خواهد گرفت. به نظر می‌رسد در این شرایط لازم است رایزنی در سطوح بالای حاکمیت ورزش برای استیفای حق تیم ملی واترپلو انجام شود. کمیته ملی المپیک ایران که رسالت اصلی‌اش آماده‌سازی و حمایت از تیم‌های ملی ایران برای حضور در المپیک است، می‌تواند نقش بسزایی در پیگیری حضور تیم ایران در مسابقات انتخابی المپیک از طریق IOC داشته باشد.

 

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب