سمیع‌زاده: استخر ایمن‌تر از سالن بدنسازی است/ انتخابی المپیک شنا بهار ۱۴۰۰ خواهد بود

مدیر فنی تیم‌های ملی شنا گفت: درخواست من از ستاد ملی مقابله با کرونا این است که تعامل سازنده‌تری با استخرها و شناگران داشته باشند، فضای استخرها بسیار وسیع است و به مراتب از سالن‌های بدنسازی ایمن تر است.

عبدالجوادی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ محسن سمیع زاده در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا در مورد زمان برگزاری مسابقات انتخابی المپیک شنا با توجه به زمان کوتاهی تا المپیک اظهار کرد: متاسفانه فدراسیون جهانی شنا به دلیل فراگیری ویروس کرونا هیچ مسابقه انتخابی المپیک را در تقویم رسمی خود ارایه نداده است. طبق پیش بینی چندین مربی بزرگ دنیا که من با آنها در تماس هستم اعتقادشان این است که اگر قرار بر برگزاری مسابقات باشد تقریبا در اواخر فروردین، اردیبهشت، خرداد و اوایل تیر انجام خواهد شد.

مدیر فنی تیم‌های ملی شنا در ادامه افزود: همانطور که گفتم مسابقات انتخابی المپیک در این ماه‌ها انجام خواهد شد البته اگر هم زودتر انجام شود قطعا ما تا فروردین ماه امکان اعزام نخواهیم داشت چون شرایط و روند ویزا به گونه ای نیست که شناگران بتوانند اعزام شوند.

سمیع زاده در خصوص روند تمرینی ملی‌پوشان گفت: با توجه به اینکه امکان کسب ویزا تا فروردین وجود ندارد یک فصل سبک برای شناگران در نظر گرفتیم. آنها تحت تمرینات خیلی فشرده نیستند و در نتیجه آن‌ها اکنون خیلی برای مسابقه آماده نیستند. پیک شناگران ما برای همان اواخر اردیبهشت خواهد بود. تمرینات از اکنون شروع شده و به امید خدا اگر زمان مسابقات انتخابی اعلام شود ما هم می‌توانیم ورزشکاران را برای مسابقات آماده کنیم.

وی در خصوص شانس کسب سهمیه شنا ایران برای المپیک گفت: از دو سال و نیم گذشته طبق کشورهای توسعه یافته حد نصاب‌هایی را تعیین کردیم. یعنی حدنصاب ورودی المپیک را در نظر گرفتیم و درصدهایی را انتخاب کردیم تا استاندارهایی مشخص شود و طبق آن هر شناگری از هرجای ایران با هر مربی بتواند آن استانداردها و حد نصاب‌ها را کسب کند در حقیقت به عنوان ملی‌پوش می‌تواند انتخابی المپیک را شرکت کند. اتفاق خوبی که افتاد ۵ شناگر ما حدنصاب‌ها را کسب کردند. بنیامین قره‌حسنلو تنها ۲۷ صدم ، سینا غلامپور در ۱۰۰ متر آزاد یک ثانیه و سه صدم ثانیه، مهدی انصاری شصت و پنج صدم ثانیه، متین بالسینی در ۲۰۰ متر پروانه حدود ۲ ثانیه و چهار صدم ثانیه و علیرضا یاوری در ۲۰۰ متر آزاد حدود ۲ ثانیه تا ورودی المپیک فاصله دارند.

وی افزود: ما پنج شناگر داریم که آن‌ها شانس کسب سهمیه را دارند. البته شرایط خاص و ویژه ای است شناگران ما در هیچ مسابقه ای شرکت نمی‌کنند و این عدم برگزاری مسابقه سبب می‌شود شناگران از شرایط مسابقه دور شوند.

سمیع‌زاده در خصوص تعداد نفرات حاضر در اردوهای تیم ملی گفت: در حال حاضر سه شناگر مهدی انصاری، متین بالسینی و بنیامین قره‌حسنلو با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران تمرین می‌کنند. علیرضا یاوری در اصفهان و سینا غلامپور در نیشابور تمرین می‌کنند. منتهی شرایط تمرین واقعا سخت است چون اکثر استخرها در شهرستان‌ها تعطیل است و مقداری ورزشکاران شهرستانی ما در مضیقه هستند. ما این درخواست را از ستاد مقابله با کرونا در ورزش خواهش کردیم که دستور بازگشایی استخر در مراکز استانها را برای نخبگان بدهند تا تمریناتشان را انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر با توجه به شیوع و پاندمی کرونا امکان برگزاری مسابقات انتخابی المپیک نباشد چگونه سهمیه ها توزیع می‌شود گفت: سناریو اول این است که مسابقات در بهار سال ۱۴۰۰ برگزار شود. فینا یک ورودی A دارد که ۱۶ نفر اول دنیا مستقیما با رکوردهایشان وارد المپیک می‌شوند و یک ورودی B که رکوردها انتخاب و گزینش می‌شود. حال سناریو دوم این است که بعد از انتخاب ۱۶ نفر اول و شناگران گزینشی کشورهایی که نتوانند ورودی بگیرند به صورت یک سهمیه دختر و پسر وارد المپیک شوند، مثل دوره قبل که آریا نسیمی شاد وارد المپیک شد.

وی در پایان گفت: خواهش و درخواست من این است که ستاد ملی کرونا نسبت به شنا و استخرها یک تعامل سازنده تری داشته باشند . ما هم عقیده هستیم که همه باید رعایت پروتکل ها را بکنند اما نخبگان ورزشی که تعداد زیادی هم نیستند با رعایت پروتکل‌ها باید این امکان را داشته باشند که در شهرهای خودشان تمریناتشان را پیگیری کنند. باید توجه داشته باشیم که فضای استخرها فضای بسیار وسیعی است از سالن‌های بدنسازی به مراتب ایمن تر است.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.