سمیع‌زاده: مدال‌آوری را مبنای سنجش شناگران قرار ندهیم

کارشناس شنا گفت: به جای آنکه مدال‌آوری را مبنای سنجش شناگران قرار دهیم کیفی‌سازی را برای پیشرفت شنا در نظر بگیریم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ محسن سمیع‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، درباره رقابت‌های لیگ برتر شنا که با قهرمانی تیم شهید هاشمی‌نژاد به پایان رسید، اظهار کرد: لیگ برتر شنای ایران بیشتر جنبه تیمی دارد و باشگاه‌ها نام تیم خود را یدک می‌کشند. آنها هنگام مسابقات تشکیل می‌شوند، در سه مرحله مسابقات حضور می‌یابند و سپس شناگران به حال خود رها می‌شوند. واژه باشگاه به معنای حمایت از ورزشکار در کل فصل است اما چون ما در شنا به این بلوغ فکری نرسیده‌ایم، تیم‌های حاضر در مسابقات نمی‌توانند در طول یک فصل حامی شناگران باشند و آنها فقط در زمان برگزاری رقابت‌های لیگ در جریان مسابقات دیده می‌شوند.

وی ادامه داد: شنا مستلزم رقابت برای توسعه است و حضور در رقابت‌های لیگ برتر فعلی باعث می‌شود تا این توسعه شکل گیرد ولی چون مسابقات به‌صورت محدود برگزار می‌شود، نمی‌توانیم شاهد ثبت رکوردهای جدید در طول یک سال باشیم بلکه تنها در هنگام برگزاری مسابقات لیگ این اتفاق می‌افتد. با این حال در رقابت‌های برگزار شده لیگ برتر شنا شاهد جابه‌جایی چندین رکورد بودیم و حدنصاب‌های جدیدی به ثبت رسید. باید بپذیریم برای پیشرفت و موفقیت مستدام در شنا باید کار ویژه‌تر کنیم و آن کار، پرداختن از نوع اختصاصی به شناگران است. در این راه باید همراه فدراسیون شنا بود.

مدیر پیشین تیم‌های ملی شنا خاطرنشان کرد: شناگران ایران باید در مصاف با حریفان خارجی، توانایی‌های خود را بیازمایند. به اصطلاح ورزشی بدنشان به بدن همتایان خود بخورد و بتوانند در رقابتی سخت‌تر، ایرادها و ضعف‌هایشان را شناسایی کنند و پس از آن نسبت به رفع کاستی‌های خود اقدام کنند. نهادهای مؤثر باید در این زمینه وارد عمل شوند تا بستر پیشرفت فراهم شود اما متأسفانه این بستر کم‌رنگ‌تر می‌شود و ما برای اعزام شناگران به مسابقات بین‌المللی، محدودیت‌های مختلفی را ایجاد می‌کنیم. در نتیجه شناگران دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند به پیشرفت قابل توجهی دست یابند.

 

وی با اشاره به نقش کمیته ملی المپیک برای پیشرفت تمامی رشته‌های ورزشی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین و شاید بتوان گفت بخش اعظم مسئولیت کمیته ملی المپیک، آماده‌سازی تیم‌های ملی رشته‌های مختلف برای حضور در میادین بین‌المللی است اما این نقش کم‌رنگ شده و به‌خصوص رشته‌های پایه نظیر دوومیدانی، شنا و ژیمناستیک در این زمینه آسیب می‌بینند. در شرایطی که مقام معظم رهبری اشاره به کیفی‌سازی تیم‌های ملی داشتند اما شاهد هستیم که بیشتر برای اعزام‌ها بحث مدال‌آوری لحاظ می‌شود و مسئله کیفی‌سازی در نظر گرفته نمی‌شود، در شرایطی که به‌عنوان مثال تیم ملی شمشیربازی ایران که توانست به عنوان چهارم جهان دست یابد، اگرچه مدال به دست نیاورد اما پیشرفت محسوسی داشت. باید خطی میان مدال‌آوری و کیفی‌سازی کشیده شود تا محدودیت‌ها برای اعزام ورزشکاران رشته‌های مختلف برداشته شود.

سمیع‌زاده یادآور شد: نمی‌توان کت و شلواری را دوخت و آن را اندازه تن همگان کرد. قطعاً این کت و شلوار به اندازه تن تمام ورزشکاران نیست. ما به‌جای آنکه مدال‌آوری را مبنای سنجش شناگران قرار دهیم باید این مسئله را در نظر بگیریم که به‌عنوان مثال در رشته شنا، ورزشکاران ما در قاره آسیا با وجود شناگران کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و حتی سنگاپور، بخت خیلی زیادی برای کسب مدال در مقطع کنونی ندارند اما اگر اعزام‌ها چندین سال ادامه یابد و آنها بتوانند در میادین متعدد به رقابت با شناگران خارجی بپردازند، می‌توان فاصله را از بین برد و آن‌وقت به دنبال کسب مدال بود.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب