سمیع زاده: ساختار جدید شنا، ایرانیزه شده است

مدیر فنی تیم ملی شنا گفت: ساختار جدید شنا بر اساس ساختار شنا آمریکا تهیه شده، اما کاملا ایرانی شده است.

زینب زارع/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان محسن سمیع زاده دبیر سابق فدراسیون شنا،شیرجه و واترپلو بعد از کنار رفتن از سمت دبیری حالا با عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا دوباره به فدراسیون بازگشته است. او این بار قصد دارد طرحی را که مدت هاست برای شنا ایران تدارک دیده است اجرایی کند.

سمیع زاده در این باره گفت: در سال ۲۰۱۳ هم به عنوان سرمربی تیم ملی شنا و هم به عنوان سرپرست دبیری فدراسیون انجام وظیفه می کردم که با تحقیقاتی برنامه ای را طراحی کردم و قصد داشتم آن را اجرایی کنم. همان زمان محسن رضوانی از من خواست تا تمرکزم را بر روی پست دبیری بگذارم. من هم قبول کردم اما طرح را به کمیته فنی شنا ارائه دادم اما خرد جمعی در آن زمان تصمیمی برای اجرای آن نداشت. بعد از دوری چند ماهه از فدراسیون دوباره با عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا بازگشتم اما از ابتدای ورودم خواستار اجرای طرح شدم.

او درباره ضرورت اجرا شدن این برنامه افزود: طرح یک شِمای کلی از شنای ایالت متحده آمریکاست. در گذشته از سیستم گلخانه‌ای برای پرورش ملی پوشان استفاده می شد. پنج الی شش نفر ماه‌ها در استخر آزادی تمرین می‌کردند تا به مسابقات مختلف اعزام شوند. بودجه اندک فدراسیون نیز مانع تامین شدن نیازهای شناگران از جمله تغذیه، تهیه مکمل، و… بود. در این میان مشکل ادامه تحصیل شناگران، خستگی به دلیل اردوی دراز مدت و دلتنگی برای خانواده نیز اجتناب ناپذیر بود. ضمن این که این سیستم گلخانه‌ای راهیابی دیگر شاگردان مستعد به تیم ملی را بسیار دشوار می کرد. بر اساس این طرح می توان هزینه اردوهای متمرکز را برای حضور شناگران در مسابقات بین المللی هزینه کرد.

 

///سمیع زاده: ساختار جدید شنا ایرانیزه شده است/ شنا حداقل دو میلیارد بودجه می خواهد

محور این طرح آموزش و یادگیری به شناگران در قالب اردوهای تیم ملی است

سمیع زاده اظهار کرد: محور این طرح آموزش و یادگیری به شناگران در قالب اردوهای تیم ملی است. در همین راستا اولین کمپ ملی را در آکادمی ملی المپیک برگزار کردیم. تست آمادگی جسمانی از شناگران گرفته شد و نتایج اولیه آن در اختیار مربیان قرار گرفت. صابر مهری روانشناس تیم ملی  شنا نیز درباره آمادگی های ذهنی و روانی با شناگران صحبت کرد و دغدغه های آنان را شنید و بعد از آن دو جلسه تمرین در آب داشتیم.

مدیر فنی تیم ملی شنا تصریح کرد: در این برنامه استانداردهایی برای حضور در مسابقات مختلف تعریف کرده‌ایم. بدین معنا که برای کسب مجوز حضور در هر مسابقه بین المللی شناگران باید در بازه زمانی معین رکورد مد نظر ما را بزنند. برای مثال در مسابقات رده های سنی آسیا که سال آینده در هند برگزار می‌شود، مشخص است که چه رکورد هایی باید در چه بازه زمانی به دست بیاید. تنها شناگرانی که به این رکورد ها برسند به این رقابت‌ها اعزام می‌شوند. یکی از امتیازات این روش آن است که وسعت نگاه شناگران افزایش پیدا می کند و مسابقات بزرگ را فدای اهداف خود می کنند. برای مثال برخی شناگران برای کسب سهمیه المپیک تلاش می کنند بنابراین از حضور در مسابقات جهانی انصراف می دهند.

ملی پوش سابق شنا اضافه کرد: در این طرح مسابقات تایم تریل در فصل تمرینات طراحی شده است. شیراز، اصفهان، خراسان رضوی و تهران چهار منطقه ای است که مسابقات تایم تریل در آن برگزار می شود و شناگران سراسر ایران با توجه به نزدیکی به هر یک از این شهرها می توانند در این رقابت شرکت کنند.

او اضافه کرد: بسیاری از مربیان شنا گله مند بودند که چرا در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها دخالتی ندارند اما از این به بعد هر مربی که بتواند شناگر به تیم ملی معرفی کند  به مدت یک سال در ترکیب کادر فنی قرار می گیرد و در اعزام ها و اردوها شرکت می کند. بخش قهرمانی شنا برخلاف بخش آموزش اصلا پولی ندارد به همین دلیل لازم است انگیزه ای برای ادامه فعالیت مربیان ایجاد کنیم. قصد داریم با آموزش و ارائه مشاوره اعتماد مربیان شنا را جلب کنیم.

 

///سمیع زاده: ساختار جدید شنا ایرانیزه شده است/ شنا حداقل دو میلیارد بودجه می خواهد

مدیر فنی تیم ملی شنا ادامه داد: اولین کلینیک ما اول آبان در شهر زنجان برگزار شد. در این کلینیک مربیان درباره ساختار این طرح بحث و تبادل کردند و نقاط ضعف و قوت شناسایی شد. اول و دوم دی ماه نیز در تهران دومین کمپ برگزار می‌شود. آنالیز، فیلمبرداری زیر آب، بازبینی فیلم های مسابقات شنای المپیک و مسابقات جهانی از جمله برنامه‌های ما در دومین کمپ است.

دبیر سابق فدراسیون شنا درباره این که آیا این طرح در ایران قابل اجراست یا خیر تصریح کرد: آمریکا یک کشور اقتصادی است بنابراین می توان امیدوار بود که اجرای این طرح‌ صرفه اقتصادی دارد و با شرایط اقتصادی فعلی ما سازگاری لازم را دارد. به علاوه این که این طرح کاملا ایرانیزه شده است. من در وزارت ورزش و جوانان در پست کارشناس مطالعات فعالیت می کنم. به کمک بهزاد خبازیان یکی از ملی‌پوشان سابق  شنا، چند مربی بزرگ آمریکایی، خشایار حضرتی مربی تیم ملی و دیگر مربیان شنا این طرح را برای پیاده کردن چکش کاری کردیم. خوشبختانه تاکنون فدراسیون، مربیان و شناگران از طرح رضایت داشتند اما ما به زمان و حمایت نیاز داریم.

بسیاری تصور می‌کنند که شناگران ایرانی ضعیف و بسیارعقب تر از شناگران دیگر کشورها  هستند

سمیع زاده بیان کرد: بسیاری تصور می‌کنند که شناگران ایرانی ضعیف و بسیارعقب تر از شناگران دیگر کشورها  هستند اما باید بدانیم که این گونه نیست. شنا به بودجه و زیرساخت نیاز دارد. تصور نمی کنم سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان خرج شنا شده باشد. معتقدم اگر هر سال بر اساس تورم دو میلیارد تومان برای شنا بودجه کنار گذاشته شود تازه می توان به کسب مدال فکر کرد. من اعتقادی به مربی خارجی ندارند زیرا بستر حضور مربی خارجی در کشور وجود ندارد. اگر یک خارجی به ایران بیاید اردو، استخر و حتی شناگران قابل می خواهد تا زمانی که این بستر فراهم نباشد حتی با حضور مربی خارجی نمی توانیم پیشرفت کنیم.

///سمیع زاده: ساختار جدید شنا ایرانیزه شده است/ شنا حداقل دو میلیارد بودجه می خواهد

او درباره اهداف این طرح خاطر نشان کرد: ما برنامه‌های فدراسیون جهانی ” فینا ” را دنبال می کنیم. به زودی مسابقات کسب ورودی قهرمانی جهان و مسابقات رده های سنی آسیا را در پیش داریم که امیدواریم بتوانیم نتیجه بگیریم و در نهایت به کسب سهمیه المپیک که یکی از آرزوهای خانواده‌ شناست، دست پیدا کنیم. فکر می‌کنم بتوانیم  در بازی‌های آسیایی چهار سال دیگر شرایط ایده‌آل و خوبی داشته باشیم.

 

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب