شایان قاسمی: لژیونر بودن واترپلوئیست های ایرانی به اعتلای این ورزش کمک می کند

سنگربان تیم ملی واترپلو ایران گفت : لژیونر شدن واترپلوئیست های ایرانی  تاثیرات سرنوشت سازی را در رشد و اعتلای این ورزش در  ایران خواهد داشت

مسعود موسوی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ کسب مقام سوم بازی های آسیایی جاکارتا توسط ملی پوشان واترپلوی ایران موجب شد که نگاه تیم‌های مطرح واترپلوی کشورهای اروپایی به چهره‌های شاخص تیم ملی واترپلوی ایران جلب شده و بستری فراهم شود تا تعدادی از آنان به این باشگاه‌ها جذب شده و در رقابت‌های مهم باشگاهی واترپلو اروپا حضور یابند.

شایان قاسمی یکی از این چهره‌های ملی پوش و آینده‌دار ورزش واترپلو کشور است که برای سومین سال در باشگاه‌های واترپلو کشور فرانسه حضور دارد. جهت آشنایی بیشتر با این لژیونر ورزش واترپلو ایران گفتگویی با وی انجام گرفته که می خوانید.

شایان قاسمی در ابتدا و در رابطه با سابقه فعالیت خود در صحنه واترپلو کشور گفت: از سال ۱۳۹۴ به طور جدی در قالب تیم آریان در بازی های دسته اول لیگ واترپلو کشور یافته و سپس به عضویت در تیم واترپلو دانشگاه آزاد درآمدم که این تیم موفق شد سه سال متوالی قهرمانی لیگ برتر واترپلوی کشور را بدست آورد، مقصد بعدی من تیم واترپلوی سایپا بود که با این تیم هم به مقام اولی لیگ برتر واترپلوی کشور دست یافتیم و سپس به عنوان یک لژیونر در باشگاه لوموز فرانسه فعالیت ورزشی خود را  ادامه داده و در حال حاضر مدت دو فصل ورزشی است که در تیم (ان ،سی ،آ ) فرانسه بازی می کنم.

IMG_1146

وی در زمینه موفقیتهای خود در  رده ملی گفت: حضور در بازیهای واترپلو جوانان زیر ۱۷ سال تایلند و چندین دوره رقابتهای واترپلو باشگاه‌‌های آسیا در کارنامه من وجو د دارد که در نهایت با عضویت در تیم ملی واترپلو اعزامی به بازیهای آسیایی چاکارتا اندونزی موفق شدیم پس از حدود ۴۴ سال مدال با ارزش برنز این بازیها را کسب کنیم.

قاسمی سپس به  جایگاه  تیم واترپلوی ایران در سطح آسیا اشاره کرد و گفت: بازیهای آسیایی اصولا به عنوام ملاک مهم و موثری در زمینه ارزیابی تیم ملی واترپلوی کشور شناخته می‌شود که ما در این بخش همواره در بین چهار تیم برتر قاره پهناور آسیا قرار داشته ایم و خوشبختانه موفق شدیم در آخرین بازیهای آسیایی نیز به مقام سوم و مدال برنزدست پیدا کنیم که با توجه به ویژگی مهم جوان بودن اعضا تیم ملی، ارتقا این جایگاه در بازیهای اسیایی پیش رو دور از دسترس نخواهد بود.

IMG_1999

شایان قاسمی در ادامه گفتگو در زمینه چگونگی رشد کیفی واترپلو در کشور گفت: اصولا برگزاری یک لیگ سراسری با ویژگی‌های استاندارد و جهانی می‌تواند شاخص خیلی مهمی برای ارتقا واترپلوی یک کشور باشد چرا که به این ترتیب تیم ملی واترپلو آن کشور می‌تواند از بازیکنانی که در بازی‌های لیک به بالاترین سطح آمادگی رسیده بهره‌برده و به موفقیت‌های خوبی دست یابد.

وی افزود: یکی از تفاوت‌های واترپلوی کشورهای ایران و فرانسه به همین چگونگی برگزاری لیگ‌های واترپلو در این دو کشور باز میگردد. برگزاری لیگ ما حداکثر چهار ماه طول میکشد ولی ‌نها حداقل ده ماه رقابت‌های لیگ سراسری خود را پیگیری میکنند و همین امر موجب می‌شود که بازیکنان همواره در آمادگی کامل بسر برده و می‌توانند توانایی‌های خود را در رقابت‌های مهم و سرنوشت ساز ارتقا دهند.

شایان قاسمی سپس تاکید کرد: به عنوان مثال در دوران کرونا  تقریبا تمامی فعالیت واترپلوی کشور به دلیل بسته بودن استخرها تعطیل بود و واترپلوییست‌های ما در طی ماههای بسیار طولانی حتی یک دیدار تدارکاتی جدی هم نداشتند در حالیکه در اروپا  و از جمله فرانسه حدود هشتاد درصد رقابت‌های واترپلو علیرغم شیوع کرونا پیگیری شد و به همین دلیل هم آمادگی واترپلوئیستهای ملی پوش این کشور ها حفظ شد.

وی در ادامه گفتگو در رابطه با تاثیر لژیونر شدن ملی پوشان واترپلو کشور بر سطح کیفی واترپلوی ایران گفت: بدون شک این امر تاثیرات بسیار مهم و سرنوشت سازی را در رشد و اعتلای ورزش وترپلو ایران خواهد داشت. در حال حاضر تعدادی از ملی پوشان ایرانی در تیم های واترپلوی باشگاهای کشورهای صربستان و فرانسه حضور دارند که تجربه آنها از این رقابتها، میتواند کارایی داشته و کمک شایانی به ارتقا جایگاه تیم ملی واترپلو کشورمان در سطح منطقه ای و آسیایی داشته باشد.

لژیونر واترپلوی کشور سپس در رابطه با دلیل بالا بودن جایگاه تیم ملی واترپلوی کشور فرانسه در سطح جهانی گفت: اولین مورد همانطور که گفته شد به برگزاری عالی و همه جانبه لیگ واترپلوی در پنج سطح در فرانسه بر میگردد، حتی کوچکترین شهرهای کشور فرانسه دارای باشگاه  واترپلو بوده و همه در تلاش هستند تا  جایگاه خود را در لیگ دسته های مختلف واترپلو ارتقا داده و به سطح لیگ برتر واترپلوی کشور فرانسه برسانند، همین امر باعث رقابت سالمی بین آنها شده که در نهایت زمینه ساز بالا بودن جایگاه واترپلوی فرانسه در سطح اروپا و جهان میشود  وی افزود: از سوی دیگر حضور بازیکنان رده اول جهانی از دیگر کشورهای مدعی در ورزش واترپلو در لیگ های معتبر فرانسه نیز عامل دیگری است تا زمینه رشد همه جانبه ورزش واترپلوی کشور فرانسه را فراهم کند.

بازیکن  ایرانی باشگاه ” ان سی آ “کشور فرانسه در ادامه  گفتگو گفت :حمایت قوی اقتصادی از تیم‌های باشگاهی فرانسه هم عامل تعیین کننده دیگری است که در موفقیت تیم ملی فرانسه بی تاثیر نیست. این حمایت همه جانبه اقتصادی باعث می‌شود که در ابعاد همگانی و حرفه‌ای ورزش واترپلو به شکل همزمان توسعه یافته و ارتقا یابد.

شایان قاسمی سپس در رابطه با الکساندر چیریچ مربی تیم ملی واتر پلوی کشور گفت: وی بازیکن بسیار مطرح و از چهره های سرشناس جهانی در این رشته ورزشی بوده و دارای اعتبار خوبی در بین کشورهای مدعی در رمینه ورزش واترپلو است. او از لحاظ مربیگری هم موفق شده تا تاثیرات بسیار مهمی را بر روند بازی‌های تیم ملی واترپلوی ایران بگذارد و نکته جالب اینکه مربی مونته نگرویی باشگاه ما در فرانسه، از روشی  مشابه با الکساندر چیریچ برای آمادگی بازیکنان بهره میبرد که این امر نشانگر به روز بودن اطلاعات مربیگری الکساندر چیریچ است.

IMG_2044

وی سپس در رابطه با سطح آمادگی خود گفت: حضور و فعالیت در لیگ برتر واترپلوی کشور فرانسه به این معناست که ممکن است حتی اولین دیدار شما در لیگ برتر واترپلو، در نهایت منجر به کسب رتبه های بالا و یا پایین تری در لیگ گردد پس همه بازیها برای ما مهم است و به همین دلیل من با آمادگی حدود هشتاد درصد در تمامی مسابقات که چیزی حدود نه تا ده ماه طول میکشد حضور پیدا میکنم که همین امر موجب شده تا از آمادگی نسبتا مطلوبی در شرایط کنونی برخوردار باشم.

قاسمی در پایان گفتگو در رابطه با چگونگی موفقیت تیم ملی واترپلو ایران در بازیهای آسیایی سال آتی گفت: توجه به برگزاری لیگ برتر واترپلو با بالاترین کیفیت واستاندارها، حضور تیم ملی در اردوهای تدارکاتی داخل و خارج  کشور، انجام مرتب بازی‌های تدارکاتی و حمایت همه جانبه امکاناتی و اقتصادی از تیم ملی واترپلو، شاخصه های تعیین کننده‌ای هستند که اگر محقق شوند ارتقا جایگاه تیم ملی واترپلوی از سومی آسیا به سکوهای برتر در بازی های آسیایی آتی دور از انتظار نخواهد بود.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب