شنای ایران می تواند بین ٨ تیم برتر المپیک باشد/ باید باور شناگران ایران تغییر کند

مربی آلمانی تیم ملی شنا با ابراز تمایل به همکاری با فدراسیون ایران گفت: با برنامه ریزی و تامین امکانات مورد نیاز می توانیم حتی در بین هشت تیم برتر المپیک قرار بگیریم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، یورگ وویت با بیان این مطلب اظهار کرد: تنها یک روز است که به ایران آمده‌ام و از میهمان نوازی و برخورد دوستانه ایرانی‌ها شگفت زده شدم. به نظر من مردم ایران بسیار دوست داشتنی هستند. من پیش از سفرم به ایران اطلاعات زیادی درباره وضعیت شناگران و سطح این رشته ورزشی در کشور شما نداشتم و پس از گفت و گو با مسئولان فدراسیون درباره وضعیت شنا در ایران در اینترنت جستجو کردم. همچنین با دوستان دور و نزدیک راجع به کار در ایران مشورت کردم و در نهایت تصمیم گرفتم برای گفت و گو و مذاکره بیشتر به تهران سفر کنم.

وی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا با ابراز تمایل به همکاری با تیم ملی شنای ایران خاطر نشان کرد: استعدادهای بسیار خوبی در ایران وجود دارند و تا جایی که من می‌دانم در حال حاضر شناگران جوان و با تجربه‌ای در کشور حضور دارند که می‌توانند موفقیت‌های زیادی را به ارمغان بیاورند. اگر بتوانیم برای یک دوره چهار ساله و با طراحی یک ساختار جدید کار کنیم، می‌توانیم آینده خوبی را برای شنا پیش‌بینی کنیم و حتی باور دارم که شناگران ایرانی توانایی کسب مدال در بازی‌های آسیایی را هم دارند. البته من به زمان بیشتری نیاز دارم تا بتوانم تجربه و دانش خود را برای شنای ایران ارائه دهم.

مربی خارجی تیم ملی شنای ایران تاکید کرد: باید فرصت داشته باشم و توانایی شناگران ایران را از نزدیک ببینم، اما تا جایی که می‌دانم ایرانی‌ها از فاکتورهای خوبی مثل بدن عضلانی برخوردار هستند. با این حال باید تکنیک‌ها و عملکرد شناگران ایران را در مسابقه ببینم تا بتوانم دقیق و کارشناسانه درباره هر یک از آن‌ها نظر دهم. برای این که بتوانیم جزو هشت تیم برتر المپیک باشیم راه دشواری پیش روی خود داریم، اما می‌توانیم به این هدف دست یابیم به شرطی که باور داشته باشیم می‌توانیم موفق شویم.

یورگ وویت با یادآوری خاطره قهرمانی خود در مسابقات جهانی ١٩٨٢ گفت: در حاشیه آن مسابقات به من گفتند که دو سال قبل که قهرمان شدم، شناگران آمریکایی رقابت‌های مسکو را تحریم کرده بودند و در مسابقات جهانی با حضور آمریکایی‌ها شانس کسب طلا ندارم. با این حال من به موفقیت خود ایمان داشتم و زمانی که در طول مسابقه دو شناگر آمریکایی در دو طرف من به آب پریدند، به خود گفتم که باید پیروز شوم. دو ورزشکار آمریکایی که خیلی هم برای من کری می‌خواندند، نتوانستند در مسابقه پیروز شوند و من جلوتر از همه و به ویژه‌ آن دو که کنارم بودند به خط پایان رسیدم. شناگران آمریکایی آنقدر شرمنده شدند که دو پرچم کشورشان را به من هدیه دادند. آن روز در ذهن خود باور داشتم که می‌توانم موفق شوم. فکر می‌کنم باید کارهای روحی ـ روانی زیادی در تیم ایران انجام شود تا بتوانیم موفق شویم و ذهنیت پیروزی و موفقیت در شناگران ایران ایجاد شود و آن‌ها به این باور برسند که می‌توانند در بالاترین سطح مسابقات شنا مدال بگیرند.

وی فاکتورهای موفقیت یک شناگر را برشمرد و خاطر نشان کرد: در قدم اول باید یک ساختار منسجم تعریف شود و سپس روی یک دوره تمرینی تمرکز کنیم. به نظر من تمرینات شناگر نباید فقط در استخر محدود شود. به خاطر یکنواختی خیلی زیادی که شنا دارد، نباید تمرین را خیلی سخت کنیم، بلکه اجازه دهیم که به ورزش‌های دیگر مثل فوتبال یا واترپلو هم بپردازند، البته شناگر موفق باید همیشه خیلی خوب تمرین کند و همین طور باید احساس غرور و تعصب به تیم در یک شناگر وجود داشته باشد.

وویت ادامه داد: ایران کشور بسیار پهناوری است و به نظر من پتانسیل ورزش در ایران به مراتب بیشتر از بسیاری از کشورها مثل ژاپن است. مطمئن هستم که ایران زیر ساخت‌های لازم را برای پیشرفت دارد. چرا که نه! خیلی امیدوار هستم که شرایط همکاری با تیم ملی ایران را داشته باشم و به این همکاری افتخار می‌کنم. امیدوارم طراحی یک ساختار را برای موفقیت داشته باشیم و همه با هم در مسیر این ساختار حرکت کنیم.

استعدادیابی بسیار مهم است و به نظر من باید از سنین پایه ورزشکاران با استعداد را تحت آموزش قرار دهیم. در نظر دارم تا به تمام نقاط ایران سفر کنم و پتانسیل این رشته ورزشی را در نقاط مختلف سرزمین ایران ارزیابی کنم. موفقیت در ورزش شنا مستلزم پیمودن یک فرایند زمان بر است و حداقل چهار سال برای نتیجه‌ گرفتن در سطح حرفه‌ای زمان نیاز است بعد از این پروسه می‌توان انتظار داشت که یک شناگر ایرانی در مسابقات بین‌المللی مدال می‌گیرد. البته این راهی طولانی و دشوار است، اما ما می‌توانیم به آن برسیم.

مربی خارجی تیم ملی درباره امکانات سخت ‌افزاری مورد نیاز خاطر نشان کرد: برای ارزیابی و آنالیز عملکرد شناگران در دوره‌های زمانی مشخص باید از سیستم‌های ویدیویی بهره ببریم. مربی‌هایی که با من کار می‌کنند باید با این موارد آشنا شوند و یک کار گروهی انجام شود. من از این که دستیار و آنالیزورهایم ایرانی باشند، استقبال می‌کنم. من به ایران نیامده‌ام تا با دوستانم تفریح کنم، بلکه می‌خواهم زمینه ارتقای سطح این رشته ورزشی را فراهم کنم.

یورگ وویت که سال‌ها به عنوان قهرمان شنا در رقابت‌های جهانی و المپیک مدال‌های رنگارنگی را به ارمغان آورده است درباره زمینه‌های موفقیت شخصی خود گفت: ۶۰ درصد استعداد، ٣۰ درصد تمرین مستمر و ١۰ درصد مربی خوب و سلامت روحی ـ جسمی موجب قهرمانی هایم شد. من کلاس پنجم دوره تحصیلی ابتدایی بودم که شنا کردن به صورت حرفه‌ای را آغاز کردم. دو دهه طول کشید تا با پشت سر گذاشتن مشکلات زیاد به افتخارات متعدد در این ورزش دست پیدا کنم. از نظر من گزینش استعدادها هم خیلی اهمیت دارد. در گروه‌های سنی پایین معمولا تمرینات سخت جواب نمی‌دهد و باید حرکات تکنیکی را اصلاح کرد. تا در سنین بزرگسالی مشکلات ساختاری وجود نداشته باشد.

مربی آلمانی شنا برای اقامت در ایران ابراز تمایل کرد و گفت: من بیشتر از چند وسیله برای شناختن ایران در دست نداشتم. روزنامه‌ تلویزیون و اینترنت که تنها از طریق آن‌ها درباره کشور ایران اطلاعاتی به دست آوردم. البته از آن‌ها چیز جالبی نظرم را جلب نکرد، اما وقتی به ایران آمدم تصویری که دیدم با آن چیزی که پیش از این در ذهنم شکل گرفته بود، تفاوت خیلی زیادی داشت. زمانی که خواستم به تهران سفر کنم خیلی از دوستانم تعجب کردند، اما من علاقه داشتم تا به ارتقای سطح ورزش در کشور ایران کمک کنم و همین موضوع موجب شد تا از دعوت فدراسیون ایران استقبال کنم.

رزومه کاری جورج وویت:
از سال ١٩٧۵ تا ١٩٨٨، عضو تیم ملی شنای آلمان شرقی
از سال ١٩٨٨ ـ ١٩٩١، مربی در باشگاه دیناموبرلین
از سال ١٩٩١ تا سال ٢۰۰۰، مربی آنتراخت هیدلش
از سال ٢۰۰۰ به بعد مربیگری و حضور در کادر فنی باشگاه‌های مختلف آلمان و اروپا
مربی موفق‌ترین شناگر آلمانی به نام «بیریتا استافن»
تدوین برنامه جامع جداول تمرینی شنا در آلمان
عضو فعال گروه «شنای بهتر» فدراسیون شنای کشور آلمان
همچنین جورج وویت قهرمان شنای صد متر کرال سینه و یکی از شناگران سریع المپیک مسکو بوده و مدال طلای المپیک را در ویترین دارد. وی همچنین مدال طلای و برنز رقابت‌های جهانی را در سال ١٩٨٢ یوگسلاوی، مدال برنز ١٩٨۶ اسپانیا را در اختیار دارد و با سابقه ١١ دوره حضور در رقابت‌های قهرمانی اروپا و کسب یک مدال طلا، هفت نقره و سه برنز در این مسابقات یکی از ورزشکاران موفق در رشته شنا کشور آلمان به شمار می‌رود.

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.