«شنا» و راه سخت کسب دومین سهمیه المپیک

تیم ملی شنا ایران عزم خود را جزم کرده است تا با کسب سهمیه راهی توکیو شود.

ساناز سلیمان آبادی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرگزاری مهر ، شنا از نخستین دوره بازی‌های المپیک تا به امروز یکی از محبوب‌ترین و پر سروصداترین رشته های ورزشی المپیک بوده است؛ تیم ملی شنا ایران در سالی قرار دارد که آخرین تلاش‌هایش را برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ می‌کند و شناگرانی همچون مهدی انصاری، بنیامین قره حسنلو، علیرضا یاوری و سینا غلامپور از جمله شناگرانی به حساب می‌روند که شانس کسب ورودی B را دارند.

* تغییرات به وجود آمده در مواد شنا از ابتدای المپیک
از ابتدای راه (المپیک ۱۸۹۶) تاکنون تغییرات زیادی چه در ماده های رقابتی و چه در قوانین شنا به وجود آمده است. ابتدا تنها سه ماده رقابتی آزاد و قورباغه به همراه ۱۰۰متر آزاد برای ملوانان وجود داشت. از سال ۱۹۰۴ کرال پشت به مسابقات اضافه شد. در المپیک ۱۹۰۸ لندن برای نخستین بار مسابقات در استخر برگزار شد و ۱۹۴۰ هم نخستین بار شناگران در ماده پروانه همه با هم مسابقه دادند. از سال ۲۰۰۸ هم رقابت های آب های آزاد ۱۰ کیلومتر، کامل کننده ماده‌های رقابتی شد.

* فقط یک شناگر ایرانی کسب سهمیه کرد
تاکنون هفت شناگر ایرانی در آب های المپیک حضور داشته اند. حیدر شنجانی نخستین ایرانی در المپیک است. او در سال ۱۹۶۴ و در المپیک توکیو ۱۰۰متر آزاد با حریفان مسابقه داد. پس از او و از سال ۱۹۹۶ شناگران دیگری این افتخار نصیب شان شد. حامد رضاخانی در سال ۱۹۹۶، حمیدرضا مبرز در ۲۰۰۰، بابک فرهودی ۲۰۰۴، محمد علیرضایی ۲۰۰۸ ،محمد بیداریان  ۲۰۱۲ لندن و آریا نسیمی شاد در ۲۰۱۶ ریو نمایندگان ایران در المپیک بوده اند. از این بین تنها علیرضایی موفق به کسب سهمیه ورودی شده است و دیگر ورزشکاران با سهمیه اعطایی فدراسیون جهانی شنا (wild card) پا به این مسابقات گذاشته اند.

روند صعود به المپیک در رشته شنا بر مبنای رکورد است. اگر شناگران رکوردهای مناسبی ثبت کنند و اصطلاحا فیناپوینت مورد تأیید فدراسیون جهانی را بدست آوردند صلاحیت حضور در المپیک را دارند. از ایران چند شناگر شانس حضور در المپیک ۲۰۲۰ را دارند. ملی پوشان شنا ایران با توجه به بودجه این فدراسیون به مسابقات مختلف انتخابی اعزام می‌شوند تا برای کسب سهمیه با رقبا جدال کنند.

* شناگری حق فکر کردن به وایلد کارت را ندارد
شاید تصور بر این باشد که با تمام محدودیت‌های مالی، آماده سازی خوب رقبا و سر آمد بودن آسیایی‌ها در شنا باید امیدها برای حضور شنا در المپیک بر روی وایلد کارت باشد اما محسن سمیع زاده، مدیر فنی تیم‌های ملی شنا قول کسب سهمیه B را داده است و گفت: تلاش ما کسب ورودی المپیک است و اگر شناگران ما در مسابقات مختلف حضور یابند، می‌توانیم  سهمیه را کسب کنیبم.

رضوانی، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو درباره وضعیت تیم ملی شنا تاکید کرد: ۴ – ۵ شناگر به شدت در تلاش هستند تا کسب سهمیه کنند. شرط حضور شناگران  در رقابت‌ها نیز رکوردگیری‌های داخلی است. امیدواریم شناگران بتوانند ورودی B را کسب کنند. در تمام مسابقات چند صد نفر حضور دارند که در نهایت تنها چند شناگر جواز حضور در المپیک را به دست می‌آورند. همانطور که می دانید بیش ترین تعداد ورزشکار در المپیک را شناگران تشکیل می‌دهند. برنامه فشرده‌ای برای شناگران داریم و از اواخر اسفند ماه آغاز می‌شود. کار سختی در پیش است اما با توجه به تمام مشکلات ۳-۴ شناگر شانس کسب سهمیه دارند.

کار سخت شناگران ایران از اواخر اسفند ماه آغاز می‌شود و باید دید شاهد حضور شناگران با کسب ورودی به المپیک خواهیم بود یا خیر؟

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.