صداوسیما به شنا بی‌توجهی می‌کند/ اجرا نشدن طرح سباح به ورزش پایه شنا لطمه می زند

سرپرست فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با انتقاد از بی توجهی رسانه ملی به رشته پایه شنا گفت: صدا و سیما با نگاه ویژه به رشته های پایه می تواند به توسعه این ورزشها و رشد دیگر رشته های ورزشی کمک کند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، برانوش نیک ‌بین ضمن بیان این مطلب افزود: رشته های پایه ای نظیر شنا از کم توجهی رسانه ها رنج می برند و این در حالی است فوتبال اغلب زمان برنامه های صدا و سیما و صفحات روزنامه های ورزشی را به خود اختصاص داده و متاسفانه این رشته هم با وجود هزینه های سنگین نتوانسته انتظارات مردم را برآورده کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از روزی که مسئولیت فدراسیون را برعهده گرفته ام براساس تقویمی که توسط مجمع تصویب شده بود برنامه های فدراسیون را انجام داده ایم، فقط در مسابقات قهرمانی آسیا در رده بزرگسالان و جوانان به دلیل اینکه محروم بودیم نتوانستیم شرکت کنیم اما در تمام مسابقات جهانی و اردوهایی که داشتیم برنامه‌های خود را انجام دادیم. در کنار آن کلاس مربیگری هم برگزار کردیم. در کل می‌توانم اذعان کنم ٩۵ درصد برنامه‌های خود را انجام دادیم.

سرپرست فدراسیون شنا افزود: امیدوارم تا پایان سال به تمامی تعهدات خود عمل کنیم. همچنین تا پایان سال مسابقات قهرمانی کشور در رشته واترپلو را نیز در پیش خواهیم داشت.

نیک بین در پاسخ به این سئوال که چه برنامه‌هایی را برای پیشبرد اهداف شنا در کشور در نظر دارید، گفت: ما تلاش داریم پایگاه‌های قهرمانی را در چند استان مستعد شنا راه‌اندازی کنیم تا به کشف استعدادها در این رشته بپردازیم، خوشبختانه در رشته شنا و واترپلو موفق عمل کردیم ولی در شیرجه نتوانستیم درحد انتظار ظاهر شویم، آن هم به دلیل اینکه ما فقط یک استخر شیرجه استاندارد در کشور داریم و آن هم استخر آزادی است. البته شرکت‌ تجهیز و توسعه در حال احداث چند استخر شیرجه در استان‌های مختلف است و ما امیدواریم هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسند تا بتوان از آنها استفاده بهینه کرد.

سرپرست فدراسیون شنا با اشاره به ایجاد پایگاه استعدادیابی در ۵ استان خراسان، اصفهان، شیراز، زنجان و تهران اضافه کرد: ما سعی کردیم در این ۵ استان مربیان مجربی را مسئول پایگاه‌ها کنیم و برای سایر استان‌ها نیز برنامه‌ریزی داریم تا انشاء‌الله افرادی که به شنا می‌پردازند سازماندهی شوند.

نیک‌بین افزود: بر اساس آمار بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر به صورت حرفه‌ای به شنا می‌پردازند و در بخش عمومی نیز بیش از ۵ میلیون نفر در کشور شنا می‌کنند. ۵۰۰ هزار نفری که در بخش قهرمانی کار می‌کنند یک بخش در شنا، بخش دیگر در شیرجه، واترپلو، آب‌های آزاد و بخش بانوان است.

سرپرست فدراسیون شنا با بیان اینکه بخش خصوصی کمک زیادی به شنا می‌کند، اضافه کرد: هزینه‌ها برای ورود بخش خصوصی بسیار بالاست و ما امیدواریم دولت یارانه‌هایی برای افرادی که در ساخت و ساز استخر مشغول هستند در نظر بگیرد.

نیک‌بین با اشاره به اجرای طرح سباح از سوی آموزش و پرورش در مدارس کشور گفت: بعد از ٣٢ سال، سال قبل این امر در مدارس انجام شد اما متاسفانه امسال بودجه لازم فراهم نشد و آموزش و پرورش اجرای این طرح را متوقف کرد، در حالیکه اگر آموزش شنا در مدارس ادامه می‌یافت می‌توانست کمک زیادی به توسعه این رشته بکند. به اعتقاد من اجرا نشدن طرح سباح به ورزش شنا و فراگیر شدن آن لطمه می زند.

وی اضافه کرد: طبق توافقات انجام شده قرار بود در سالجاری دو میلیارد تومان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در اختیار ما قرار دهد و همین مبلغ را هم ما بیاوریم. در حال حاضر که ١۰ ماه از سال می‌گذرد وزارت ورزش و کمیته المپیک ٢۵ درصد از آن مبلغ را پرداخت کرده، مابقی را ما درآمدزایی کردیم تا بتوانیم امور جاری فدراسیون را انجام دهیم.

نیک‌بین همچنین با بیان اینکه با این امکانات کسب رتبه ۴۶ و ۴٧ در مسابقات جهانی شنا راضی کننده است، تاکید کرد: البته نباید فراموش کنیم ما در واترپلو عنوان دوازدهم جهان را بدست آوردیم.
سرپرست فدراسیون شنا ضمن گلایه از صدا و سیما گفت: من یک گلایه جدی از رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی دارم که به ورزش‌های پایه از جمله شنا توجه نمی‌کند. مسابقات ما بخش زنده نمی‌شود تا اسپانسرها وارد این حوزه شوند، به همین دلیل افرادی که دارای استعدادی در ورزش هستند به سمت رشته‌هایی می‌روند که از لحاظ اقتصادی متمول‌تر هستند. هر زمان صدا وسیما به شنا توجه کند این رشته شکوفا خواهد شد و من قول می‌دهم ما می‌توانیم حتی در ۴ سال آینده در المپیک برای مدال بجنگیم، اما اگر صداوسیما توجه نکند وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند.

وی در پایان متذکر شد: در حدود ١۰ – ١٢ سال پیش قهرمانان واترپلو به همراه والیبالیست‌ها نفری ۴۰- ۵۰ میلیون از باشگاه‌ها می‌گرفتند ولی در حال حاضر والیبالیست‌ها ۴۰۰ میلیون می‌گیرند و ورزشکاران واترپلو ٢۵ میلیون تومان، آن هم به این دلیل که صدا و سیما به والیبال توجه می‌کند ولی شنا سهمی از برنامه های صدا و سیما ندارد.

image_printپرینت مطلب