صفا بخش: بزرگانی چون یاقوتی و امینی چراغ راه هستند

داور واترپلوی ایران با ارزیابی شرایط لیگ برتر گفت: رضوانی تاکید زیادی روی استفاده از نیروهای جوان در همه بخش ها دارد و خوشبختانه بزرگانی چون خسرو امینی و احمد یاقوتی نیز در فدراسیون چراغ راه جوان ها هستند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ امیر حسین صفا بخش یکی از داوران جوان اما با تجربه واترپلوی کشور است. او در مرحله مقدماتی مسابقات لیگ چندین مسابقه را سوت زد و به گواه کمیته فنی کارنامه قابل قبولی داشت. برای بررسی وضعیت مسابقات لیگ، داوری و مدیریت واترپلوی کشور به گفت و گو با وی نشستیم.

*سطح کیفی مسابقات لیگ برتر امسال را چگونه ارزیابی می کنید؟
لیگ امسال به صورت دوره ای برگزار شد و مثل تورنومنت های خارجی بازیکنان را در زمان کوتاهی درگیر مسابقات کرد. به نظرم همین موضوع موجب شد تا سطح کیفی مسابقات لیگ برتر بالا برود. شاهد بازی های خوبی در مرحله مقدماتی بودیم. بازیکنان هم به نسبت تکنیک خوبی را به نمایش گذاشتند. زمان برگزاری لیگ هم مناسب بود. البته اگر مسابقات در فاصله زمانی طولانی تری برگزار شود
شاید کیفیت مسابقات باز هم بالا تر می رفت. البته تعداد تیم های لیگ امسال کم بود. اگر در هر گروه پنج تیم وجود داشت شرایط بهتری رقم می خورد.

*برخی بر این باور هستند که واترپلوی ایران از نظر تعداد بازیکن آماده بضاعت برگزاری مسابقات لیگ با تعداد تیم های بیشتر را ندارد؟
بازیکن زیاد داریم. در استان های جنوبی به ویژه خوزستان همچنین اصفهان چندین تیم خوب داریم. در سایر نقاط کشور هم همین طور پتانسیل خوبی داریم. اما خوب برخی از بازیکنان تصمیم داشتند که در لیگ دسته یک بازی کنند. لیگ امسال شرایط خوبی داشت. بازیکنان که در لیگ بازی کردند تکنیک و تاکتیک تیمی مطلوبی را به نمایش گذاشتند. لیگ خوب می تواند بازیکن سازی و پرورش استعدادها را به ارمغان بیاورد.

*به نظر شما شرایط دو گروه با هم متفاوت بود؟
در هر دور گروه شاهد بازی های نزدیکی بودیم. بازی های دانشگاه آزاد و نفت امیدیه و همچنین چوکا و شهبازی زنجان واقعا تماشایی و دیدنی بود. حتی تیم آینده سازان هم با وجود اینکه از ترکیب جوانی بهره می برد اما خیلی جنگنده ظاهر شد. حالا با این شرایط برگزاری باید منتظر بازی های بهتر و تماشایی تر از تیم ها در مرحله پلی آف باشیم.

*شما به عنوان یک داور عملکرد تیم داوری مسابقات لیگ واترپلو را چگونه ارزیابی می کنید؟
بستری فراهم شده که داوران جوان هم در لیگ کسب تجربه کنند. این خیلی خوب است که تعداد مسابقات بیشتری برگزار شود و بتوانیم بیشتر قضاوت کنیم. اگر فرصتی ایجاد شود تا پس از مسابقات لیگ و در حاشیه تمرینات تیم ها و بازی های دوستانه داوران هم قضاوت کنند، قطعا سطح داوری واترپلو ارتقا پیدا می کند. البته همیشه مسعود رضوانی و خسرو امینی تاکید دارند که باید علاوه
بر قضاوت در مسابقات کتاب قوانن داور را نیز مرور کنیم. این موضوع برای ارتقای سطح داوران واترپلوی ایران اهمیت زیادی دارد.

*نظر شما درباره مدیریت واترپلوی کشور چیست؟
در گذشته کمبودهایی وجود داشت. خوشبختانه از زمانی که رضوانی سکان فدراسیون را در دست گرفته است کار ها خیلی خوب پیش می رود. انشالله در سال ۱۳۹۳ شاهد موفقیت های بیشتری از واترپلو باشیم. رضوانی تاکید زیادی روی استفاده از نیروهای جوان در همه بخش ها دارد. مربیان واترپلوی ایران همه انگیزه زیادی برای موفقیت دارند. زمینه خوبی برای پیشرفت این رشته ورزشی پدید آمده است. البته نباید سطح انتظارات را بالا برد. نمی توان در ورزش خیلی زود به موفقیت های بزرگ دست یافت.

*سخن پایانی؟
نمی توان انتظار داشت که محسن رضوانی به تنهایی بار همه مشکلات فدراسیون را به دوش بکشد. همه ما موظف هستیم کمک کنیم تا خانواده شنا، شیرجه و واترپلو به موفقیت برسد. خوشبختانه بزرگانی چون خسرو امینی و احمد یاقوتی امروز در فدراسیون چراغ راه جوان ها هستند. سایر نیروهای با سابقه هم می توانند مفید باشند و به پیشرفت شنا کمک کنند.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب