غفوری: سال پربار و مهمی در پیش داریم

واترپلو ایران با حضور در مسابقات قهرمانی جوانان جهان، کسب سهمیه مسابقات قهرمانی جوانان جهان، نایب قهرمانی در مسابقات ساحلی، برگزاری جام باشگا های آسیا و نایب قهرمانی در این جام توانست افتخارات بزرگی را کسب کند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ نادر غفوری پیشکسوت واترپلو ریاست کمیته فنی واترپلو را برعهده دارد. با وی در مورد موفقیت ها، چالش های سال ۹۳ و برنامه های پیش رو در سال ۱۳۹۴ به گفت و گو نشستیم.

متن گفت و گو با نادر غفوری را می خوانید؛

* وضعیت رشته واترپلو در ابتدای سال چگونه بوده است؟

فعالیت کمیته فنی واترپلو یک مقدار پر دردسر شروع شد. ولی به همت همکاران و بازیکنان به تدریج شرایط بهتر شد. با نایب قهرمانی های پی در پی در آسیا و برگزاری جام باشگا های آسیا دوباره علاقه مندی به واترپلو بیشتر شد.

* واترپلو در سال ۱۳۹۳ با چه چالش هایی روبرو بوده است؟

در ابتدای هر سال به دلیل عدم داشتن قرارداد بازیکنان با تیم ها نوعی بلاتکلیفی وجود دارد. در سال ۱۳۹۴ به دلیل برگزاری فیناتراپی در ابتدای سال و بستن قرارداد با بازیکنان شرایط خیلی بهتر خواهد شد. عدم اعزام به بازی های آسیایی بزرگترین چالش واترپلو در سال ۹۳ بود. این کار باعث بی انگیزگی واترپلوئیست ها شد. مشکلاتی که در چند سال قبل اتفاق افتاده بود باعث عدم اعتماد به واترپلو شده بود. هر چه زمان گذشت شرایط مطلوبتر شد.

*چه برنامه هایی عملیاتی شده است؟

مسابقات زیادی برگزار شد. در رده های سنی ۱۱-۱۲، ۱۳-۱۴، ۱۵-۱۶ سال، قهرمانی کشور زیر ۱۷ سال، لیگ دسته یک و لیگ برتر، مسابقات واترپلو بانوان برگزار شد. مسابقات جام باشگا های آسیا با همت و همکاری فدراسیون شنا در ایران انجام شد. تیم ملی واترپلو جوانان به مسابقات جهانی اعزام شد. همچین این تیم به رقابت های زیر ۱۹ سال آسیا رفت و مدال نقره گرفت. برای اولین بار تیم ملی واترپلو ساحلی به بازی های آسیایی اعزام شد و دوم شد. واترپلو در مسابقات داخلی و برون مرزی خیلی خوب عمل کرد.

*چه برنامه هایی اجرایی نشد؟

عدم اعزام واترپلو به بازی های آسیایی ضربه بزرگی به واترپلو زد. این لطمه شاید سال ها از واترپلو پاک نشود. امیدوارم در سال های آینده قدرت واترپلو ایران به حدی برسد که از جمله اولین تیم های باشد که کمیته ملی المپیک به بازی های آسیایی اعزام می کند.

*واترپلو در سال ۹۳ چه موفقیت هایی را کسب کرده است؟

حضور در مسابقات قهرمانی جوانان جهان، نایب قهرمانی جوانان در آسیا، نایب قهرمانی در بازی های ساحلی، برگزاری جام باشگا های آسیا و نایب قهرمانی در این جام از جمله مهم ترین موفقیت های واترپلو بودند. واترپلو ساحلی در اولین حضور خود در بازی های اسیایی ساحلی با تفاضل دوم شد. اگر بتوانیم در سال های آینده هم واترپلو ساحلی را اعزام کنیم به نظرم ایران یکی از قدرت های این رشته می شود.

*ارزیابی کلی شما چیست؟

فدراسیون تمام تلاش خود را به کار گرفت. به دلیل وجود مشکلات زیاد اقتصادی که در جامعه و ورزش است، باز فدراسیون شنا با تمام تلاش خود سعی کرد تا هیچ مسابقه ای روی زمین نماند. حتی از نظر مدرسی کلاس خوبی با یک مربی بین المللی برگزار کردیم. کمنی از مربیان بزرگی است که به ایران آمد. حتی در مسابقاتی که در رده های سنی مختلف برگزار می شد، نماینده های فدراسیون همه بازی ها را رصد می کردند تا بهترین استعدادها برای تیم های ملی و پایه انتخاب شوند.

*واترپلو چه برنامه هایی را پیش رو دارد؟

سال ۹۴ با واترپلو و بازی های فیناترافی آغاز می شود. که تمام سعی ما حضور موفق در این رقابت ها است. باید در کنار این ها برنامه کلاس های داوری و مربیگری را برگزار کنیم. مسابقات جوانان جهان در قزاقستان و جوانان آسیا در تایلند را پیش رو داریم. سال پربار و مهمی خواهیم داشت. یکی از برنامه های بلند مدت این است که در بازی های آسیایی که سه سال بعد برگزار خواهد شد روی سکو برویم. باید برای تمام این ها برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب