فتاحیان: شیپور را از سر گشاد نزنند/ ایتالیا ۱۸۰۰ باشگاه شنا دارد

دبیر فدراسیون شنا گفت: در ورزش ایران شیپور را از سر گشاد می‌زنند و به‌جای آن‌که باشگاه‌ها به تیم ملی بازیکن دهند، فدراسیون بازیکن تربیت می‌کند و به باشگاه‌ها می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرگزاری آنا، فرید فتاحیان در خصوص عوامل ناکامی ورزش شنای ایران در میادین بزرگ جهانی به‌خصوص المپیک گفت: ورزش شنا جزء ورزش‌های پایه است که در ایران از سوی تمامی ارگان‌ها با جدیت دنبال نمی‌شود. دلیل این‌که کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا در شنا پیشرفت کنند، برنامه‌ریزی صحیح در راه رسیدن به پیشرفت است.

وی افزود: در جدول رده‌بندی رقابت‌های قهرمانی جهان تنها چند کشور می‌توانند مدال‌ها را درو کنند که این کشورها، چین، روسیه، آمریکا و استرالیا هستند. مجارستان با این همه تجربه نمی‌تواند به اندازه این کشورها مدال بگیرد. توجه به ورزشکاران پایه دلیل پیشرفت کشورهایی است که به آن‌ها اشاره کردم. یک شناگر باید از ۹ سالگی برای پیشرفت تلاش کند و مطمئن باشید کسی نمی‌تواند از ۱۴ سالگی وارد ورزش شنا شود و به‌عنوان قهرمانی جهان برسد مگر این‌که جزء موارد استثنا باشد که در دنیا انگشت‌شمار هستند.

دبیر فدراسیون شنا تأکید کرد: در ایران کمبود استخر به‌شدت حس می‌شود و به‌عنوان مثال استخر آزادی که ۴۵ سال در اختیار فدراسیون شنا بود، از فدراسیون برای مدتی گرفته شد. جالب است بدانید تنها چهار هیئت استانی در ایران استخر دارند و دیگر استان‌ها فاقد استخر هستند. در چنین شرایطی می‌توان انتظار پیشرفت داشت؟

وی ادامه داد: در کشور ژاپن سالیانه ۲۰۰ میلیون دلار برای پیشرفت و توسعه شنا هزینه می‌شود یا در کشور ایتالیا یک هزار و ۸۰۰ باشگاه شنا وجود دارد. وقتی این اتفاقات رخ می‌دهد، ژاپن هم می‌تواند در قهرمانی جهان و المپیک مدال بگیرد و عنوان قهرمانی واترپلوی جهان به ایتالیا می‌رسد.

فتاحیان یادآور شد: مهم‌ترین مشکل در ورزش شنای ایران کمبود سخت‌افزار است. وقتی تمامی مراکز استانی ما استخر ندارند و در تمامی استان‌ها استخر موجود است ولی در اختیار هیئت‌های استانی قرار نمی‌گیرد، نباید انتظار داشته باشیم که شناگران پیشرفت کنند چرا که لازمه پیشرفت در این ورزش دو نوبت تمرین در صبح و بعدازظهر است. خواسته ما این است که امکانات در اختیار هیئت‌ها قرار بگیرد تا ثمرات آن دیده شود.

وی تأکید کرد: متأسفانه در ورزش ایران، شیپور را از سر گشاد آن می‌زنند. فدراسیون شنا در رشته‌های آبی مختلف، ورزشکاران را تربیت می‌کند و به باشگاه‌ها می‌دهد در صورتی که در کشورهای پیشرفته داستان برعکس است. باشگاه‌ها باید در زمینه استعدادیابی عملکرد موفقی داشته باشند و بتوانند گزینه‌های زیادی را در اختیار تیم‌های ملی شنا، شیرجه و واترپلو قرار دهند. متأسفانه رئیس فدراسیون شنا برای آن‌که لیگ‌های مختلف را راه‌اندازی کند، مستقیماً با مالکان و سرپرستان تیم‌ها رایزنی می‌کند تا این لیگ‌ها تعطیل نشود.

فتاحیان در پایان درباره این‌که چه جدولی می‌تواند ایران را به سهمیه و حتی مدال المپیک برساند، می‌گوید: بودجه + سخت‌افزار + نرم‌افزار + وسایل و ابزار + استعدادیابی + زمان + مربی با دانش + تغذیه صحیح + انتقال دانش به والدین + علم پزشکی مواردی هستند که اگر به‌صورت یک زنجیر در کنار هم قرار بگیرند، می‌توانیم شنا را به مدال المپیک برسانیم.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب