فقر تولید کالا‌های ایرانی در ورزش‌های آبی

نیاز ورزش کشور به تولیدات داخلی با توجه به گرانی تجهیزات ورزشی در برخی رشته‌ها از اهم مواردی است که در سال حمایت از کالای ایرانی باید به آن پرداخت.

زینب زارع 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل باشگاه خبرنگاران جوان؛ با نام گذاری سال ۱۳۹۷ به نام حمایت از تولید کالای داخلی از سوی مقام معظم رهبری نگاه‌ها به تولیدات داخلی درهمه بخش‌ها تغییر کرده است. بسیاری تازه متوجه شده اند بخشی از تولیدات کشور پا به پای محصولات جهانی قدم برمی دارند،  گروهی از تولیدکنندگان در این اوضاع نا به سامان اقتصادی به هر روشی خود را سر پا نگه داشته اند و به دنبال قرار گرفتن در دایره رقابت هستند، گروهی دیگر از محصولات هیچ توانی برای رقابت ندارند و بخشی از محصولات و کالا‌ها به دلایل مختلف حتی با کیفیت پایین در کشور تولید نمی‌شود.

ورزش هم همانند حوزه‌های دیگر درسه بخش همگانی، حرفه‌ای و قهرمانی تجهیزات و لوازمی را می‌طلبد که هم نمونه خارجی وهم نمونه داخلی آن در بازار وجود دارد. آن چه که در این میان جلب توجه می‌کند آن است که بخش زیادی از تولیدات ورزشی داخلی برای بخش حرفه‌ای و قهرمانی مناسب نیستند. تجهیزات و وسایل مربوط به رشته شنا یکی از این موارد است. شناگران حرفه‌ای تمام تجهیزات خود از جمله جمر (مایو)، کلاه، عینک و… را از برند‌های خارجی تهیه می‌کنند.

 

با یکی از وارد کنندگان تجهیزات شنا از ایتالیا و تایوان به گفتگو نشستیم تا از چند وچون ماجرا مطلع شویم:

درباره محصولاتی که وارد می‌کنید توضیح دهید؟

  • قبل از این که ما این محصولات تایوانی و ایتالیایی را وارد کنیم تمامی تجهیزات شنا موجود در کشور از بی کیفیت تا با کیفیت متعلق به کشور چین بودند که به نام اورجینال (اصل) به فروش می‌رسید. محصولاتی که ما وارد می‌کنیم مهندسی شده و مطابق با استاندارد‌های جهانی است. برای مثال شناگران حرفه‌ای با استفاده از جمر (مایو) این برند توانسته اند رکورد‌های خود را چند صدم ثانیه کاهش دهند. ایران استعداد‌های خوبی در شنا دارد، اما استعداد خوب به تجهیزات خوب نیاز دارد.

قیمت کالا‌هایی که وارد می‌کنید در چه طیفی قرار دارد؟

  • به دلیل وجود محدودیت‌های اقتصادی مجبور هستیم این کالا‌ها را به واسطه دیگر کشور‌ها وارد ایران کنیم که همین موضوع قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌دهد، اما در مجموع قیمت‌های ما با قیمت جهانی تقریبا برابر است.

در ایران تجهیزات شنا تولید نمی‌شود؟

  • تجهیزات شنا مانند مایو و دماغ گیر در کشور تولید می‌شود، اما کیفیت آن‌ها بسیار پایین است. افرادی که به دنبال کالای با کیفیت هستند، مشتریان ما هستند.

ظرفیت تولید این وسایل با کیفیت بالا را نداریم؟

  • اگر کیفیت صفر تا صد باشد ما با علم، ظرفیت و مواد در نهایت می‌توانیم کیفیت محصولات را تا ۷۰ درصد تضمین کنیم، اما تولید در ایران مشکل دارد در واقع تولید کننده حمایت نمی‌شود. تولید کنندگان معتقدند اگر پولی را که در تولید هزینه می‌کنند در بانک بگذارند سود بیشتری خواهد داشت. تصورکنید قصد دارید مایو تولید کنید و از بهترین مواد استفاده کنید، هزینه تولید هر مایو ۱۰۰ هزارتومان برای شما خواهد بود درحالی که می‌توان همین مایو را با قیمت ۷۰ هزارتومان وارد کرد.

نقش نهاد‌های بالادستی را در کار خود چگونه ارزیابی می‌کنید؟

  • همه مسئولان باید به اتفاقات اقتصادی اشراف داشته باشند و برای آن برنامه ریزی کنند. واردات و صادرات بدون هیچ برنامه‌ای انجام می‌شود از ابتدای سال نیز واردات بسته شده است و تولید کنندگان ماده برای تولید ندارد.

اگر شرایط فراهم باشد دوست دارید تولید کننده باشید؟

  • صد درصد. ما قبلا هم در تولید لوازم غواصی فعالیت داشته ایم که البته صرفه اقتصادی نداشت.

 

کلاه شنا ایرانی نداریم!

  • جمال چاووشی فر ملی پوش شنا درباره این که آیا او به عنوان یک شناگر حرفه‌ای از تجهیزات ایرانی استفاده می‌کند یا خیر گفت: ایران تنها در بخش مایو تولیداتی دارد که با توجه به کیفیتی که این محصولات دارند تنها برای کسانی مناسب است که به صورت تفریحی شنا می‌کنند. تجهیزاتی که ما استفاده کنیم همگی محصولات خارجی است چرا که هیچ کدام حتی کلاه شنا نیز در کشور تولید نمی‌شود.
  • او ادامه داد: ما حتی برای خرید محصولات خارجی در کشور نیز مشکل داریم. به همین دلیل زمانی که برای شرکت در مسابقات مختلف به خارج از کشور می‌رویم تجهیزات مورد نیازمان را تهیه می‌کنیم. ضمن این که افرادی وجود دارند که این محصولات را وارد می‌کنند.

تجهیزات ایرانی فقط مناسب آماتور‌ها است

  • محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو ضمن تایید تولید نشدن تجهیزات شنا و واترپلو در کشور گفت: متاسفانه کلاه و مایو باکیفیت داخلی برای رشته‌های شنا و واترپلو وجود ندارد. مایو‌هایی که در ایران تولید می‌شود فقط مناسب کسانی است که قصد دارند به صورت تفریحی شنا را دنبال کنند. بازیکنان حرفه‌ای شاید ۴ مرتبه نیز نتوانند از این مایو‌ها استفاده کنند.
  • رضوانی اضافه کرد: چند برند مطرح دنیا در تولید لوازم شنا مورد تایید فدراسیون جهانی هستند. تعدادی از برند‌ها نیز محصولاتی با کیفیت بالا تولید می کنند، اما تولید آن‌ها بسیار محدود است. همین محدودیت باعث شده است دسترسی به این محصولات برای شناگران دشوار باشد. بهترین مایو‌ها که مایو‌های کربنی هستند با احتساب نرخ دلار چیزی حدود ۲ میلیون تومان برای شناگران تمام می‌شود.
  • او درباره این که چه راهکاری برای رونق گرفتن تولید ملی در لوازم شنا دارد اظهار کرد: معتقدم همه چیز باید بر اساس اصول در کشور تولید شود. بعضی از تولیدات تنها ما را عقب نگه می‌دارد. در سال حمایت از کالای داخلی باید به سراغ کالای باکیفیت و اهل رقابت رفت. متاسفانه تا کنون تولیدکنندگان داخلی برای تولید این تجهیزات وارد گود نشده اند. تولید و شناساندن تولیدات ورزشی ایرانی زمان زیادی را می‌طلبد.
  • رضوانی از ساخت دروازه‌های واترپلو در فدراسیون خبر داد و گفت: با تلاش سیروس طاهریان و ۲ نفر از عوامل فنی فدراسیون موفق به ساخت دروازه واترپلو شده ایم که با جرات می‌گویم به مراتب از نمونه‌های خارجی آن بهتر است. اگر به این افراد میدان داده شود و سرمایه در اختیار آن‌ها قرار داده شود مطمئنا پیشرفت می‌کنند.

 

تولید کننده داخلی چشم انتظار حمایت و تکنولوژی

در جهانی که امروز به عنوان دهکده نامیده می‌شود ممنوع کردن واردات شاید خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد، اما توجه و میدان دادن به تولید کنندگان داخلی از تکالیف مسئولان و نهادها است. صحبت‌های چاووشی فر درباره تجهیزات ایرانی در رشته شنا تکان دهنده است این که تولیدکنندگان داخلی از ساخت یک دماغ گیر و یا یک کلاه با کیفیت بالا عاجز باشند مطمئنا هر ایرانی را آزرده خاطر می‌کند، اما پشت پرده اتفاقات زیادی در حال رخ دادن است که تولید را به گوشه رینگ فرستاده و به آن صدمه می‌زند. باید این موضوع را باور داشته ایم که در برخی صنایع مانند خودرو و یا تولبد گوشی موبایل ضعیف عمل کرده ایم با این وضعیت می‌توان از کالا‌های خارجی با کیفیت بهره برد، اما می‌توان در صنایعی که در آن سرآمد هستیم از کالای داخلی استفاده کرد. مطمئنا کسی تمایل ندارد برای کالایی که با بهترین کیفیت در کشور تولید می‌شود قیمت بیشتری بپردازد و مشابه خارجی آن را تهیه کند. در عرصه ورزش، وزارت ورزش وجوانان و فدراسیون‌ها وظیفه خطیری بر عهده دارند. وزارت ورزش باید شرایطی را فراهم کند تا تولید کننده ورزشی داخلی بتواند جولان بیشتری در بازار لوازم ورزشی بدهد. به علاوه این که وزارت باید به فدراسیون‌ها تکلیف کند تا از تولیدات داخلی استفاده کنند. وجود محدودیت‌های اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، اما لازم است برای ارتقای کیفیت کالا و ضایع نشدن حق مصرف کننده، تولیدکنندگان نیز قدم‌های مثبتی در این زمینه بردارند. نوسازی صنایع و وارد کردن تکنولوژی برتر به کشور می‌تواند به رضایت تولید کننده و مصرف کننده ختم شود.

 

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خصوصی دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.