شایان قاسمی: قزاقستان چون از ایران می‌ترسید کرونا را بهانه کرد

لژیونر واترپلوی ایران گفت: قزاقستان از تیم ملی ایران می ترسید به همین دلیل از بیماری کرونا سوءاستفاده کرد و سهمیه را گرفت.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرگزاری ایسنا، شایان قاسمی لژیونر واترپلوی ایران بعد از اقدام عجیب فدراسیون جهانی شنا در لغو مسابقات انتخابی المپیک و اعزام تیم قزاقستان به المپیک توکیو، اظهار کرد: تقریبا آذرماه برای پیگیری تمرینات تیم ملی واترپلو به ایران آمدم. قرار بود یک ماه و نیم ایران بمانم تا برای مسابقات انتخابی المپیک آماده شویم و به قزاقستان برویم اما این مسابقات اول به تعویق افتاد و طبق قوانین بین المللی باشگاهم باید به من مرخصی می داد چون کمک به تیم ملی در اولویت قراردارد. بعد که مسابقات لغو شد همه شوکه شدند و همه چیز بهم ریخت. بی انگیزگی که ۱۰۰ درصد پیش می آید اما ورزشکاران هنوز تمرین می کنند هر چند که تمرینات متمرکز نیست. واترپلوئیست ها باید بدن خود را آماده نگه دارند چون هنوز ما به برگزاری بازی پلی آف بین تیم ایران و قزاقستان امید داریم.

وی گفت: قزاقستان از بیماری کرونا سوءاستفاده کرد و سهمیه را گرفت. این اصلا عادلانه نیست. قزاقستان اگر می دانست ما را شکست می دهد هیچ وقت این کار را نمی کرد و ملاک را مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ قرار نمی دادند. این کار قانونی نیست و شبیه لابی‌گری است. اگر قرار است مسابقه لغو شود باید قزاقستان هم به انتخابی جهانی هلند بیاید و یک سهمیه به آن مسابقات اضافه شود. المپیک بزرگترین رویداد جهان است و اینکه یک کشور بخواهد سهمیه مستقیم و غیر قانونی بگیرد منطقی نیست.

لژیونر واترپلوی ایران ادامه داد: اگر قزاقستان از میزبانی  انصراف داده باید میان مدعیان، بازی پلی آف برگزار شود. چین که سهمیه المپیک بانوان گرفته و اعتراضی ندارد. قزاقستان هم که در حال حاضر سهمیه مستقیم گرفته و تنها ایران اعتراض دارد. در روابط بین الملل مقداری ضربه خوردیم. امیدوارم با پیگیری هایی که رییس فدراسیون شنا و رییس کمیته ملی المپیک دارند به نتیجه برسیم. ما حرف غیر منطقی نمی زنیم. می گوییم طبق قانون بین تیم‌های مدعی پلی آف بگذارید. تک بازی در کشور سوم یا بازی رفت و برگشت در پایتخت دو کشور برگزار شود تا تکلیف تیم المپیکی مشخص شود. قانون این است اما قزاق‌ها با قلدری از آن چشم پوشی کردند. جوانمردانه نیست که قزاقستان با گرفتن سهمیه مستقیم بدون انتخابی به المپیک برود.

قاسمی در مورد نتیجه بازی پلی آف ایران و قزاقستان گفت: در این مورد نمی توان گفت نتیجه برد، باخت یا تساوی می شود. همیشه یک سر برد و یک سر باخت است. قزاقستان تیمی است که دو بازیکن صرب و یک بازیکن روس به خدمت گرفته است. اکثر بازیکنانش چند ملیتی هستند و هزینه زیادی کرده تا تیم خود را ارتقا دهد اما مطمئنم از ما می ترسد. اگر نمی ترسید از میزبانی انصراف نمی داد تا راحت سهمیه بگیرد. قزاق‌ها کرسی های زیادی در فینا دارند و توانستند سهمیه راحت بگیرند. بازی با قزاقستان بازی قشنگی می شد و هوش هیجانی و تجربه بود که برنده را مشخص می کرد.

عضو تیم ملی واترپلو ایران در مورد مسابقات انتخابی المپیک در هلند گفت: تاکنون که قرار است قزاق مستقیم به المپیک برود و ایران و چین به مسابقات انتخابی هلند بروند. آن مسابقات سطح بسیار بالایی دارد چون کشورهایی که نتوانستند سهمیه بگیرند در آن حاضر می شوند. در این مسابقات ۴ سهمیه توزیع می شود. ایران ترجیح می دهد به این مسابقات نرود چون از یک طرف حقمان خورده شده و از طرف دیگر شانس بالایی نداریم. ما در آسیا راحت می‌توانستیم سهمیه بگیریم. اگر در آسیا قرار بود قزاقستان را شکست دهیم و به المپیک برویم در آن مسابقات باید تیم‌هایی همچون کرواسی، یونان، روسیه مونته نگرو که ابر قدرت های واترپلوی دنیا هستند را شکست دهیم. اگر در قزاقستان ۶۰ تا ۷۰ درصد شانس المپیکی شدن داشتیم در مسابقات هلند تنها ۵ درصد شانس خواهیم داشت. خود قزاق ها می دانستند اگر به هلند بروند احتمال سهمیه گرفتنشان خیلی کم است. من خودم در اروپا بازی می کنم سطح واترپلو در اروپا خیلی بالاتر از آسیا است.

او گفت: مهمترین ارگانی که می تواند اکنون کمک کننده باشد کمیته ملی المپیک است. تا جایی که می دانم نامه اعتراضی به IOC و فینا زده است. در کتاب قانون فینا همه چیز به نفع ماست و توپ در زمین آن‌ها است، اما آن‌ها فعلا با قلدری این کار را کرده اند و کمیته ملی المپیک می تواند در این زمینه کمک بزرگی به واترپلو کند. مسابقات انتخابی المپیک است و ناظر مستقیم مسابقات هم IOC است.

قاسمی در پایان گفت: ما از ۱۱ ماه قبل برای این مسابقات برنامه ریزی کرده بودیم. هزینه‌هایی که برای آمادگی شده از یک سو و فشار روحی و روانی بازیکنان تیم ملی واترپلو از سوی دیگر به ایران لطمه زده است. مسابقات که عقب افتاد مجبور شدیم دو بار بدن خود را به اوج آمادگی برسانیم که از این بابت ضربه خوردیم. در واترپلو که یک رشته سنگین است نمی شود در طی یک ماه و نیم دو بار به اوج برسی. وقتی این اتفاق می افتد فشار روحی و روانی زیادی به بدن وارد می شود. اکنون بحث ضرر مالی یک طرف و بحث زحمت‌هایی که کشیده شده و فینا نادیده گرفته طرف دیگر است. رضوانی خودش ورزشی است و اکنون به شدت از ما حمایت می کند و حامی بچه‌ها است. آرزوی هر ورزشکاری المپیک است که خیلی راحت قزاق‌ها این حق را از ما گرفتند.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب