قدم‌های رو به جلو برای فدراسیونی با سه رشته

فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در سال 93 شاهد روزهای تلخ و شیرین فراوانی بود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ خبرگزاری فارس نوشت: شنا، شیرجه و واترپلو، فدراسیونی که باید آن را به عنوان سه فدراسیون مجزا در نظر گرفت، چراکه هر کدام از این رشته‌ها به خودی خود به رشته مستقل محسوب می‌شوند. این فدراسیون هم مانند برخی فدراسیون‌های هم‌سطح خودش در سال ۹۳ با مشکلاتی روبرو بود و البته دستاورهای خوبی هم به همراه داشت؛ مشکلات مالی که گریبانگیر اکثر فدراسیون‌ها هست، اما در فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با آمدن محسن رضوانی شرایط کمی تغییر کرد و وی به خوبی توانست منابع مالی را مدیریت کند.

ایران در سال ۹۳ میزبانی‌های خوب و موثری هم گرفت که می‌تواند در رشد و توسعه رشته‌های مختلف تاثیرگذار باشد. گرفتن این میزبانی‌ها موجب شد تا مسئولان وزارت ورزش هم نگاه ویژه‌تری به فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو داشته باشند.

* فروردین؛ آغاز کار با اردوی تیم ملی واترپلو

در آغاز سال تیم ملی واترپلو تمرینات خود را زیر نظر لوتوس مولر آغاز کرد. همچنین تیم‌ جوانان هم تمرینات خوب و منظمی را در ماه اول سال ۹۳ برگزار کرد. از دیگر اقدامات مسئولان فدراسیون در فروردین ماه تکمیل سابقه پزشکی ورزشکاران این فدراسیون بود که به خوبی انجام شد. فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در ماه اول سال ۹۳ فعالیت عمده‌ای نداشت و بیشتر زمینه را برای اجرای برنامه‌های طول سال فراهم کرد.

* اردیبهشت؛ رکوردشکنی شناگران در مسابقات بین‌المللی

در این ماه تیم ملی شنای ایران در مسابقات بین‌المللی دبی حضور پیدا کرد و موفق به کسب سه نشان طلا، در ماده های ۱۰۰ و ۲۰۰ متر قورباغه شد و چند بار رکورد شکنی کرد. نیما عبداللهی، محسن مهمان ‌نواز، آریا نسیمی شاد و شایان عظیمی توانستند پنج سهمیه حضور در المپیک را کسب کنند.
همچنین در اردیبهشت ماه تیم ملی شنای نوجوانان ایران در فستیوال ترکیه به مقام قهرمانی رسید. تیم ملی شنا ایران با کسب ۹ مدال‌ طلا و نقره عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و جام طلا را بالای سر بردند.
در دومین ماه سال ۹۳ مسئولان فدراسیون کار خود را برای برگزار هرچه بهتر مسابقات جام باشگاه‌های آسیا به میزبانی تهران آغاز کردند. از دیگر برنامه‌های فدراسیون در این ماه برگزاری جشنواره شنای مادران سالم در سطح کشور بود که به خوبی برگزار شد.

شناگر تیم ملی کرال پشت
 

* خرداد؛ برگزاری اردوی شیرجه‌روها در اتریش

در سومین ماه سال ۹۳ تیم ملی شیرجه ایران به اردوی تدارکاتی و مسابقات اتریش عازم شد. اردویی که تاثیرات خاص و زیادی در پیشرفت شیرجه‌روهای ایرانی داشت. همچنین دیدار قهرمانان و مسئولان فدراسیون شنا از ایثارگران از دیگر برنامه‌های فرهنگی فدراسیون بود که با نظم خوبی برگزار شد. فدراسیون در این ماه از سال برخی دیگر از کارهای زیرساختی را برای ماه‌های دیگر آماده کرد.

* تیر؛ شناگران به قطر رفتند

حضور و درخشش شناگران نوجوان ایران در کمپ تمرینی و مسابقات شنای قطر از مهمترین برنامه فدراسیون شنا بود. ششمین دوره مسابقات بین‌المللی دوحه قطر درحالی به پایان رسید که در آخرین روز در ماده ۵۰ متر کرال پشت بنیامین قره‌حسنلو برنز گرفت. سامان سپید دست نیز با ثبت بالاترین فینا پوینت و تعدد رشته‌هایی که شنا کرد مفتخر به دریافت کاپ شناگر سخت کوش شد.
در تیر ماه تیم ملی واترپلو جوانان برای حضور در رقابت‌های جوانان جهان به ترکیه اعزام شد؛ همچنین تیم ملی شنا به اردوی تدارکاتی و مسابقات شنای دپرسن مجارستان رفت که در این مسابقات مهدی انصاری رکورد ۱۰۰متر پروانه ایران را زد.

* مرداد؛ جوانان واترپلوئیست هفدهم جهان شدند

تیم ملی واترپلوی جوانان ایران در مسابقات جهانی ترکیه توانست به عنوان هفدهمی دست پیدا کند. رقابت‌های جوانان جهان واترپلو همه ساله در دو رده سنی زیر ۲۱ سال و زیر ۱۸ سال با حضور تیم‌های پرقدرت جهان برگزار می‌شود و در سال ۲۰۱۴ ترکیه میزبان دومین دوره رقابت‌های زیر ۱۸ سال واترپلوی جهان بود. تیم ایران در دور مقدماتی این رقابت‌ها با تیم‌های مونتنگرو، استرالیا، آرژانتین و ژاپن همگروه بود که در نهایت نتوانست عنوانی بهتر از هفدهمی کسب کند.
در مرداد ماه کمیته شنای فدراسیون هم فعالیت‌هایی داشت که از جمله مهمترین آنها می‌توان به اعزام رهام به پیروانی به المپیک نانجینگ اشاره کرد.
همچنین در این ماه بیست و چهارمین دوره لیگ برتر واترپلو کار خود را آغاز کرد؛ در این دوره از مسابقات تیم‌های دانشگاه آزاد، فولاد مبارکه سپاهان، نفت امیدیه، شهید شهبازی زنجان، نفت و گاز گچساران و چوکا تالش حضور داشتند.

* شهریور؛ واترپلو به بازی‌های آسیایی نرفت و مولر قهر کرد

در شهریور ماه فدراسیون شنا یک دوره مربیگری طلایی فینا را با حضور حضور دنیس کمنی برگزار کرد که با استقبال مربیان ایرانی همراه بود. همچنین برگزاری جلسه هیئت رئیسه فدراسیون شنا از جمله فعالیت‌های فدراسیون در این ماه بود.
حضور تیم ملی شنا در بازی‌های آسیایی اینچئون و جابجایی چهار رکورد ملی از جمله اتفاق‌های مهم برای فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو بود، اما یک اتفاق دیگر هم رخ داد که موجب ناراحتی اهالی واترپلو شد؛ آنهم عدم اعزام تیم ملی واترپلوی ایران به بازی‌های آسیایی بود. تصمیمی که خیلی ها را شوکه کرد و انتقادهای زیادی را هم به همراه داشت.

لوتوس برند مولر، سرمربی تیم ملی‌واترپلوی ایران پس از آنکه متوجه شد، تیم ایران از فهرست تیم‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی اینچئون حذف شده ایران را ترک کرد و به  کشورش بازگشت و پس از آن در نامه‌ای اعلام کرد که «برخی از مسئولان دروغ می‌گویند» و دیگر به ایران برنگشت.

 

 

* مهر؛ رایزنی برای حضور شیرجه‌روها در سرزمین اژدها

در هفتمین ماه از سال ۹۳ مسئولان فدراسیون که نشان داده بودند تنها به یک رشته خاص توجه ندارند رایزنی‌های خود برای اعزام شیرجه‌روهای ایران به چین، سرزمین اژدها و مهد این رشته را آغاز کردند. همچنین در این ماه از سال بود که تیم ملی واترپلوی ساحلی تمرینات خود را شروع کرد.
در مهر ماه مسابقات شنای مسافت کوتاه جام قهرمانی ولایت هم برگزار شد که در این جام ۶ رکورد ملی جابجا شد.

* آبان؛ نایب قهرمانی واترپلو در بازی‌های آسیایی ساحلی

در این ماه فدراسیون شنا توانست یک بورسیه برای شناگران بگیرد؛ با رایزنی مسوولان فدراسیون و با توجه به سیاست فدراسیون بین المللی شنا (فینا) به منظور توسعه هرچه بیشتر این رشته ورزشی در سراسر دنیا یک شناگر از کشور ایران برای حضور در اردوهای بین المللی سهمیه بورسیه دریافت می‌کند. از این رو کادر فنی تیم ملی شنای ایران پس از بررسی شرایط و ضوابط اعطای این بورسیه و ارزیابی وضعیت شناگران تصمیم گرفت که آرشام میرزایی را برای شرکت در این دوره آموزشی و تمرینی زیر نظر فینا معرفی کند.

در آبان ماه تیم ملی واترپلوی جوانان ایران توانست نایب قهرمان آسیا شود؛ ایران در این دوره با تیم‌های ازبکستان، ژاپن، سنگاپور، چین و اندونزی رقابت کرد. واترپلوئیست‌های ایران در گام نخست به مصاف تیم قدرتمند ازبکستان رفتند که سرانجام شاگردان حمید شب انگیز با نتیجه ۱۴ بر۹ حریف خود را شکست دادند. در گام دوم ملی‌پوشان ایران باید به مصاف ژاپن می‌رفتند که شاید قدری کم تجربگی جوانان ایران در برابر انگیزه و تجربه بالای تیم ژاپن موجب شد تا دومین مسابقه به نفع ایران تمام نشود. ملی پوشان ایران در سومین مسابقه خود در یک بازی تماشایی سنگاپور را با نتیجه ۱۷ بر ۶ در هم کوبیدند. حتی تیم قدرتمند چین با هدایت مالارا (سرمربی سابق ایران) هم نمی‌توانست در برابر شیربچه های ایران مقاومت کند. بازیکنان ایران با اجرای مو به موی تدابیر کادر فنی ایرانی خود موفق شدند حریف را با نتیجه ۱۱ بر ۹ شکست دهند. با این پیروزی تقریباً صعود ایران به مسابقات جهانی قطعی شده بود. با این حال تیم ملی واترپلوی جوانان ایران با قدرت به مصاف اندونزی میزبان رفت و آخرین مسابقه خود را هم با نتیجه ۱۵ بر ۱۰ پیروز شد. به این ترتیب تیم ملی واترپلو جوانان ایران با کسب مدال نقره این مسابقات سهمیه حضور در رقابت‌‌های جهانی ۲۰۱۵ قزاقستان را به دست آورد.
در آبان ماه افتخار دیگری هم برای ایران کسب شد که آن کسب نشان نقره واترپلو در بازی‌های آسیایی ساحلی تایلند بود. مردان واترپلوئیست ایران در آخرین دیدار واترپلو ساحلی در بازی‌های آسیایی تایلند مقابل میزبان به آب زدند که این دیدار در پایان با حساب ۱۸ بر ۷ به سود ملی‌پوشان کشورمان خاتمه یافت. این پیروزی، چهارمین برد ملی پوشان در مقابل یک شکست آن ها در این دوره از رقابت ها بود.
تیم ملی ایران با وجود کسب این پیروزی و شکست دادن تیم ملی قزاقستان در روز ماقبل پایانی، بر حسب تفاضل گل سه تیم بالانشین جدول پس از قزاق ها به نشان نقره دست یافت. کویتی ها هم در رده سوم جای گرفتند.

* جدول رده‌بندی واترپلو  در بازی‌های آسیایی ساحلی تایلند (پوکت):

۱- قزاقستان (۴برد و یک باخت – مدال طلا)

۲- ایران (چهار برد و یک باخت – مدال نقره)

۳- کویت (چهار برد و یک باخت – مدال برنز)

۴- اندونزی

۵- تایلند

۶- هنگ‌کنگ

تیم‌های اول تا سوم با امتیاز برابر و بر حسب تفاضل گل به مدال‌های طلا، نقره و برنز دست یافتند.

شیرجه

 

 

* آذر؛ ماه شلوغ و موفق فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو

در آذر ماه تیم ملی شنا در مسابقات جهانی مسافت کوتاه در قطر حضور پیدا کرد و توانست چند رکورد ملی جابجا کند. نمایندگان شنای ایران در نخستین روز این رقابت ها یک رکورد ملی را در ماده ۱۰۰متر کرال پشت جابجا کردند. جمال چاوشی فر نماینده شنا ایران در این رقابت ها با ثبت زمان ۵۵ثانیه و ۰۳صدم ثانیه رکورد پیشین ایران را بیش از یک ثانیه ارتقا داد و بار دیگر موفق به رکورد شکنی شد.

آرین علیایی، یکی از نمایندگان شنای ایران در مسابقات جهانی شنا مسافت کوتاه قطر بود. او در ماده ۲۰۰متر پروانه به آب زد و موفق شد با ثبت زمان دو دقیقه و هشت ثانیه و ۷۵ صدم ثانیه رکورد دیگری را برای کاروان شنای ایران ثبت کند. این پنجمین رکوردشکنی کاروان شنای ایران در این مسابقات بود. پیش از این سروش قندچی و جمال چاوشی فر چهار بار در ماده های ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰متر کرال پشت رکوردشکنی کرده بودند.

در این ماه همچنین قهرمان نیم فصل اول لیگ برتر واترپلو مشخص شد؛ هفته هفتم و پایانی دور رفت بیست و چهارمین دوره لیگ برتر واترپلو با برگزاری سه دیدار در شهرهای امیدیه، زنجان و گچساران به پایان رسید. در این مسابقات تیم‎های دانشگاه آزاد، فولاد مبارکه سپاهان و نفت و گاز گچساران با برتری مقابل حریفان خود جایگاه خود را در جدول رده بندی تثبیت کردند. تیم بدون شکست دانشگاه آزاد با کسب پنجمین پیروزی پیاپی، ۱۰ امتیازی شد و با تفاضل گل مثبت ۳۹ عنوان قهرمان نیم فصل را از آن خود کرد. پس از این تیم، فولاد مبارکه سپاهان قرار گرفت. این تیم اصفهانی با کسب پیروزی چهارم خود در پنجمین دیدار جایگاه دومی خود را تثبیت کرد تا چشم به دور بازگشت مسابقات و کسب عنوان قهرمانی داشته باشد.

در نهمین ماه از سال ۹۳ تهران توانست میزبانی شایسته برای واترپلو جام باشگاه‌های آسیا باشد؛ مسابقاتی که به میزبانی تهران در استخر بین المللی ۹دی مجموعه ورزشی شیرودی و با قهرمانی تیم آستانه قزاقستان به پایان رسید؛ در این مسابقات زرین معدن آسیا هم در جایگاه دوم قرار گرفت. این میزبانی نقطه درخشانی در کارنامه فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو محسوب می‌شود.

* دی؛ لیگ شیرجه متفاوت‌تر از گذشته برگزار شد

در اوایل دی ماه سال ۹۳ فدراسیون شنا نخستین دوره کلینیک طلایی مربیگری شنا را برگزار کرد. فدراسیون شنا در راستای سیاست‌های کلان اولین کلینیک طلایی شنا ویژه آقایان و بانوان را با همکاری کمیته فنی شنا برگزاری کرد. این کلینیک به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص و در جهت ارتقاء سطح کیفی مربیان شنای کشور برگزار شد.

لیگ شیرجه هم امسال با شرایطی متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شد، چراکه امسال ۱۰ تیم برای حضور در رقابت‌ها اعلام آمادگی کردند. نخستین مرحله از ششمین دوره مسابقات شیرجه باشگاه‌های کشور با صدرنشینی هما اکسپرس به پایان رسید. مسابقات دور رفت لیگ شیرجه در استخر ۹دی شهید شیرودی تهران برگزار شد و تیم‌های شرکت کننده تا ساعات پایانی شب با هم به رقابت پرداختند. در پایان این مرحله تیم هما اکسپرس با ترکیب شهنام نظرپور و حمید کریمی موفق به کسب ۹۶امتیاز شد و به عنوان صدرنشین دور رفت لیگ شیرجه به کار خود پایان داد. پس از این تیم شهرداری تبریز و نفت تهران به ترتیب با ۸۲ و ۵۶ امتیاز دوم و سوم شدند. در ششمین دوره لیگ شیرجه ۱۰ تیم به نام‌های هما اکسپرس، نفت تهران، شهرداری تبریز، روغن نباتی ویتا، هیئت شنای اصفهان، هیئت شنای کرمانشاه، شیرجه فارس، هیئت شنای استان مرکزی، استخر ۹دی و صنعتی شریف حضور داشتند.

* بهمن؛ کسب یک میزبانی ارزشمند و برگزاری مجمع عمومی

مجمع عمومی سالیانه فدراسیون شنا، شیرجه و واتر‌پلو هم اواخر بهمن‌ماه با حضور نصرالله سجادی، شاهرخ شهنازی و محسن رضوانی به عنوان رئیس فدراسیون در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد. در این مجمع ابتدا محسن رضوانی گزارشی از عملکرد فدراسیون در سال جاری را ارائه کرد و پس از آن روسای هیأت‌های استانی به بیان نظرات خود پرداختند. همچنین در ادامه این جلسه گزارش عملکرد مالی فدراسیون شنا، شیرجه و واتر‌پلو مورد بررسی قرار گرفت و اعضا نظرات خود را در خصوص آن مطرح کردند. گزارش عملکرد مالی این فدراسیون از معدود فدراسیون‌هایی بود که نصرالله سجادی، معاون وزیر ورزش و رئیس مجمع ایرادی نسبت به آن نگرفت.

اعزام تیم ملی شنا و شیرجه به اردوی آمادگی در کویت هم از دیگر برنامه‌های مهم مسئولان در بهمن ماه بود؛ مهدی انصاری، شناگر ملی‌پوش ایران در حاشیه تمرینات تیم ملی و درمورد اعزام به اردوی تدارکاتی کویت گفت: اردوهای تدارکاتی برون مرزی فرصت خوبی برای کسب تجربه است و ما باید از همه فرصت های به دست آمده استفاده کنیم. سروش قندچی دیگر ملی‌پوش شنای ایران هم در ارزیابی خود از اردوی تدارکاتی تیم ملی در کویت گفت: روز به روز به شرایط مطلوب‌تر نزدیک می‌شویم و در وضعیت آمادگی خوبی قرار داریم. جمال چاوشی‌فر، ملی‌پوش شنای ایران هم اظهار داشت: پیشرفت در شنا مرحله به مرحله است و برای رسیدن به آمادگی کامل، به اردوهای برون مرزی نیاز داریم.

کسب میزبانی پنجمین دوره مسابقات توسعه جهانی واترپلو از دیگر افتخارات فدراسیون بود که در بهمن‌ماه حاصل شد. پس از رایزنی‌های مسئولان شنای ایران با نمایندگان فدراسیون جهانی شنا(فینا) میزبانی قطعی پنجمین دوره رقابت‌های واترپلو فینا ترافی به ایران رسید. این مسابقات هر دو سال یکبار بین کشورهای قاره های مختلف خصوصا آسیا، افریقا و امریکا برگزار می شود.

فدراسیون شنای کویت سه بار این مسابقات را میزبانی کرده است. سال های ۲۰۰۷، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ این کشور حاشیه خلیج فارس پذیرای ۱۱تیم از قاره های مختلف بوده است. شهر دمام (عربستان سعودی) هم میزبانی رقابت‌های سال ۲۰۱۱ را عهده داد بود. تا به امروز کشورهای الجزیره، مصر، گواتمالا، جامائیکا، اندونزی، ایران، کنیا، کره، کویت، مراکش، هلند، پرو، فیلیپین، پورتوریکو، عربستان سعودی، سنگاپور، افریقای جنوبی، ترینیداد و توباگو، تایلند، تونس، اروگوئه و ازبکستان در رقابت های توسعه واترپلو فینا ترافی شرکت کرده اند.

 

 

پنجمین دوره این مسابقات هم از ۲۴ تا ۲۹ می ۲۰۱۵ (سوم تا هشتم خرداد ۱۳۹۳) به میزبانی ایران در تهران برگزار می‌شود. در چهار دوره برگزار شده قبل، کشورهای کلمبیا، کویت، عربستان سعودی و ازبکستان توانسته اند به مقام قهرمانی دست یابند. تیم ملی واترپلو ایران هم با کسب یک نشان برنز در سال ۲۰۰۷ و یک نشان نقره در سال ۲۰۱۱ عملکرد خوبی در این رقابت‌ها داشته است.

* اسفند؛ قهرمانی دانشگاه آزاد در لیگ برتر واترپلو

رقابت‌های لیگ شیرجه که تیم هما اکسپرس توانست عنوان قهرمانی دور اولش را کسب کند در دو مرحله برگزار می‌شود. مرحله دوم و پایانی این رقابت‌ها در اواسط اسفند پیش بینی شده تا تکلیف قهرمانی لیگ شیرجه پیش از پایان سال مشخص شود.

مسئولان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در تلاش هستند تا هرچه زودتر سرمربی تیم ملی واترپلو را هم مشخص کنند که رضوانی در این خصوص می‌گوید رانکو پروویچ یکی از گزینه‌های ما است. صحبت‌هایی را با وی انجام داده‌ایم و حضور وی در هر کشوری یک افتخار است. ما سر زمان آمدن و مبلغ قرارداد وی بحث داریم که امیدوارم در اولین فرصت بتوانیم به نتیجه مثبت برسیم.

در اوایل اسفند ماه تیم دانشگاه آزاد اسلامی با شکست فولاد مبارکه سپاهان قهرمان بیست و چهارمین دوره لیگ برتر واترپلو شد. در دیدار پایانی این دوره مسابقات تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی و فولاد مبارکه سپاهان در استخر بین‌المللی ۹ دی مقابل هم قرار گرفتند. این دیدار حساس در نهایت با نتیجه ۱۷ بر ۱۲ به سود دانشگاه آزاد به پایان رسید تا این تیم قهرمان لیگ برتر واترپلو لقب بگیرد. در دیدار رده‌بندی این دوره از مسابقات شهید شهبازی زنجان و نفت امیدیه برابر هم قرار گرفتند که جدال این دو تیم در وقت معلوم با نتیجه ۴ بر ۴ به تساوی کشید. در نهایت ضربات پنالتی تعیین‌کننده برنده این دیدار حساس بود که نفت امیدیه با نتیجه ۱۸ بر ۱۷ بر شهبازی زنجان غلبه کرد. با این نتیجه تیم نفت امیدیه به مقام سوم بیست و چهارمین دوره لیگ برتر واترپلو دست یافت تا نتواند از عنوان قهرمانی دوره گذشته خود دفاع کند.

به هر حال اهالی رشته‌های شنا، شیرجه و واترپلو دوست دارند در سال آینده عملکرد این فدراسیون بهتر از گذشته باشد و البته نگاه مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به این فدراسیون که سه رشته را در خود جا داده است دقیق‌تر باشد.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب