محسن رضوانی: برای میزبانی مسابقات جهانی توسعه واترپلو از بالاترین نهادها درخواست کمک داریم

رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: من با حضور بخش خصوصی در تمام ارکان موافق هستم به جز ورزش های پایه.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ ایسنا نوشت: محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا در نشست خبری خود درباره میزبانی ایران برای مسابقات جهانی توسعه واترپلو ۲۰۱۵، اظهار کرد: هفت کشور درخواست میزبانی این مسابقات را داشتند که ایران و اندونزی کاندیدای نهایی این میزبانی شدند و در نهایت ایران به عنوان میزبان این مسابقات انتخاب شد. در این مسابقات تیم‌های دوم هر قاره شرکت می‌کنند که از آسیا کشورهای کره، سنگاپور ، کویت از اروپا اتریش، انگلیس و مالت و از آمریکا، اروگوئه، کلمبیا ، آرژانتین، پورتوریکو و از قاره آفریقا نیز کشورهای مصر و آفریقای جنوبی کاندیدای حضور در این مسابقات هستند. از نظر تعداد تیم‌های شرکت کننده نیز هیچ افزایشی وجود ندارد و اگر ما هم میزبان این رقابت‌ها نمی‌شدیم با توجه به این که در بازی‌های آسیایی سهمیه‌ای نگرفتیم، نمی توانستیم حضور داشته باشیم.

رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو درباره تضمین ایران به فدراسیون جهانی شنا برای برگزاری این مسابقات، یادآور شد: فدراسیون جهانی قراردادی را به صورت پروتکل برای ما فرستاده که ما باید با مسئول حقوقی فدراسیون درباره آن صحبت کنیم. فدراسیون جهانی از ما تضمینی از شورای امنیت شهر خواسته تا امنیت افرادی که به ایران می‌آیند تضمین شود. در واقع وقتی مسئولان ارشد فدراسیون جهانی و تیم‌های خارجی به یک کشور می‌آیند مسئولیت حفظ و امنیت آنها بر عهده کشور میزبان است. به غیر از این فدراسیون جهانی مبلغی را از ما دریافت می‌کند و همچنین ما را ملزم کرده که از اسپانسرهای فینا تجهیزاتی را دریافت کنیم که همه این مسائل در صورت وجود عزم ملی محقق می‌شود.

رضوانی در ادامه همچنین درباره حمایت بودجه‌ای برای کسب این میزبانی، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ بودجه‌ای از سوی کسی برای ما تامین نشده است، در حالی که شاید بتوان گفت بعد از بازی‌های آسیایی تهران این مسابقات بزرگ‌ترین مسابقاتی است که در ایران برگزار می‌شود. ما احتیاج به تعاملات سازنده داریم و با فضایی که در این مسابقات وجود دارد حامیان مالی باید به فدراسیون شنا کمک کنند. ما از طرف بالاترین نهادها درخواست کمک داریم و رسانه‌ها نیز نقش مهمی در این مسیر دارند. برای برگزاری این مسابقات ما ستادی را تشکیل می‌دهیم که از برخی از ارگان‌ها نمایندگانی باید حضور داشته باشند. از طرف شورای اسلامی شهر ، شورای تامین، وزارت کشور و دولت باید مساعدت‌هایی صورت بگیرد تا بتوانیم یک کار آبرومند انجام دهیم.

وی درباره حضور مربی خارجی برای تیم ملی واترپلو، خاطر نشان کرد: تیم ایران جزو ۲۲ تیم برتر دنیا است و ما با مربی سرشناس دنیا پروویچ صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم دو ماه و نیم قبل از آغاز مسابقات فیناتراپی او را به ایران بیاوریم، در غیر این صورت هم با چند گزینه مطرح خارجی دیگر رایزنی خواهیم کرد. تا آن زمان هم با مربیان ایرانی تمرین‌ها را بعد از لیگ آغاز می‌کنیم. البته پروویچ در حال حاضر در تیم ملی مونته نگرو فعالیت می‌کند و خودش را برای مسابقات کازان روسیه آماده می‌کند. امیدوارم با صحبت‌هایی که با او شده است این مربی به ایران بیاید و ما بتوانیم تا ۲۰۱۸ از او استفاده کنیم. قطعا تیم ما باید در این مسابقات آبرومندانه کار کند و از نظر آمادگی همه چیز باید مهیا باشد. ما در مسابقات آسیایی شایستگی خودمان را نشان دادیم.

رییس فدراسیون شنا، شیرجه، واترپلو درباره امکانات لازم برای برگزاری این مسابقات گفت: استخر ۹دی مشکلات زیادی داشت و در حال حاضر هم برخی از این مشکلات وجود دارد، اما با رایزنی‌هایی که با هیات رییسه و شورای اسلامی شهر صورت گرفته است، گروهی از شهرداری در حال برطرف کردن این مشکلات هستند. ما برای برگزاری این مسابقات تمام جوانب را در نظر گرفته‌ایم. استخر شیرودی هم وجود دارد که ما می‌توانیم در طول این مسابقات از آن استفاده کنیم.

رضوانی درباره توجه وزارت ورزش و جوانان به رشته‌های پایه و پر مدال همچون دوومیدانی و شنا، گفت: من به عنوان یک پیشکسوت و نه به عنوان رییس فدراسیون اعتقاد دارم وقتی از ورزش‌های پایه همچون شنا و دوومیدانی صحبت می‌کنیم باید درباره شرایط همگانی شدن آن نیز صحبت کنیم و باید بر روی این رشته‌ها تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم و نظارت و حمایت بیشتری در آن صورت بگیرد. اگر این توقع وجود داشته باشد که یک فدراسیون به تنهایی کار توسعه را انجام دهد، درست نیست. البته کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان به دلیل مشکلات مالی که دارند در برخی از موارد نمی توانند کمکی کنند به همین دلیل هدف آنها حمایت از ورزش‌هایی است که در المپیک مدال می آورند و یا شانس زیادی برای کسب سهمیه دارند. ما خودمان را به جای وزیر ورزش و جوانان و رییس کمیته ملی المپیک می گذاریم و منتظر گرفتن تمام بودجه و هزینه‌ها از آنها نیستیم. بودجه وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک یکی از راه‌های کسب درآمد است اما نه تنها راه ممکن. البته باید به این ورزش‌ها به عنوان ورزش‌های پایه نگاه ویژه‌ای وجود داشته باشد. البته در این مدت دکتر محمود گودرزی و آقای نصرالله سجادی کمک زیادی برای گرفتن میزبانی این مسابقات کرده‌اند. باید این نکته برای همه جا بیفتد که فدراسیون شنا تنها یک فدراسیون نیست ، بلکه شیرجه و واترپلو نیز زیر مجموعه این فدراسیون است و باید بودجه‌ای متناسب با آن به این فدراسیون تعلق بگیرد. موفقیت در رشته‌های پایه ، موفقیت در کل ورزش کشور است و امیدوارم که در سال‌های آینده شاهد این باشیم که توجهات به چنین رشته‌هایی گسترش یابد.

او در پاسخ به این سوال که تیم شیرجه ایران به کشور چین اعزام می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: طبق نظر کمیته‌ فنی اعزام دو شیرجه‌روی ایران به چین منوط به مسابقات لیگ برتر و اردوی کویت است. طبق برنامه قرار است دو نفر از شیرجه‌روهای ایران ۲۱ روز در کشور چین اردو برگزار کنند تا بر اساس شرایط آنها و نظر کارشناسان مشخص شود که آیا این افراد توانایی گرفتن سهمیه المپیک را دارند یا نه، اما حضور شیرجه‌روهای ایران حتمی است.

رضوانی درباره مشکلات امکانات شیرجه در ایران، تصریح کرد: باید شفاف بگویم که در رشته شیرجه از نظر سخت افزاری دچار مشکل هستیم و امکانات فقط در تهران است، اما آن بدان معنا نیست که کاری انجام ندهیم. ما در پانزدهم اسفند ماه مسابقات قهرمانی کشور شیرجه را در کشور برگزار می‌کنیم که علت تاخیر این موضوع مشکلات سخت افزاری و تراکم مسابقات بود. امیدوارم که مشکلات تجهیزاتی به زودی حل شود.

رییس فدراسیون شنا، شیرجه، واترپلو درباره مسابقات بخش بانوان نیز گفت: در حال حاضر در استخر آزادی مسابقات واترپلوی بانوان در حال برگزاری است و ما تمامی برنامه های بانوان را پیگیری می‌کنیم. من با خانم رباب شهریان صحبت‌های زیادی درباره بخش بانوانمان انجام دادم و تلاش می‌کنیم تا تیم‌های دیگر به کشور ما بیایند و مسابقات نیز در سطح بین‌المللی برگزار شود.

رضوانی درباره مشکل مربوط به ترخیص برخی از تجهیزات فدراسیون شنا از گمرک، تصریح کرد: حدود یک سال است که کانتیرهای اهدایی برای فدراسیون شنا در گمرک وجود دارد در حالی که ما اصلا هیچ هزینه‌ای را برای خرید آنها انجام نداده‌ایم. با آقای کیومرث هاشمی صحبت کرده‌ایم تا این مشکلات رفع شود ، چرا که این کانتینرها به نام کمیته ملی المپیک است و ما نمی‌توانیم کاری در این زمینه انجام دهیم. البته وزیر ورزش و جوانان نیز برای حل شدن این موضوع نامه‌ای را به وزیر اقتصاد داده است تا با پرداخت هزینه ۲۰۰ میلیونی ترخیص کالا، این تجهیزات در اختیار ما قرار بگیرد.

رییس فدراسیون شنا، شیرجه، واترپلو درباره مشکلات مربوط به خصوصی سازی اماکن ورزشی خاطر نشان کرد: این یکی از دغدغه‌های اصلی فدراسیون شنا است. من با حضور بخش خصوصی در همه ارکان موافق هستم به جز بخش ورزش های پایه. امکانات و تجهیزات ورزشی باید به گونه‌ای در اختیار مردم قرار بگیرد که بحث سلامتی آنها در اولویت باشد. ما از طریق مجلس شورای اسلامی هم پیگیری می‌کنیم و با آقای سجادی هم صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم برخی از استخرهای خصوصی که هزینه زیادی دارند را در اختیار خودمان بگیریم. حضور بخش خصوصی در کشور یک اصل است و شاید بتوان گفت که بدون آن برخی از مسائل حرکت پذیر نیست، اما در مورد ورزش پایه این موضوع باید مهندسی شود. استخر آزادی در حال حاضر از درآمدزایی خارج شده ، اما مشکلات دیگر مربوط به استخرهای خصوصی همچنان باقی است و به نظر من یک سرفصل قانونی برای این موضوع باید در نظر گرفته شود. تایید صلاحیت مدیران استخرها باید به فدراسیون واگذار شود. در واقع این نگاه مثبت وجود دارد و باید این تصویب شود که نظارت بر مدیریت تمام استخرها به فدراسیون شنا واگذار شود و وزارت ورزش و جوانان نقش نظارتی را داشته باشد.

رضوانی در ادامه درباره مخالفتش با حضور بخش خصوصی در ورزش پایه گفت: من مخالف کامل بخش خصوصی نیستم، اما ما توقع داریم برای رشته‌هایی که احتیاج به درآمد هستند، تهمیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شود که وزیر ورزش و جوانان نیز هم اعلام کرده است که در برنامه توسعه ششم نگاه ویژه‌ای به این موضوع خواهد داشت. امیدوارم سال آینده هیات‌ها حداقل یک سالن در اختیار داشته باشند.

رییس فدراسیون شنا، شیرجه، واترپلو درباره تعاملاتش برای توسعه شنا در کشور، اظهار کرد: علم برای توسعه شنا باید در کل کشور وجود داشته باشد و ما با دکتر حمیدی و آموزش و پرورش نشست‌هایی را برگزار کردیم تا از این طریق شنا را در کشور توسعه دهیم. وزارت آموزش و پرورش هم باید در این راه مساعدت لازم را انجام دهد.

وی در پایان گفت: ما باید در تمام ارکان همدلی را ایجاد کنیم تا حواشی از بین برود و به پیشرفت برسیم. برخی خود را مالک این رشته می دانند، اما خو‌شبختا‌نه مدتی است که این فضا تلطیف شده و حواشی از بین رفته است. فدراسیون ما با اشخاصی که تلاش می‌کنند در توسعه شنا به ما کمک کنند مشکلی ندارد و امیدواریم با کمک یکدیگر در مسیر توسعه قرار بگیریم. متاسفانه ما با مشکلات و حواشی داخلی پست های مهمی را از دست داده ایم.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب