مداحی فرد: اجماع گروهی نیاز است نه گلخانه ای

رئیس هیئت شنای استان فارس گفت: اگر بخواهیم به صورت حرفه ای پیش برویم و به سطوح بالاتر در آسیا و جهان برسیم نیاز به یک اجماع گروهی و نه گلخانه ای داریم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ محمد کاظم مداحی فرد رئیس هیئت شنای استان فارس درباره طرح تایید صلاحیت فنی مدیران استخرها اظهار کرد: ۳۵ استخر فعال در استان فارس هستند که ۲۴ استخر فقط در شهرستان شیراز وجود دارند. ما در بعد استخرها بازرس های ویژه داریم. در نتیجه هم مربیانی که در حال آموزش دادن شنا و هم برنامه هایشان تحت نظر هیئت شنا است. در حوزه نجات غریق، هیئت نجات غریق استان از نظر امنیتی و فنی پیگیری می کند.
رئیس هیئت شنای استان فارس درباره نوع بهره برداری از استخرها گفت: بهره برداری از این استخرها بیشتر در جهت تفریحی است. ولی برنامه هایی که در یکی دو سال اخیر انجام دادیم و باشگاه ها را تحت عنوان لیگ فعال کردیم و استخرها و مربیان را ملزم کردیم که شناگران زیر ۱۴ سال را سازمان دهی کنند. به نوعی به سمت قهرمان پروری گام برمی داریم.
محمد کاظم مداحی فرد درباره موانع قانونی برای جلوگیری از نظارت هیئت شنای استان ها بر استخرها بیان کرد: اول اینکه پروانه فعالیت هنوز مشخص نیست. یعنی مشخص نیست که به کدام نهاد پروانه استخر داده شود. گاهی می گویند به هیئت نجات غریق، هیئت شنا و گاهی می گویند به اداره کل ورزش پروانه استخرها را می دهیم. این عدم هماهنگی را نشان می دهد. اگر صدور این پروانه ها برعهده هیئت شنا باشد ما شاهد یک سازماندهی خیلی خوب خواهیم بود. چون هیئت شنا و فدراسیون بار آموزشی، تمرینی و هدایت کردن شنای کشور را برعهده دارند. این موضوع موجب می شود که هم برنامه ریزی برای استخرها داشته باشیم و هم اینکه مدیران استخرها یک سری قوانین را رعایت کنند. اگر بخواهیم به صورت حرفه ای پیش برویم و به سطوح بالاتر در آسیا و جهان برسیم نیاز به یک اجماع گروهی است نه گلخانه ای. در غیر این صورت چندگانگی پروانه و عدم هماهنگی باعث ایجاد مشکل می شود.
او درباره پیامدهای عدم نظارت هیئت شناها بر مدیران استخرها گفت: در صورت عدم نظارت، هر استخری به هر نحوی که دوست دارد کار می کند و به چیز دیگری توجه نمی کند. برنامه ریزی ها از چهارچوب اصلی خودش خارج می شود و باعث عدم هماهنگی می شود. مدیر استخر می تواند به مربیانی که در حال آموزش هستند فشار وارد کند چون مربیان نمی توانند از طرف هیئت شنا حمایت شوند و در نتیجه مدیر استخر می تواند هر برنامه ای چه استاندارد و چه غیر استاندارد را انجام دهد که هیچ دستورالعمل خاصی ندارد. بنابراین باید بر مدیران استخرها نظارت داشته باشیم. در سال های گذشته قرار بود که فدراسیون و هیئت شنا این برنامه را در دستور کار خود قرار دهد و اجرا کند. ولی متاسفانه تا الان این کار عملی نشده است.
وی در ادامه افزود: غرق شدن یک اتفاق است یعنی ممکن همه جوانب در نظر گرفته شود ولی باز هم یک نفر غرق شود. ولی در صورت وجود دستگاه نظارتی، این دستگاه می تواند به مدیران استخرها فشار بیاورد تا ضوابط، اصول و استاندارد برنامه های امدادی و کمکی مثل نگهداری مدیریت های، ناجیان غریق قوی را رعایت کنند. منتهی استخرداران به دلیل اینکه اقتصادی فکر می کنند و می خواهند هزینه ها کمتر شود، از ناجیان و مربیان درجه سه و ضعیف استفاده می شود که احتمال این اتفاقات را نیز بالا می برد. ولی اگر صلاحیت فنی مدیران توسط هیئت شنا تایید شود باعث می شود که مربیان و ناجیان غریق با ۱۵ سال سابقه و … برگزیده شوند و کیفیت ها بالا برود مثل راهنمایی و رانندگی که تخلفات را جریمه می کند درنتیجه باعث کاهش تخلفات می شود.
مداحی فرد درباره استانداردهای مورد نظر برای مدیران استخرها خاطر نشان کرد: هیئت های شنا معمولا سابقه قبلی همه عوامل اجرایی را در نظر می گیرند یعنی از اینکه مثلا چه کسی مدیر یک استخر شده و قبلا چه کسی بوده است، خبر دارند و در نتیجه افراد آگاه و توانا روی کار می آیند و افراد غیر آگاه کنار گذاشته می شوند. در صورت عدم نظارت مشخص نمی شود که چه کسی مدیریت استخر را بر عهده دارد.
رئیس هیئت شنای استان فارس درباره همکاری استخرداران بخش خصوصی و هیئت های شنا افزود: بخش خصوصی و استخرداران با هیئت شنای استان ها ارتباط زیادی ندارند. در خیلی از زمینه ها هیچ همکاری ای با همدیگر ندارند. تمام کارهایی که هیئت شنا انجام می دهد فقط توسط استخرهایی است که در اختیار هیئت شنا است چون بقیه استخرداران هر کدام برای خودشان برنامه خاصی دارند.
مداحی فرد درباره پیشنهادات برای جهت دهی مدیران استخرها به سمت قهرمان پروری گفت: به نظرم سازمان دهی و برنامه ریزی کردن برای تمام مجموعه ها از طریق مدیریت ها یعنی هیئت ها بتوانند پروانه سالیانه را تمدید کنند و مدیریت ها بتوانند از کانال و چهارچوب هیئت شنا تایید شوند. یعنی خارج از هیئت شنا نباشند و استخرداران پنج یا شش نفر را به عنوان مدیر معرفی کنند و هیئت شنا بهترین نفر را انتخاب کند. برگزاری جلسات سالیانه مدیران و استخرداران با هیئت شنا، انتقال قوانین جدید فدراسیون به مدیران و استخرداران می تواند موثر باشد چون در حال حاضر استخرداران فقط به منافع شخصی خود فکر می کنند، مالیات درستی نمی دهند، عوارض درستی نمی دهند و استخرداران با درآمدهای کلانی که دارند عملا هیچ کاری انجام نمی دهند و هیچ تیمی را تشکیل نمی دهند. درهیچ مسابقه ای شرکت نمی کنند و هیچ کمکی به هیئت ها نمی کنند. اگر پروانه استخرها را در اختیار هیئت شنا قرار بدهند در این صورت استخرداران ملزم اند که اصول را رعایت کنند و تابع می شوند چون در غیر این صورت هیئت شنا پروانه آن ها را صادر نمی کند.
وی در پایان تاکید کرد: اگر بخواهیم به صورت حرفه ای پیش برویم و به سطوح بالاتر در آسیا و جهان برسیم نیاز به یک اجماع گروهی است نه گلخانه ای. ما باید از همین الان برای چهار سال آینده برنامه و سازماندهی داشته باشیم و عدم هماهنگی ها از بین برود، مدیران کمتر جابه جا شوند و تغییر کنند. با این کار برنامه کاربردی، زمان بندی و اجرایی تغییر می کند و هر مدیری یک نگرش جدیدی را در پیش می گیرد. همچنین یک سری اختیارات و برنامه های مثبت برای هیئت ها در نظر گرفته شود و به آن ها اجازه داده شود که با اختیار خودشان این کارها را انجام دهند. هیئت ها بازوان اداره کل ورزش هستند و اگر سلسله مراتب رعایت شود و امور به طور تخصصی به هیئت شنا داده شود نوع نگاه ها مثبت تر می شود و فعالیت ها به نحو احسن انجام می پذیرد. علاوه بر این اگر بودجه نباشد برنامه ها به خوبی پیش نمی رود و در اجرا دچار مشکل می شویم.
انتهای پیام

image_printپرینت مطلب