می توانیم محور استعداد یابی را به باشگاهها واگذار کنیم/ ارتباط منطقی بین وزارت ورزش و کمیته المپیک ایجاد شود

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، غلام رضا جعفری سرپرست فدراسیون شنا در مورد وظیفه فدراسیون در خصوص بحث استعداد یابی گفت:در چارچوب اساسنامه وزارت ورزش این وظیفه به فدراسیون‌ها محول شده است و بر همین اساس روسای فدراسیون‌ها نمی‌توانند خود را فارغ از مسئولیت‌هایی بدانند که مطابق اساسنامه به آن‌ها تکلیف شده است. از نظر من رییس فدراسیون باید از تمام پتانسیل‌ها و توانمندی‌های مجموعه‌های مرتبط برای توسعه بحث استعدادیابی استفاده کند و با تعامل سازنده با سایر ارگان‌های مکلف و مرتبط مثل آموزش و پرورش زمینه استعدادیابی اصولی، فراگیر و علمی را فراهم کند،و ما در فدراسیون در نظر داریم که در قالب دپارتمان‌های مختلف در آکادمی ملی شنا زمینه توسعه روند استعدادیابی را فراهم کنیم. در این پروسه، فرآیند استعدادیابی باید متناسب با رشته مربوطه تدوین شود که متاسفانه در شرایط حاضر هنوز فرصت استقرار پیدا نکرده است. در بعضی از استان‌ها همچنان با معذوریت‌هایی برای بهره‌برداری از استخرها مواجه هستیم و استخرها بعضا به هیات‌های سایر رشته‌های ورزشی اجاره داده شده است. به نظر من با مدیریت صحیح در بهره‌برداری از امکانات سخت‌افزاری هیات‌های استانی و جذب بخش خصوصی می‌توانیم محور استعدادیابی را به باشگاه‌های خصوصی واگذار کنیم. متاسفانه در حال حاضر هیات‌های استانی وظیفه باشگاه‌داری را انجام می‌دهند و اما با جذب بخش خصوصی به این حوزه مسلما شاهد ایفای نقش فعال‌تر توسط باشگاه‌ها خواهیم بود.
جعفری که با خبرنگار دانشجویان ایران(ایسنا)گفتگو کرده، افزود:خصوص بحث پیکر سنجی گفت:قطع به یقین با توجه به شرایط خاص هر رشته ورزشی فدراسیون‌ها باید برای استعدادیابی در چارچوب ضوابط علمی به شناخت برسند و ما مکلف هستیم تا از فرآیند علمی استفاده کنیم. در بعد کلان اگر برای هر رشته ورزشی استانداردسازی شود می‌توانیم شاهد حرکت رو به رشد در این حوزه باشیم. ما نیز در قالب آکادمی شنا به دنبال این هستیم که با تعامل با حوزه علمی ظرفیت‌سازی کنیم و به این مهم دست یابیم. از نظر من هرچه دامنه استعدادیابی بر بعد همگانی گسترده‌تر باشد شاهد حضور پررنگ‌تر قهرمانان خواهیم بود. برای مثال وقتی در کشور چین یک میلیون نفر در سطح بالای یک رشته ورزشی فعالیت می‌کنند گزینش ١۰۰ ورزشکار برای بعد قهرمانی کار سخت و دشواری نیست.
وی در پایان برای تربیت قهرمانان در آینده خاطر نشان کرد:باید در بحث کلان ارتباط منطقی بین مجموعه‌های مرتبط و موسسات علمی و دانشگاهی باشد و در حوزه اجرایی دستاوردها به صورت مستمر و منظم عمل شود. همچنین باید به بحث کیفیت آموزش توجه ویژه داشته باشیم. در حال حاضر مربی‌هایی در رشته‌های زیرمجموعه فدراسیون‌ فعالیت می‌کنند که سال‌ها دوره بازآموزی را گذرانده‌اند و با داشته‌های ٢۰ سال قبل خود فعالیت می‌کنند. برای توسعه ورزش باید علاوه بر استفاده از پتانسیل و توان داخل از دانش خارجی نیز استفاده کرد و با بومی‌سازی روش‌های نوین علمی و همچنین داشتن ضوابط و قوانین شفاف و منابع مالی پایدار در این راستا گام برداریم.

image_printپرینت مطلب