نتایج کامل روز هشتم ورزش های آبی المپیک/ رکورد ١٠٠متر کرال پشت مردان جهان در شب خداحافظی طلایی فلپس شکست

در هشتمين روز از مسابقات ورزش‌های آبی المپیک، رقابت هاي شنا با جابجايي ركورد ١٠٠متر آزاد مردان و اضافه شدن يك طلا به مجموع ٢٧مدال مايكل فلپس پرافتخارترين ورزشكار تاريخ المپيك به پايان رسيد.

واترپلو، سی و یکمین دوره المپیک تابستانی از جمعه (۱۵ مرداد ۱۳۹۵) با برگزاری مراسم افتتاحیه رسما آغاز شد.

ورزش های آبی حاضر در رقابت ها از شنبه (۱۶ مرداد ۱۳۹۵) مسابقاتشان آغاز شد. فدراسیون جهانی ورزش‌های آبی (فینا) که فدراسیون شنای ایران زیر مجموعه آن قرار دارد در المپیک امسال پنج رشته دارد. این رشته ها شنا، شیرجه، واترپلو، شنای موزون و شنای آب‌های آزاد هستند.

در روز هفتم این رقابت‌ها مسابقات شنا و شیرجه  برگزار شد.

 

شنا؛ خداحافظی فلپس از المپیک  با کسب ٢٣ مدال طلا در شب رکوردشکنی هم تیمی اش

روز هشتم أخرین روز شنای المپیک بود. در این روز مسابقات مرحله مقدماتی برگزار نشد و بامداد امروز (یکشنبه) چهار فینال تکلیف برترین ورزشکاران این رشته را مشخص کرد. ابتدا فینال ۵٠ متر آزاد زنان برگزار شد و پرنیل بلوم دانمارکی با زمان ٢۴ ثانیه و ٧صدم ثانیه اول شد. پس از او شناگرانی از آمریکا و بلاروس دوم و سوم شدند.

دومین فینال  به سنگین ترین رویداد شنای جهان در استخر اختصاص داشت. ١۵٠٠ متر شنای ورزشکاران مرد که جرجیو پالترینری ایتالیایی در آن طلایی شد. شناگر ایتالیایی که رکورددار این ماده در استخرهای مسافت کوتاه هم هست در تنها مسابقه المپیکیش خوش درخشید و با رکورد ١۴ دقیقه و ٣۴ ثانیه و ۵٧ صدم ثانیه یک طلا به کاروان ورزشی کشورش هدیه داد. پس از او کونور جگر آمریکایی و گابریل دوی ایتالیایی دوم و سوم شدند.

دو فینال باقی مانده مهم ترین رقابت های المپیک بود. ۴در١٠٠متر مختلط زنان و مردان مطابق انتظارات محلل درخشش آمریکایی ها شد.

ابتدا تیم زنان آمریکا با رکورد ٣دقیقه و ۵٣ثانیه و ١٣ صدم ثانیه بالاتر از استرالیا  و دانمارک قرار گرفت تا کار شناگران زنِ جهان در ریو ٢٠١۶ رسما به پایان برسد.

آخرین فینال اما از چند نظر حائز اهمیت بود. نخست اینکه این فینال آخرین حضور پرافتخارتین ورزشکار تاریخ المپیک در استخر مسابقات بود. دوم اینکه تیم پرقدرت بریتانیا به لطف حضور رکورددار جهان در ١٠٠متر قورباغه مدعی مدال طلا به حساب می آمد. اما شروع مسابقه کمی غیرقابل پیش بینی بود. رایان مورفی که چند روز پیش  طلای ١٠٠متر کرال پشت المپیک را برای آمریکا بدست آورده بود در این مسابقه علاوه بر پیش انداختن تیمش با یک شنای خوب، رکورد جهان و المپیک را هم شکست. مورفی ١٠٠متر را در ۵١ ثانیه و ٨۵ صدم ثانیه کرال پشت رفت تا آمریکا در همان آغاز راه دو ثانیه از بریتانیا پیش بیفتد. دومین شنا محل درخشش رکورددار جهان در ١٠٠متر قورباغه شد. آدام پیتی بریتانیایی در این ماده با زمان ۵۶ثانیه و ۵٩صدم ثانیه علاوه بر جبران عقب افتادگی کشورش شانس قهرمانی را هم برای بریتانیایی ها زنده کرد. سومین شنا پروانه بود. جایی که المپیک برای آخرین بار شانس دیدنِ مایکل فلپس را داشت. اسطوره جهان شنا در آخرین مسابق حرفه ایش هم خوش درخشید و با زمان ۵٠ ثانیه و ٣٣ صدم و یک ثانیه بهتر از جیمز گای بریتانیایی بار دیگر آمریکا را در این مسابقه با فاصله پیش انداخت. آخرین شنا هم ١٠٠ متر آزاد بود و نیتن آدرین با یک شنای بی نقص رکورد ۴۶ثانیه و ٧۴ صدم ثانیه را ثبت کرد و اسکات بریتانیایی هم هرچه تلاش کرد به او نرسید. در پایان تیم آمریکا با بیش از یک ثانیه اختلاف دیوار استخر را لمس کرد تا بیست و سومین طلای المپیک را به مایکل فلپس هدیه بدهد.

این آخرین مسابقه شنا در استخر مجموعه ورزشهای آبی شهر ریودژانیرو بود. از فردا مسابقات شنای موزون در این استخر آغاز می شود.

روز گذشته هم مرحله نیمه نهایی مسابقات شیرجه و ادامه دور گروهی واترپلو زنان پیگیری شد.

 

 

نتایج کامل روز هشتم ورزش‌های آبی المپیک ریو: 

شنا:

۵٠ متر آزاد  زنان:

  1. پرنیل بلوم از دانمارک- ٢۴.٠٧
  2. سیمون مانوئل از آمریکا- ٢۴.٠٩
  3. آلیاکساندرا هیراسیمن- ٢۴.١١

 

١۵٠٠ متر آزاد مردان:

  1. جرجیو پالترینری از ایتالیا- ١۴:٣۴.۵٧
  2. کونور جگر از آمریکا- ١۴:٣٩.۴٨
  3. گابریل دتی از ایتالیا- ١۴:۴٠.٨۶

 

۴در ١٠٠متر آزاد زنان:

  1. آمریکا- ٣:۵٣.١٣
  2. استرالیا- ٣:۵۵.٠٠
  3. دانمارک- ٣:۵۵.٠١

 

۴در١٠٠متر مردان:

  1. آمریکا- ٣:٢٧.٩۵ (رکورد جهان و المپیک در ١٠٠متر کرال پشت توسط آدام مورفی ۵١.٨۵)
  2. بریتانیا- ٣:٢٩.٢۴
  3. استرالیا- ٣:٢٩.٩٣

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.