نتایج کامل روز چهارم ورزش‌های آبی المپیک ریو/ این فلپس تمام نشدنی…

در چهارمین روز از مسابقات ورزش‌های آبی المپیک، مایکل فلپس دو طلای دیگر گرفت و مجموع مدالهای طلایش را به عدد باورنکردنی 21 رساند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛  سی و یکمین دوره المپیک تابستانی از جمعه (۱۵ مرداد ۱۳۹۵) با برگزاری مراسم افتتاحیه رسما آغاز شد.

ورزشهای آبی حاضر از شنبه (۱۶ مرداد ۱۳۹۵) مسابقاتشان آغاز شد. فدراسیون جهانی ورزش‌های آبی (فینا) که فدراسیون شنای ایران زیر مجموعه آن قرار دارد در المپیک امسال پنج رشته دارد. این رشته ها شنا، شیرجه، واترپلو، شنای موزون و شنای آب‌های آزاد هستند.

در روز سوم این رقابت‌ها مسابقات شنا و شیرجه برگزار شد.

 

این فلپس تمام نشدنی…

دیشب و بامداد امروز شناگران در ۱۱  ماده مسابقه شرکت کردند. طبق روال گذشته عصر دیروز رقابت های مرحله مقدماتی و بامداد امروز مسابقات مرحله نیمه نهایی و فینال برگزار شد.

در مهم‌ترین اتفاق مرحله مقدماتی علاوه بر مشخص شدن فینالیست‌های ۴ در ۲۰۰متر آزاد تیمی، آریا نسیمی شاد تنها نماینده شنای ایران در ۲۰۰متر قورباغه به آب زد و با ثبت زمان  ۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه و ۱۸ صدم ثانیه به کار خود پایان داد.

بامداد امروز (چهارشنبه) هم فینال چهار ماده و نیمه نهایی سه ماده برگزار شد. با برگزاری مسابقات مرحله نیمه نهایی چهره راه یافتگان به فینال در ۱۰۰متر آزاد و ۲۰۰ متر قورباغه مردان و ۲۰۰متر پروانه زنان مشخص شد. مهم ترین اتفاق مرحله نیمه نهایی شکسته شدن رکورد المپیک در ۲۰۰متر قورباغه بود. در دسته نخست نیمه نهایی این ماده “ایپی واتانابه” ژاپنی با ثبت رکورد دو دقیقه و هفت ثانیه و ۲۲ صدم ثانیه علاوه بر رزرو کردن خط چهار فینال رکورد المپیک را هم شکست. مسابقات فینال این سه ماده بامداد فردا به وقت تهران برگزار می‌شود.

مسابقات فینال صبح امروز (به وقت تهران) با ۲۰۰متر آزاد شروع شد. جایی که کیتی لدکی شناگر ۱۹ ساله و بی نظیر آمریکا بار دیگر طلا گرفت و قدرتش را به رخ رقیبان کشید. لدکی ۲۰۰متر را یک دقیقه و ۵۷ ثانیه و ۷۳صدم ثانیه شنا کرد تا دومین طلای المپیک ریوی خود را کسب کرده باشد. او یک نقره هم از حضور در ۴ در ۱۰۰ متر آزاد بدست آورده است. او مدعی اصلی کسب طلا در ۸۰۰متر آزاد و به احتمال زیاد ۴ در ۲۰۰متر آزاد تیمی هم هست. پس از او رقیب دیرینه‌اش سارا شوستروم سوئدی با فاصله ۳۵ صدم ثانیه‌ به نشان نقره رسید. در این ماده اما مکیون از استرالیا سوم شد و پرچم دار کاروان ورزشی ایتالیا یعنی فدریکا پلگرینی عنوانی بهتر از چهارمی بدست نیاورد.

 

دومین فینال یکی از مهم ترین مسابقات تاریخ المپیک بود. جایی که مایکل فلپس رکورددار جهان و المپیک برای پس گرفتن عنوان قهرمانیش در ماده ۲۰۰متر پروانه مسابقه می‌داد. او سال ۲۰۱۲ با اشتباه محاسباتی در فینیش طلا را با نقره عوض کرده بود و به دنبال انتقام گرفتن از چد لکلاس آفریقای جنوبی بود. فلپس مثل همیشه بینظیر بود اما رقیبان دیرینه اش درخشش سابق را نداشتند تا پس از او شناگرانی از ژاپن و مجارستان دوم و سوم شوند. مایکل فلپس در این ماده با ثبت زمان ۱:۵۳.۳۶ بیستمین طلای المپیکیش را گرفت. پس از او ماتاسو ساکای و تاماس کندرسکی با ۴ و ۲۶ صدم ثانیه اختلاف به نشان نقره و برنز رسیدند. چد لکلاس مدافع عنوان قهمانی هم عنوانی بهتر از چهارمی بدست نیاورد.

1908194-40159641-2560-1440

سومین فینال  ۲۰۰متر مختلط زنان بود. جایی که کاتینکا هوسزو شناگر فوق‌العاده مجارستانی تعداد طلاهای خو د و رتبه کشورش  را به عدد سه رساند. بانوی آهنی برای کسب طلای این ماده مجبور به شکستن رکورد المپیک هم شد. هوسزو ۲۰۰متر را در دو دقیقه و شش ثانیه و ۵۸صدم ثانیه شنا کرد تا با بهبود رکورد المپیک سومین طلایش را کسب کرده باشد. با این رکورد هوسزو در صدر جدول مدال آوران المپیک و در کنار فلپس قرار گرفت. پس از هوسزو مجارستانی، اوکانر و دیرادو از بریتانیا و آمریکا دوم و سوم شدند. این شناگر مجارستانی ۲۷ ساله است و در چهارمین تجربه المپیکیش حضور دارد. او در سه دوره پیش هیچ مدالی کسب نکرده بود.

f1e37042562eb906b28458c324ba4454

در آخرین فینال بار دیگر نوبت درخشش مایکل فلپس بود. ماده سنگین ۴ در ۲۰۰ متر آزاد تیمی درحالی شروع شد که فلپس مثل ماده ۴ در ۱۰۰متر آزاد در دور مقدماتی برای آمریکا شنا نکرد و خسته از فینال سنگین ۲۰۰متر پروانه هم بود. او به همراه دوست و البته رقیب دیرینه‌اش رایان لاکتی و کونور دایر و فرانسیس هاس ترکیب آمریکا را تشکیل دادند. در مسابقات جهانی کازان ۲۰۱۵ آمریکایی ها درحالی که تا ثانیه های پایانی از بریتانیا پیش بودند با شنای فوق العاده جیمز گای مواجه شدند و طلا را از دست دادند. در آن مسابقه لاکتی آخرین شناگر آمریکا بود. حال و در ریو ۲۰۱۶ به تشخیص کادر فنی و در رأس آن باب بومن (مربی سالهای دور فلپس) فلپس چهارمین شناگر آمریکا بود و باید از پس گای بر می‌آمد. در این مسابقه ابتدا کونور دایر به آب زد و با ثبت زمان ۱:۴۵.۲۳ آمریکا از رقیبان پیش افتاد. تا اینجای کار ژاپن به لطف شنای خوب کاسوکه هاگینو نزدیکترین تعقیب کننده آمریکا بود. در ادامه فرانسیس هاس با شنای بینظیرش در زمان ۱:۴۴.۱۴ بیش از یک ثانیه از سایر رقبا سریعتر بود تا آمریکا در نیمه راه اختلاف معناداری پیدا کند. دو شناگر پایانی این کشور رایان لاکتی و مایکل فلپس ۳۱ ساله بودند. ابتدا لاکتی ۲۰۰متر را در ۱:۴۶.۰۳ شنا کرد و با لمس دیواره استخر اسطوره جهان شنا وارد آب شد. مایکل فلپس باید بیش از همه حواسش به جیمز گای از بریتانیا می‌بود. فلپس با رکورد ۱:۴۵.۲۶ به کارش پایان داد و آمریکا با اقتدار و فاصله‌ای ۳ ثانیه ای اول شد. شنای خوب جیمز گای در ۲۰۰ متر پایانی و رکورد ۱:۴۴.۸۵ هم کمکی به بریتانیا برای طلای المپیک نکرد و فقط جایگاه سوم را به دوم تغییر داد. پس از این دو کشور ژاپنی‌ها که تا دور آخر در رده دوم بودند به نشان برنز بسنده کردند.

تیم 4 در 200 متر آمریکا قهرمان المپیک ریو 2016
تیم ۴ در ۲۰۰ متر آمریکا قهرمان المپیک ریو ۲۰۱۶

 

این سومین طلای مایکل فلپس در المپیک امسال و بیست و یکمین طلای او در چهار المپیک بود (او در المپیک ۲۰۰۰ با ۱۵ سال سن مدالی کسب نکرده بود). پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک در ۳۱ سالگی همچنان در بهترین فرم بدنی است و این شانس را دارد که باز هم به تعداد مدالهایش در ماده های ۱۰۰متر پروانه، ۲۰۰متر مختلط انفرادی و ۴ در ۱۰۰متر مختلط تیمی بیفزاید. مایکل فلپس در سه دوره المپیک پیشین در ۱۰۰متر پروانه و ۲۰۰متر مختلط انفرادی طلا گرفته است و این شانس هم هست که در چهار المپیک متوالی در یک ماده طلایی شود که رکوردشکنی دیگری برای او خواهد بود. امری که برای پرافتخارتین ورزشکار تاریخ المپیک عادی شده است.

 

سومین طلای شیرجه هم به چین رسید

روز گذشته پس از دور مقدماتی مسابقات شنا در مجموعه ورزشهای آبی ریو، استخر ماریا لنک محل برگزاری فینال شیرجه دونفره از سکوی ۱۰ متر زنان بود. طلای این ماده هم مثل دو فینال  قبلی شیرجه به چینی ها رسید. رولین چن و هیوکسا لیو در این ماده با امتیاز ۳۵۴.۰۰ طلایی شدند. پس از این دو، جان هونگ چیونگ و پاندلا رینونگ پانگ از مالزی با ۳۴۴.۳۴ به نشان نقره رسیدند و مگان بنفیتو و روزلین فیلیون کانادایی با ۳۳۶.۱۸ امتیاز بر سکوی سوم ایستادند.

 

با این حساب پرونده روز چهارم  ورزش‌های آبی در المپیک ریو مثل روز گذشته با تقسیم مدالهای طلا بین آمریکا، چین و مجارستان تمام شد.

در ادامه مسابقات شنا، امروز (چهارشنبه) فینال ماده های ۲۰۰متر قورباغه مردان، ۲۰۰متر پروانه زنان، ۱۰۰متر آزاد مردان  و ۴ در ۲۰۰متر آزاد زنان برگزار می‌شود. همچنین برگزاری فینال ماده شیرجه هماهنگ دو نفره مردان از تخته ۳متر دیگر رویداد ورزش‌های آبی در روز پنجم است. در ادامه مسابقات واترپلو هم شش دیدار در بخش مردان برگزار می‌شود.

L9krmTtI

 

نتایج کامل روز چهارم ورزش‌های آبی المپیک ریو: (سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵)

شنا:

۲۰۰ متر آزاد زنان:

  1. کیتی لدکی از آمریکا- ۱:۵۳.۷۳
  2. سارا شوسترم از سوئد– ۱:۵۴.۰۸
  3. اما مکیون از استرالیا- ۱:۵۴.۹۲

 

۲۰۰متر پروانه مردان:

  1. مایکل فلپس از آمریکا- ۱:۵۳.۳۶
  2. ماتاسو ساکای از ژاپن- ۱:۵۳.۴۰
  3.  تاماس کندرسکی از مجارستان – ۱:۵۳.۶۲

 

۲۰۰متر مختلط انفرادی زنان:

  1. کاتینکا هوسزو از مجارستان- ۲:۰۶.۵۸ (رکورد المپیک)
  2. سیبان-ماری اوکانر و از بریتانیا- ۲:۰۶.۸۸
  3. مایا دیرادو از آمریکا- ۲:۰۸.۷۹

 

۴ در ۲۰۰متر آزاد مردان:

  1. آمریکا ( کونور دایر، فرانسیس هاس، رایان لاکتی و مایکل فلپس ) – ۷:۰۰.۶۶
  2. بریتانیا (استیفن مایلن، داناکان اسکات، دن والاس و جیمز گای)- ۷:۰۳.۱۳
  3. ژاپن (کاسوکه هاگینو، نایتو اهارا، یوکی کوبوری و تاکاشی ماتسودا)- ۷:۰۳.۵۰

 

شیرجه:

هماهنگ دو نفره زنان  از سکوی ۱۰ متر:

  1. چین (رولین چن – هیوکسا لیو)- ۳۵۴.۰۰  امتیاز
  2. مالزی (جان هونگ چیونگ – پاندلا رینونگ پانگ) – ۳۴۴.۳۴  امتیاز
  3. کانادا (مگان بنفیتو – روزلین فیلیون)- ۳۳۶.۱۸  امتیاز

 

انتهای پیام

 

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.