نورالدین طالبی: زحمات رضوانی در فدراسیون شنا دیده نمی‌شود

کاپیتان سابق تیم‌های ملی شنا و واترپلو گفت: باید پشتکار بسیار زیادی برای پیشرفت این ورزش داشته باشیم اما زحمات رضوانی در فدراسیون شنا دیده نمی‌شود.

حمیدرضا نقیبی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیجه و واترپلو، به نقل از خبرگزاری آنا، نورالدین طالبی پیشکسوت شنای ایران که هشتاد و سومین بهار عمرش را پشت سر می‌گذراند، کماکان در شرایط خوبی قرار دارد و ورزش را رها نکرده است. او که همواره زندگی‌اش را صرف ورزش کرده، امیدوار است که حمایت بیشتری از رشته‌های آبی و دیگر رشته‌های ورزشی شود.

نورالدین طالبی در خصوص اینکه چگونه وارد ورزش شنا شد، به خبرنگار ورزشی آنا عنوان کرد: سال ۱۳۳۷ ملی‌پوش شنا شدم. ۱۳ سال در تیم ملی حضور داشتم و چند سالی هم کاپیتان بودم. سپس چهار سال کاپیتان تیم ملی واترپلو بودم و در بازی‌های آسیایی تهران به عنوان چهارم رسیدیم. در مجموع در ۲۲۰ مسابقه داخلی و خارجی شرکت کردم و پس از بازنشستگی نیز ورزش را رها نکردم.

وی افزود: به دعوت رئیس فدراسیون وقت در سال ۷۷ که آقای مرادی بودند، کمیته شنای پیشکسوتان را تشکیل دادیم و از قهرمانان نهادهای مختلف کشور دعوت کردیم تا طبق مقررات فدراسیون جهانی شنا (فینا) که برای ۲۵ سال به بالا مسابقاتی تشکیل می‌شود، در استخرها و آب‌های آزاد مسابقات را برگزار کنیم. البته که در جهان تا ۱۰۰ سالگی این مسابقات هست ولی در ایران تا ۸۰ سالگی وجود دارد که این مسابقات بیشتر برای سلامتی و جنب و جوش است تا انسان دچار رخوت نشود و خوشبختانه موفق بودیم.

پیشکسوت شنا یادآور شد: متأسفانه در ۱۲ سال اخیر وزارت ورزش که به‌جای سازمان تربیت‌بدنی منصوب شده، هزینه‌ها را قبول نمی‌کند و مسابقات به صورت فتح جام برگزار می‌شود، که در مسابقات با جام، هزینه‌ها بر عهده ورزشکار می‌افتد و به خاطر بحران شدید اقتصادی حاکم بر جامعه، هر سال با کمبود شرکت‌کننده مواجه هستیم و دست و پا شکسته مسابقات برگزار می‌شود که در قالب رقابت‌های قهرمانی کشور، یادواره‌ها و مسابقاتی چون ۲۲ بهمن است. البته مسابقات غیررسمی هم داریم.

وی ادامه داد: پس از نابودی ویروس کرونا امیدواریم که شاهد افزایش شرکت‌کننده باشیم به شرطی که حمایت‌های مالی هم باشد و تا زمانی که حمایت مالی از مسابقات صورت نگیرد، به صورت فرمالیته شاهد برگزاری مسابقات هستیم و بسیاری از علاقه‌مندان نمی‌توانند در رقابت‌ها حضور یابند.

طالبی در خصوص عملکرد محسن رضوانی و دیگر اعضای فدراسیون شنا عنوان کرد: آقای رضوانی که کاپیتان تیم ملی واترپلو هم بوده‌اند، به دنبال برداشتن گام‌های بزرگی هستند ولی بودجه کافی به فدراسیون شنا داده نمی‌شود درآمدزایی این فدراسیون هم کم است. مسلماً اگر این فدراسیون حمایت شود، شرایط مساعد خواهد شد ولی در حال حاضر هم حتی استخرهای آزادی و ۹ دی هم به صورت کامل در اختیار فدراسیون نیست و اجاره پرداخت می‌شود. در چنین شرایطی نمی‌توانیم امید زیادی داشته باشیم که با کسب سهمیه  راهی المپیک شویم.

وی افزود: از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران ما ۸۰ شناگر عالی هم نداریم. نهایتاً ۲۵ نفر هستند که شنا را در سطح ملی حرفه‌ای انجام می‌دهند و باید پشتکار بسیار زیادی برای پیشرفت این ورزش داشته باشیم ولی با چنین روندی زحمات فدراسیون دیده نمی‌شود . البته شاید در واترپلو بتوانیم مدال برنز بگیریم ولی در شیرجه و شنا نیاز به بودجه کافی برای پیشرفت است. امیدوارم وزارت ورزش و جوانان هم سرفصلی را برای پیشکسوتان فراهم کند تا آنها بتوانند در مسابقات مختلف شرکت کنند.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.