نگاهی به دستاوردهای برگزاری سی امین دوره لیگ واترپلو

با وجود تمام دشواری های ناشی از پاندمی کرونا رقابت های لیگ برتر واترپلو 1399 با دستاوردهای زیادی همراه بود.

مسعود موسوی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ سرانجام بعد از وقفه ای حدودا یک ساله و تعطیلی استخرهای سراسر کشور به دلیل شیوع کرونا ، با درخواست محسن رضوانی ریاست فدراسیون شنا مبنی بر بازگشایی استخرها و آغاز زقابتهای ورزشهای آبی کشور و موافقت ستاد مقابله با کرونا در ورزش و البته به شرط رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی ، سی امین دوره لیگ برتر واترپلوی کشور با حضور پنج تیم و به صورت متمرکز در استخر آزادی تهران آغاز شد و پس از پنج روز رقابت تیم های شرکت کننده برای کسب موفقیت در این بازیها، با قهرمانی تیم دانشگاه آزاد اسلامی به پایان رسید.

جهت برگزاری  این رقابت ها ،دغدغه های زیادی  از لحاظ رعایت مسائل بهداشتی وجود داشت تا آنجا که محسن رضوانی ریاست فدراسیون شنا طی مصاحبه ای اعلام کرد بشدت پیگیر بازگشایی استخرها و اغاز رسمی رقابت های ورزشی در رشته های آبی هستم اما مانند یک پدر نیز نگران بوده و در تلاش هستیم تا با رعایت حداکثری تمامی پروتکل های بهداشتی ،مسابقات مختلف را برگزار کنیم.

این دغدغه بجا و دلسوزانه کلیه دست اندرکاران  فدراسیون شنا در برگزاری رقابتهای لیگ  برتر واترپلو تا انجا جدی گرفته شد که  مسئولان تیمهای شرکت کننده  بر طبق مقررات و قانون بازیها  ،موظف  بودند قبل از هر بازی نتیجه منفی  تست  کرونای یکایک بازیکنان را ارائه داده و  فقط به این ترتیب مجوز بازی برای بازیکن  و در نهایت تیم های شرکت کننده صادر می شد.

در ارتباط با برگزاری مطلوب سی امین دوره لیگ  واترپلو ، همچنین نبایستی نقش  کمیته فنی واترپلو فدراسیون و کمیته اجرایی این رقابت ها را نادیده گرفت که به شکلی  منظم  وحساب شده و با رعایت تمامی اصولی بهداشتی ،مناسب ترین  شرایط را برای برگزاری سی امین دوره لیگ برترواترپلو فراهم کردند.

اما جدا ازابراز خرسندی بخاطر برگزاری موفق این بازیها،رقابتهای فوق از جنبه های مهم دیگری حائز اهمیت و ارزش بود که به تعدادی از این موارد اشاره می شود.

اولین نکته مهم در ارتباط با برگزاری این رقابتها،ادای احترام به چهره ای سرشناس و فقید یک سال گذشته رشته های شنا و واترپلو کشور بود ،پیشکسوتانی نظیر منصور گروسی ،حیدر شونجانی،ایرج حیات داوودی و ایرج رئوف آذر که تاثیر یکیایک این عزیزان فقید را دررشد و اعتلای ورزش واترپلو ی کشور نمیتوان نادیده گرفت و همانگونه که اشاره شد  در روز پایانی این رقابتها  با اهدا گل توسط کلیه تیم های شرکت کننده از این عزیزان از دست رفته ، تجلیل به عمل امد.

از سوی دیگر ،طبق آخرین دستور العمل  های صادره و اعلام شده رسانه ای مسئولان فدراسیون شنا ، دورنمای فعالیت های تیم ملی واترپلو کشور در شرایط کنونی ،حضور ی موفق در بازیهای اسیایی آتی اعلام شده است به این شکل  که  تیم ملی واترپلوی با امادگی بالا در این بازیها حاضر شده و ضمن تکرار مقام سومی خود در سطح قاره اسیا ،نیم نگاهی هم به سکوی دوم این رقابت ها و کسب مدال نقره داشته باشد ، که با این دورنما  برگزاری سی امین دوره رقابتهای لیگ برتر واترپلوی کشور اهمیت بیشتر و خاص تری پیدا می کرد و به همین دلیل بود که الکساندر چیریچ سر مربی صربستانی تیم ملی واترپلو ایران در تهران حضور یافته و یکی از ناظران  مهم این رقابتها بود، به این ترتیب هم واترپلویئست های شرکت کننده تیم های حاضر در لیگ واترپلو با انگیزه دو چندان از حضور چیریچ و دیده شدن توسط وی ، تلاش کردند تا به بهترین شکل قابلیت های ورزشی خود را نشان دهند  و هم چیریچ به شکلی عینی و شفاف توانست با تماشای کلیه رقابتهای این مسابقات ، ارزیابی دقیقی از یکایک ملی پوشان و در کل تیم ملی واترپلو کشور داشته  و برنامه ریزیهای اصولی تیم تحت نظر خود را برای  موفقیت در رقابتهای اسیایی تدارک ببیند  .

سومین نکته  این رقابتها، حضور بجا و ارزنده  برخی از مسئولان نهاد های رده اول ورزش کشور در دیدار فینال، مراسم پایانی و اهدا جوایز توسط انها به تیم های اول تا سوم بود  که این حضور موجب افزایش انگیزه مسئولان اجرایی مسابقات؛ سر مربیان و بازیکنان  تیم ها ی برتر واترپلو کشور شد ،که از جمله این مسئولان میتوان به دکتر علی نژاد معاون امور ورزش قهرمانی وزارت ورزش و دکتر کیکاووس سعیدی دبیر کل کمیته ملی المپیک ایران اشاره کرد.

و بالاخره پخش مستقیم و زنده شبکه ورزش سیما از  رقابت فینال و همچنین مراسم اهدا کاپ قهرمانی و مدال به تیم های اول تا سوم ،نیز از اتفاقات  مثبت ومهم دیگری بود که در این رقابتها شکل گرفت ،مقوله مهمی که موجب شد  هم رقابتها در سطح عالی تر و بهتری برگزار شود و هم نو جوانان و جوانان با مشاهده پخش زنده و کیفیت بالای رقایتهای واترپلو ،به فعالیت در این رشته ورزشی  تمایل پیدا کرده و به این ترتیب  زمینه مناسب برای پشتوانه سازی در این رشته ورزشی، از نظر جذب نیروهای مستعد فراهم شود.

که البته این امر مستلزم ایجاد سخت افرار های لازم در کلیه استانهای کشور و شهرستانهای تابعه خواهد بود که از جمله این سخت افزارها، اختصاص دائمی یک استخر استاندارد به  هیات های شنای استانها و شهرستانهای تابعه  آن استان ،جهت تربیت نیروهای جدید و نوجوان است که امید است این امر محقق شده و ما شاهد تداوم و همچنین افزایش موفقیت های ملی پوشان  واترپلو کشور و  همچنین سایر رشته ای ورزشهای آبی کشور ، در سطح آسیا و جهان باشیم.

 

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.