هدف ما موفقیت در المپیک ۲۰۲۰ است

خبرگزاری تسنیم: رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: کسی را به عنوان دشمن شنا نمی‌بینم و هرکسی بخواهد به شنا کمک کند، در فدراسیون جا خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، فدراسیون همواره متلاطم شنا، شیرجه و واترپلو پس از حدود ۳ سال سرانجام در راس خود یک رئیس دید. فردی امروز در راس فدراسیون شنا قرار گرفته که سابقه حضور در ۵ دوره بازی‌های آسیایی را دارد.
محسن رضوانی که به عنوان سرپرست فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو کاندیدای ریاست این فدراسیون شده بود در مجمع انتخاباتی از ۳۴ رای ماخوذه ۳۳ رای را به خود اختصاص داد و برای ۴ سال ریاست فدراسیون را برعهده گرفت.
رضوانی با حضور در خبرگزاری تسنیم پاسخگوی سوالات بود.
تسنیم: مهمترین برنامه شما در فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو چیست؟
برنامه‌های من در فدراسیون شنا با چند نکته مهم آغاز می‌شود که یکی از آنها اصلاح ساختار آموزش در فدراسیون است. باید ساختار آموزش فدراسیون را برای رسیدن به یک مسیر کاملا مشخص تعیین و دوباره آن را بنا کنیم. در کانادا مربیان در ۴ رده قرار گرفته‌اند. به طور مثال اگر در رده چهارم ۲۰ هزار نفر قرار داشته باشند، در رده سوم نصف می‌شود. در رده دوم، یک سوم و در رده اول کمتر از ۱۰۰ نفر قرار می‌گیرند. مربیانی که در گروه یک قرار می‌گیرند باید کار خاصی را برای شنا انجام داده باشند. اینکه در گذشته شناگر بوده و یا کسوت خاصی داشته باشند، اصلا دلیل خوبی برای این امر نیست. ساختار شنای ایران را با همکاری افراد دانشگاهی و دوستان با تجربه‌ام در این رشته ورزشی تغییر خواهیم داد. یکی دیگر از برنامه و اهداف اصلی ما در شنای ایران، حضور در فینال بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ است.
تسنیم: چرا فینال؟
به دلیل اینکه آنقدر رکوردها در دسته A شنای جهان نزدیک است که هیچ‌کس نمی‌تواند تعیین کند و با قاطعیت بگوید که من می‌توانم مدال بگیرم. همین‌که یک ورزشکار در فینال المپیک حضور داشته باشد، احتمال هرچیزی وجود دارد. یکی دیگر از موارد مهم برای ما مسئله سخت افزاری کشور است. باید استان‌ها را به فضای استخر، نیروی باتجربه و متخصص برای آموزش شناگران تجهیز کنیم. رایزنی‌ها با وزارت ورزش و جوانان در این مورد صورت گرفته که حداقل یک استخر برای آقایان و یک استخر برای بانوان در اختیار ادارات‌کل تربیت بدنی قرار بگیرد. در این ساختار مدارس شنا را زیر نظر فدراسیون می‌آوریم و سعی می‌کنیم حرکتی رو به جلو داشته باشیم.
تسنیم: شما از برنامه‌ریزی برای المپیک ۲۰۲۰ صحبت کردید، اما آیا در وزارت ورزش و جوانان این خواست وجود دارد که به یک رئیس ۵،۶ سال و یا بیشتر زمان بدهند؟
فکر می‌کنم رویکرد جدید وزارت ورزش هم مدیریتِ برنامه باشد. صحبتی که من کردم برای ۶ سال آینده است. شاید خیلی از علاقه‌مندان به ورزش اطلاع نداشته باشند که رقابت‌های آینده بازی آسیایی دو دوره بعد در سال ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد. بازی‌های آسیایی از دوره بعدی یک سال عقب می‌افتد و بعد از آن مجددا ۴ سال، ۴ سال پیگیری می‌شود. یعنی دو دوره بعدی در سال ۲۰۲۳ برگزار می شود. ما برای المپیک برزیل یک پروسه ۶ ساله نیاز داریم. برای موفقیت در شنا، برنامه ریزی ۶ ساله حداقلِ ممکن است؛ آن هم در شرایطی محقق می‌شود که یک پایه قدرتمند داشته باشید. امیدوارم بتوانیم این برنامه را تدوین کنیم.
تسنیم: شما گفتید استان‌های کشور را به استخر مسلح می‌کنید؟ آیا در حال حاضر باید استخری ساخته شود یا همان‌هایی که هست را در اختیار هیئت‌ها قرار می‌دهید؟
براساس داشته‌های خود صحبت می‌کنیم. در حال حاضر اکثر استان‌های ما دارای استخر هستند. این به همان بحث تغییر ساختار آموزشی که از آن صحبت کردیم، برمی‌گردد. باید دید کدام استان‌های ما در شنا، کدام یک در شیرجه و کدام در واترپلو موفق هستند. باید بررسی کرد امکانات سخت افزاری در کدام یک از این‌ها آماده عرضه کردن است. به طور مثال آذربایجان شرقی در شیرجه کشور حرف اول را می‌زند و در مسابقات مختلف همیشه به عنوان نخست دست پیدا می‌کند و در مسابقات نونهالان ۵ مدال از ۷ مدال را آذربایجان کسب کرده است.
واقعا فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو سه فدراسیون بزرگ است اما صحبت‌های کنونی براساس داشته های ما است. استخری در زنجان در حال ساخت است. این استخر ۵۰ متر طول دارد و استاندارد است. استخر دیگری در خراسان رضوی وجود دارد که تا به امروز ۹۰ درصد کارهای آن نیز انجام شده است. آن هم ۵۰ متر استاندارد است.
تسنیم: تکلیف مدارس شنا چه می‌شود؟ هرکسی که استخر خصوصی دارد برای خود بدون وجود روش خاصی مدرسه شنا راه اندازی می‌کند.
یکی دیگر از نکاتی که ما دنبال آن هستیم این است که فدراسیون شنا به عنوان متولی این رشته ورزشی در ایران، صدور مجوز مدیران استخرها را برای بازگشایی و راه اندازی صادر کند. یعنی صلاحیت مدیران را حتی در بخش خصوصی، ما تایید کنیم. همه استخرهای کشور باید یک متولی داشته باشند که آن نیز فدراسیون است. این داستان در تمام دنیا صدق می‌کند.
قصد نداریم از کسی باج بگیریم یا خارج از عرف کاری را انجام دهیم. به طور مثال استخری در تهران ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد. قسمتی از این در آمد را به عنوان توسعه ورزش شنا در بُعد قهرمانی و همگانی صرف کند و یا سانس‌هایی خاصی را برای آموزش تخصیص بدهد. آیین‌نامه مدارس شنا نوشته و به وزارت ورزش و جوانان نیز تحویل داده شده است. این ساختار در دفتر برنامه‌ریزی وزارت ورزش و جوانان یعنی همان‌جایی که آقای رغبتی فعالیت دارد، در حال بررسی است که به زودی آیین‌نامه آن آماده و مجوز مدارس شنا از طریق فدراسیون و هیئت‌های شنا صادر می‌شود. اولین مدارس شنا به صورت رسمی در هر استان و در استخرهایی که در اختیار هیئت‌ها است، افتتاح می‌شود. ما هم در فدراسیون از طریق آن مدارس بر هیئت‌ها مدیریت می‌کنیم که فقط جنبه درآمد زیایی مطرح نباشد.
تسنیم: در تمام دنیا فدراسیون هر رشته‌ای به عنوان بالاترین مقام اجرایی است.
بله در تمام دنیا فدراسیون هر رشته‌ای به عنوان بالاترین مقام اجرایی در بُعد قهرمانی و به عنوان متولی آن رشته محسوب می‌شود. این جزو اختیارات و وظایف فدراسیون است که صلاحیت همه بخش‌های شنای کشور را نظارت و بررسی کند. چندی پیش در یکی از استخرهای خصوصی، شخصی دچار حادثه شد. قاضی پرنده فدراسیون را مورد بازخواست قرار داد که شما به عنوان متولی شنا باید نظارت کنید و مسائل استاندارد و ایمنی در استخرها رعایت شود که حرفش هم کاملا درست بود. من به ایشان گفتم وقتی ما این اختیار را نداریم، چگونه می‌توانیم چنین کاری را انجام بدهیم که ایشان به من گفت مشکل از وزارتخانه شما است که باید این اختیار را برای شما اخذ کند. یک مسئله مهم باید در هیئت دولت تصویب شود. باید این به یک قانون تبدیل شود که به رشته‌های شنا و دوومیدانی در بُعد قهرمانی و همگانی، دید کاملا متفاوت وجود داشته باشد.
تسنیم: اگر فدراسیون متولی تمام استخرهای کشور شود در هر استخری که غریقی رخ داده شود، همه سراغ فدراسیون می‌آیند.
این دو بحث کاملا مجزا است. فدراسیون نجات غریق باید مجوزی را برای استخرها صادر کند تا بتواند بازگشایی شود. این بحث در فدراسیون نجات غریق جا افتاده، اما بحث فنی و صلاحیت مدیران استخر در اختیار فدراسیون شنا خواهد بود. به طور مثال استخری که دارای چند مربی درجه یک است، چه رتبه‌ای دارد؟ استخری که مسائل فنی و ایمنی را به طور کامل رعایت می‌کند باید چه قیمتی داشته باشد؟ ما استخری در تهران داریم که ورودی آن برای یک بار استفاده ۳۰ هزار تومان است. این‌ها استخرهای درجه چند حساب می‌شوند؟ این استخرهای چگونه باید درجه‎بندی شوند؟
قطعا باید فدراسیون در آن‌ها نقش داشته باشد. ما هم باید بازرسانی کاملا حرفه‌ای برای این کار پرورش دهیم که در کل کشور از طریق هیئت‌های استانی بر کل کشور نظارت داشته باشیم. در تهران بیش از ۸۰۰ استخر خصوصی، نیمه خصوصی و دولتی داریم. اگر این نظارت به فدراسیون داده شود کار سنگینی پیش روی فدراسیون و هیئت‌های آن خواهد بود، اما این‌ها نظم خاصی پیدا می‌کنند و علاوه بر توسعه شنا، رشد و هماهنگی را هم در آن شاهد خواهیم بود.
تسنیم:تعامل با آموزش و پرورش چگونه است؟
با حضور سجادی و هاشمی در وزارت ورزش و جوانان و همچنین حضور مهرزاد حمیدی به عنوان معاون ورزشی آموزش و پرورش صحبت‌های مقدماتی برای برقراری تعامل تنگاتنگ صورت گرفته است. در زمان حضور کیومرث هاشمی کار بسیار بزرگی در آموزش و پرورش رخ داد. امیدوارم طرح صبا بار دیگر عملیاتی شود و با قدرت بیشتری نسبت به گذشته فعالیت کند.
تسنیم: برنامه خاصی برای آمایش سرزمینی دارید؟
باید دید به شنا متفاوت شود. دوومیدانی و ژیمناستیک هم شامل این موضوع می‌شود. باید توجهی به این رشته‌ها به خصوص شنا و دوومیدانی صورت بگیرد و آنها از بحث فدراسیونی و حتی وزارتخانه‌ای خارج شوند. باید در کلان‌ترین جای اجرایی کشور در این خصوص صحبت شود چرا که این دو رشته ورزشی باعث سلامت جامعه می‌شود. باید در هیئت دولت و نهاد ریاست جمهوری شنا و دوومیدانی بحث شود. باید پیاده‌روی و شنا گسترش یابد. بی‌دلیل نیست کشورهای اروپایی و آمریکایی شنا را در ادارات دولتی خود اجباری کردند. کارمندی می‌‌گوید من شنا بلد نیستم، اما در آنجا موظفش می‌کنند که به مدت ۳۰ دقیقه در آب راه برود. آنجا همه چیز براساس مادیات شکل می‌گیرد و مطمئنا وقتی می‌گویند ۳۰ دقیقه از وقت خود را در طول روز به شنا صرف کنید، به دنبال بهره‌وری هستند.
تسنیم: شاید اگر اقبال از شنا کم است به دلیل گرانی بلیت‌های برخی از استخرها است. برخی از مردم ایران واقعا توان مالی ندارد که به استخر بروند.
وقتی که شهریور ماه سال ۹۰ بعد از چند سال به فدراسیون شنا بازگشتم به یکی از شهرستان‌های اطراف تهران سفر و با یکی از مدیران مدارس در خصوص طرح شنای صبا صحبت کردم. به او گفتم حاضریم این کار را برای شما در استخر ۹ دی انجام دهیم. وی به من گفت بچه‌های اینجا نمی‌دانند مایو چیست! همانجا سرم را برگرداندم و دیدم که این بچه‌ها با یک توپ پلاستیکی در حال بازی کردن هستند. حرف شما کاملا قابل تایید است.
اگر استخرهای خصوصی در کشور یک متولی پیدا کنند، نظارت بر این مسائل هم بهتر می‌شود. یک استخر هزینه زیادی می‌کند و بابت آن هم پول زیادی از مردم بابت بلیت می‌گیرد. باید در آن سو هم پولی را به ما اختصاص بدهد تا سانس‌هایی را در استخرهای دیگر برای افراد کم‌درآمد در نظر بگیریم. در استخر ۹ دی که زیر نظر فدراسیون شنا است ما بحث آموزش را با ۸۰ هزار تومان برای ۲ ماه انجام می‌دهیم. این یک رقم بسیار جزیی است. الان در برخی از استخرها ۵۰۰ هزارتومان بابت ۱۲ جلسه گرفته می‌شود. این از توان هر کسی خارج است. انسان دلش می‌سوزد وقتی بچه‌هایی را می‌بینیم که توانایی خاصی دارند اما به دلایل اقتصادی استعدادشان نهفته باقی می‌ماند.
تسنیم: در فدراسیون تغییرات خاصی دارید؟
از تک‌تک روسای استانی که به من اعتماد کردند، تشکر می‌کنم. من هنوز فرصت نکردم کار خاصی برای آنان انجام دهم. آنها اعتماد ویژه‌ای به من کردند. امیدوارم محبت‌شان را با کار درست جبران کنم. مطمئنم این خواسته آنها است. بعد از اعتماد مجمع به من، مهمترین موضوع انتخاب نایب رئیس و دبیر است که این موارد در حال بررسی است. صحبت‌های حاشیه ساز و کوچکی را در یکسری از جمع‌ها شنیده‌ام. برخی‌ها به دنبال ایجاد حاشیه هستند. من کسی را به عنوان دشمن شنا نمی‌بینم.
متاسفانه در خصوص سمیع‌زاده صحبت‌هایی مطرح شده بود که صحت ندارد. ایشان نزدیکترین آدم اجرایی به بنده هستند؛ اگر بخواهم تصمیمی در مورد افراد فدراسیون بگیرم، قطعا ایشان جزو اولین نفراتی هستند که با او مشورت می‌کنم. من این حرف را به گونه‌ دیگری زدم که متاسفانه به نحوی دیگر منعکس شد. سمیع‌‌زاده دو کار بزرگ را به صورت همزمان انجام می‌دهد و حقوقی که دریافت می‌کند، برای یک نفر است. با مشورت خودش برای هر کدام از پست‌های فدراسیون یک نفر مشغول به کار خواهد شد. تا آن زمان که این تصمیم گرفته شود و با همفکری، یک نفر را به عنوان مسئول شنا و یک نفر را به عنوان دبیر فدراسیون انتخاب کنیم، امور دبیری برعهده ایشان خواهد بود. در حال حاضر به وجود سمیع‌زاده در فدراسیون نیاز است. در مورد نائب رئیس هم در درجه اول آقای گائینی گزینه قطعی ما است. او در حال حاضر سرپرستی این سمت را بر عهده دارد اما باید دید چه نظری در این مورد خواهد داشت.
تسنیم: تکلیف کمیته‌های مشورتی چه می‌شود؟
در شروع کارم اولین موضوعی که به آن اشاره کردم، استفاده از پیشکسوتان به عنوان کمیته‌های مشورتی بود. این کمیته‌ها را پررنگ‌تر از گذشته خواهیم کرد. بزرگان و دوستان بنده باید بدانند که همگی نمی‌توانند رئیس و یا دبیر کمیته باشند. باید این تعامل را داشته باشیم و همفکری کنیم. شنا افراد بزرگی در خانواده خود دارد. از بزرگانی مانند خسرو امینی در واترپلو که دومین پست واترپلوی دنیا را دارا است و یا آقای یاقوتی که از افتخاراتم شاگردی ایشان است خواهش و دعوت کردم که به فدراسیون تشریف بیاورند.
اسامی زیادی است که در حال حاضر اگر بخواهم نام آنها را ببرم وقت زیادی می‌خواهد. در کل دست نیاز را به سوی همه دراز می‌کنم. هر کسی بخواهد به شنا کمک کند دستش را می‌فشارم. یکسری از افراد بزرگ و خوشنام ورزش هستند که در خارج از کشور قرار دارند. حسین نسیم که در آلمان زندگی می‌کند یکی از آن نفرات است. به جرات می‌گویم که پرافتخارترین فرد شنا و واترپلوی ایران او است. از این افراد خوشنام و قهرمان در خارج از کشور زیاد داریم. بهزاد خبازیان که مشاور بنده هم است در آمریکا مشغول گرفتن دومین دکترای خود است. امیدوارم هر کدام از این بزرگان را به جوانان و جامعه شنا بشناسانیم و مسابقاتی را تحت عنوان گرامیداشت برای آنان برگزار کنیم.
تسنیم: آیا قصد دارید همه پیشکسوتان را جذب فدراسیون کرده و با اهدای حکم‌های مختلف آنها را راضی نگه دارید؟
همچنین اتفاقی رخ نخواهد داد که برای همه در فدراسیون حکم صادر شود. می‌خواهیم نشان دهیم کسی که قهرمان بوده یادش همیشه گرامی داشته می‌شود. به نظرم برای پیشرفت جوانان، بودن تجربه و کسوت بسیار مهم است. کما اینکه در حال حاضر تعدادی از این قدیمی‌ها و پیشکسوتان کنار ما هستند. از آنها مشورت می‌گیرم و از ایده‌های آنان نیز بهره می‌برم. آنها را صدا و از نظرات این افراد استفاده می‌کنیم. دنیای شنا به قدری بزرگ است که پیشکسوتان آن می‌توانند به راحتی در آن حضور داشته و دیده شوند.
تسنیم: چرا به شنا و دوومیدانی توجه نمی‌شود؟
کشور ما نتیجه‌گراست. تا این لحظه که به این صورت بوده است. پایه ورزش توجه به ورزش‌های پایه است. در دو رشته دوومیدانی و شنا کشورهایی در دنیا مطرح هستند که ورزش‌شان اصالت دارد. آنها در ورزش‌های تک رشته‌ای دارای مقام و جایگاه نیستند اما در رنکینگ المپیک جایگاه ویژه‌ای دارند. کشورهایی مانند آمریکا، چین، ژاپن و… از این قبل هستند. توجه به این رشته‌ها در رشته‌های دیگر هم نتیجه بخش است و تاثیر دارد.
ما نمی‌خواهیم در فدراسیون شنا دید نتیجه‌گرا داشته باشیم. شنا مطمئنا ۴ ساله نتیجه نمی‌گیرد. آرزو دارم برنامه‌ای دیده شود که هر کسی در این صندلی نشست، برنامه را جلو ببرد و بتواند آن را ادامه دهد تا به نتیجه برسد. در شنا و دوومیدانی مسیر طولانی را پیش‌رو داریم نباید به تک‌ستاره‌هایمان نگاه کنیم. ۳ سال گذشته در شنای بازی‌های آسیایی مقام چهارم را کسب کردیم و یا اینکه اگر احسان حدادی در المپیک مدال گرفته است، دلیل بر این نیست که دوومیدانی ما در جهان مطرح شده است. اینها فقط تک ستاره‌هایی هستند که به دلیل وجود استعدادهای جوانان ایرانی به ظهور رسیده‌اند.
در جایی شنیدم در فوتبال ما سالیانه ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود. اگر این رقم درست مدیریت و در همه رشته‌ها تقسیم شود، نتیجه‌اش بهتر خواهد بود. فوتبال باید به بخش خصوصی سوق داده شود. این رشته به اندازه کافی در کشور جذابیت دارد که بخش خصوصی بیاید و روی آن سرمایه‌گذاری کند. نباید یک شرکت دولتی هزینه بیت‌المال را در فوتبال وارد کند و به یک بازیکن ۲-۳ میلیارد بدهد. این تکرار مکررات شده است که از دهان تمام ورزشی‌ها می‌شنویم.
دید بسته‌ای ندارم و اعتقاد دارم یک قهرمان هرچقدر پول بگیرد نوش جانش، چرا که حقش است و اگر قهرمان نباشد سایرین نیستند اما باید به ورزش پایه نیز توجه شود. توجه به ورزش‌های پایه باید از سوی دولت انجام شود. اگر یک بررسی داشته باشیم متوجه می‌شویم که این موضوع در تمام دنیا به یک اصل تبدیل شده است. تمام دنیا به ورزش پایه توسط دولت نگاه می‌کنند. فدراسیون شنای ژاپن سالی ۲۰ میلیون دلار از دولت بودجه دریافت می‌کند. مطمئن باشید این برای کسب ۴ مدال طلا نیست. شنا و ورزش پایه به جامعه کمک می‌کند. ما هم با یک برنامه بلندمدت که قطعا لازم نیست بیست و چندساله باشد، می‌توانیم موفق شویم. هر کشوری در شنا موفق بوده قطعا براساس برنامه‌ریزی بوده است.
تسنیم: فدراسیون شنا همیشه با حواشی دست به گریبان بوده، برنامه شما برای این موضوع چیست؟
چیزی که با آن در فدراسیون شنا قاطعانه برخورد می‌کنیم، بحث درست و زنده کردن حواشی‌ جدید و گذشته است. تاکید دارم که در را بر روی اتفاقات گذشته می‌بندیم. هر اتفاقی که رخ می‌دهد من از آن مطلع می‌شوم. این جزء خصوصیت ورزش ما است که همه چیز زود به گوش همه می‌رسد، اما چشمان خود را به روی گذشته می‌بندیم و نگاه‌مان روبه آینده است. هرکسی بخواهد به شنا کمک کند، در فدراسیون شنا جا خواهد داشت. افرادی خوشنام و افرادی که بتوان نام پیشکسوت را روی آنها گذاشت، پیش ما جا دارند.
تسنیم:کمتر از ۱۱ ماه به بازی‌های آسیایی مانده است، چه برنامه‌ای برای این مسابقات دارید؟
سال آینده بازی‌های آسیایی است و جامعه ورزش از واترپلوی ایران توقع کسب موفقیت دارد. این بچه‌ها حداقل باید جزو ۴ تیم برتر باشند و باید برای مدال بجنگیم. درخشش این بچه‌ها در کاپ آسیا موفقیتی بوده که تا به حال محقق نشده است. جوانان بسیار خوبی داریم که اینها وظایف ما را سنگین می‌کند. در تنها رشته‌ای که می‌توانیم در بازی‌های آسیایی مدال کسب کنیم، واترپلو است. جا دارد همین‌جا از مالارا، سرمربی تیم ملی واترپلو تشکر کنم.
هر روز یک روز مهم را از دست می‌دهیم، دیر شروع کردن تمرینات به ضرر ما است. سرمربی ایتالیایی تیم ملی هیچ چیز را دور از دسترس ندیده است. من هم احساس می‌کنم این تیم با برنامه‌ریزی درست موفق خواهد بود. تنها راه موفقیت هم یک دست بودن تیم است. این شانس را می‌بینم که بچه‌ها در بازی‌های آسیایی کار شگفت‌انگیزی انجام دهند. دسترسی به مدال در شنا امکانپذیر نیست.در این رشته هم نیاز به کار پایه‌ای داریم. باید کار خود را از بچه‌های ۱۴-۱۵ سال شروع کنیم.
در حال حاضر یکی دو شناگر که بتوان روی آنها سرمایه‌گذاری کرد، بیشتر نداریم. تمرکز ما روی جوانان خواهد بود. باکارشناسان امر در این مورد صحبت خواهم کرد و نظرات آنها را می‌گیرم. باید بررسی کرد و دید چگونه می‌توان شنا را در یک مسیر درست قرار داد. رویکرد این است که از حالت گلخانه‌ای خارج شویم. کاری که از زمان آقای جعفری، سرپرست پیشین فدراسیون سعی کردیم، انجام دهیم. ایشان در طول دوران خود فدراسیون پرتلاطم را به آرامش نسبی رساند. در آن زمان گفتیم کل کشور تیم ملی است. شنا یک رشته رکوردی است و هر کسی رکورد بهتری زد به تیم ملی راه پیدا می‌کند. تاریخ‌هایی را برای مسابقات اعلام می‌کنیم و هرفردی که از گلوگاه‌های فدراسیون تست، پزشکی و آمادگی رد شد، شناگر تیم ملی است. پس از آن برنامه‌ای را می‌چینیم که مربی آن شناگر هم دیده شود، اما نکته اینجاست که از چند ماه قبل از مسابقات تیم را وارد اردو می‌کنیم. مطمئنم اگر شنا سیکل خود را پیدا کند دیگر مشکلی نخواهد بود.
تسنیم: شرایط مربیان در شنا چگونه است؟
در شنا از نظر مربی بسیار در مضیقه قرار داریم. مربی تعریف‌های زیادی دارد و ضمن احترام برای تمامی دوستان که کارت درجه‌ یک و بین‌المللی دارد؛ به نظرم مربی کسی است که بتواند یک فصل تمرین را برای تیمش به صورت حرفه‌ای بنویسد و تمرینات مختلف را در یک سیکل تمرینی مدنظر قرار بدهد که این کار آسانی هم نیست. امیدوارم در سیستم آموزش‌مان طوری حرکت کنیم که مربیان حرفه‌ای هم تربیت شوند. متاسفانه باب بوده هر زمان مدرسی از فدراسیون جهانی به ایران می‌آمده، با برگزاری کلاس یک‌هفته‌ای مدرک مربیان بین‌المللی می‌گرفتند. اینها یک کارگاه بین‌المللی را گذرانده بودند نه دوره مربیگری.
تسنیم: محمد علیرضایی و بیداریان نمی‌توانند در بازی‌های آسیایی کمک‌مان کنند؟
احترام ویژه‌ای برای این قهرمانان قائلم. علیرضایی به شخص بنده کم‌لطفی داشته است. در مورد حضور ایشان در بازی‌های آسیایی فکر و با چند تن از کارشناسان نیز صحبت کردم. متاسفانه نتیجه‌گرایی باب و سنت شده است. علیرضایی ۲ سال است که در مسابقات حضور نداشته است. اگر او آمادگی داشته باشد من از حضورش استقبال می‌کنم البته با هماهنگی کادر فنی و کمیته شنا. تصمیمات به صورت جمعی گرفته می‌شود. سعی می‌کنم حرف آخر را هم با مشورت بزنم. در مورد بیداریان هم باید بگویم که او در حال گذراندن خدمت سربازی است. درهای تیم ملی همیشه به روی قهرمانان باز است، اما فراموش نشود که بهترین نفرات در تیم ملی حضور خواهند داشت.
تسنیم: بحث مربیان خارجی چطور است؟
این موضوع بسته به هزینه‌ و بودجه ما دارد. در مورد واترپلو که سرمربی تیم ملی مارالاست و شرایط مطلوبی داریم اما در مورد شنا و شیرجه هم باید شرایط را بررسی کنیم. در شیرجه قطعا باید از دانش خارجی استفاده شود. در این رشته ورزشی افراد توانمند زیادی داریم اما به لحاظ سخت‌افزار بسیار مشکل داریم. متاسفانه درون شیرجه همبستگی کم است. می‌بینم که برخی از دوستان خیلی در آن زحمت می‌کشند اما با این حال دیده نمی‌شوند. به دلیل اینکه جمع‌بندی درستی در آن وجود ندارد. علم هم باید به تجربه اضافه شود. برای اتفاق افتاده این مسئله سعی و تلاش این است که در صورت مهیا شدن بودجه، مربیان خارجی به ایران بیاید. مهمترین موضوع در شیرجه بحث سخت‌افزار است. در ایران یک دایو بزرگ و استاندار و اتاق تیپر که بتوان از آن استفاده کرد، نداریم.
تسنیم: صحبت‌ پایانی؟
در این راه مطمئناً با فراز و نشیب‌های زیادی درگیر هستند. امیدوارم این مسائل باعث خسته شدن مدیریت نشود. مطمئناً موتنعی سر راه‌مان قرار دارد. خیلی‌ از سنت‌هایی که تا امروز بوده باید تغییر کند. با هیچ‌کس مشکل ندارم و احترام زیادی برای پیشکسوتان و قهرمانان قائلم. امیدوارم با کمک آنها یک مسیر درست را برای شنا ترسیم کنیم. آرزوی همه موفقیت در شنا است.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب